GAFFA.no - alt om musikk.
Flere reagerer med avsky over et bilde publisert på kleskjeden H&M sine nettsider. Artisten The Weeknd sier nå at han vil avslutte sitt samarbeid med kjeden.
I et allerede opphetet klima i USA har det kommet mange reaksjoner etter at et bilde av en svart gutt ikledd en hettegenser påtrykket teksten «Coolest Monkey In The Jungle» dukket opp på nettsidene til den svenske kleskjeden H&M.
Blant dem som reagerer med avsky finner vi artisten The Weeknd (bildet), som tidligere har samarbeidet tett med H&M om en egen kleskolleksjon.
LES OGSÅ: Ti sterke unge musikknavn for 2018.
I en melding på Twitter skriver han følgende mandag kveld:
— Våknet opp denne morgenen sjokkert og flau over dette bildet. Jeg er dypt fornærmet og kommer ikke til å jobbe med H&M lenger.
Artikkelen fortsetter under Twitter-meldingen.
woke up this morning shocked and embarrassed by this photo. i’m deeply offended and will not be working with @hm anymore... pic.twitter.com/P3023iYzAb
— The Weeknd (@theweeknd) January 8, 2018
The Weeknd er ikke den eneste artisten som reagerer på den rasistiske bildebruken. Ifølge Pitchfork har også The Roots-trommeslager Questlove tatt til sosiale medier hvor han skriver at han er «sikker på at unnskyldningene kommer og at reklamen trekkes», men også at bildebruken er et tydelig tegn på at H&M mangler en viss representasjon i styrerommet.
— Vil du gjette?, avslutter han oppdateringen til sine 1.1 million følgere på Instagram.
LES OGSÅ: Roskilde Festival med oppgradering.
I en kommentar til GAFFA.no sier Joanna Morell, som er kommunikasjonssjef for H&M i Norge at selskapet er lei seg over bildebruken og ber om unnskyldning.
— Vi har gjort en feil og har derfor tatt bildet bort fra alle våre kanaler i tillegg til at genseren er trukket fra salg i alle våre butikker, sier Morell.