Nyhet

Datarock slipper nytt album

Det legendariske Bergensbandet slipper sitt sjette album "Media Consumption Pyramid" 29. September

Synthpopgruppen Datarock har gjennom sin nå 23 år lange karriere etablert seg som en av landets mest gjenkjennbare musikk-acts, gjennom sin utagerende scenetilstedeværelse ikledd ikoniske røde treningsdresser. Det casio-pop'ete preget til Datarock kan sammenlignes med den noe elektroniske indie-sounden til klassiske post-punk band som Talking Heads og Devo.

Bandet fikk en pangstart på musikk-karrieren når de gjennom sitt eget plateselskap YAP (Young Aspiring Professionals) slapp den selvtitulerte debutplaten sin i 2005. Right of the bat ble låta deres «Fa fa fa» brukt i en reklamefilm for Coca Cola (!), i tillegg til at Apple benyttet omslaget til- og låter fra Datarock i markedsføringskampanjen for iPod. 

I dag annonserte bandet på sosiale medier at deres sjette album "Media Consumption Pyramid" kommer ut 29. September, og at man nå kan forhåndsbestille LP, CD og kassett av albumet.


Produksjonen av det nye albumet er stjernespekket så det holder. Syv av låtene er mixet av selveste The Chemical Brothers' 5 ganger grammy-vinnende Steve Dub, 2 låter er mixet av (,igjen Grammy-vinnende,) super-producer Mark Rankin - og én track er er mixet av drum'n'bass legenden DJ-Teebee

Artworken til albumet er gjort av den norske designeren og illustratøren Christian Bergheim, akkompagnert av fire AI-genererte musikkvideoer laget i samarbeid med ALDEA center of Contemporary Art, design and Technology.


Tre låter fra albumet har allerde blitt sluppet. "Rabbit Hole", "Heart Shaped Circle" og "DISCObedience" tyder på en release som frir til den noen ganger techno-aktige og syntetiske sounden til legendariske band som New Order og Gorillaz- pakket inn i en deilig og feit moderne produksjon.

Dette er en plate å se frem til!


 

 

 


 

ANNONCE