GAFFAs utsendte skribenter plukker ut sine favoritter fra forrige ukes store festival.
I forrige uke gikk Bergenfest av stabelen i byen mellom de syv fjell. Dette var femte år på rad festivalen ble arrangert på Bergenhus Festning etter at den tidligere var en klubbfestival med fokus på små artister på intime klubbscener i Bergen sentrum.
GAFFA var selvfølgelig tungt til stede på Bergenfest, og her er våre skribenters fem utvalgte høydepunkter fra den fire dager lange festivalen.
Rudimental: Plenen, 17. juni
Det er alltid en glede å bli positivt overrasket. Drum'n'bass kollektivet Rudimental fra Hackney, London har gitt ut to album. Begge med en rekke gjester, blant annet John Newman som laget show på en annen scene under Bergenfest. Bandet laget en fantastisk sommerfest fredag kveld. De tok oss med tilbake til 90-tallet og leverte delig drum'n'bass med akkurat de rette elementene.
De kjører på med trommer, bass og blåsere i tillegg til maskiner. De lager rett og slett organisk og enormt fengende elektronisk dansemusikk. De hoppet, danset, sang og flørtet med et publikum som absolutt var med på notene.
Yelawolf: Bastionen, 17. juni
Sørstatsrapperen Yelawolf returnerte til Bergenfest to år etter forrige visitt. Denne gangen oppgradert fra teltet Magic Mirrors til Bastionen, og han proklamerte at han ville ta Plenen neste gang. En flåsete påstand man kan humre av, men mange av ettermiddagens publikum ble overbeviste Yela-fans etter fredagens konsert.
Tilsynelatende helt uten grenser og med rockementaliteten intakt kastet han øl rundt seg på scenen, spyttet ned i kameralinsen til en fotograf, inviterte en kortvokst mann opp på scenen som senere stagedivet; han bydde ganske enkelt mye på seg selv, på godt og vondt. Publikum lo høyt og hjertelig flere ganger, brautende bergensere tåler såpass. Låter som Pop The Trunk, Till It`s Gone og Heartbreak slo godt an og førte med seg allsang, veiving, applaus og kjærlighetserklæringer.
Sivert Høyem: Plenen, 17. juni
Mannen fra det høye nord åpner på den største scenen fredag ettermiddag. Gjennom våren har han reist rundt og perfeksjonert sitt liveshow. Sivert Høyem har begått seks soloalbum siden Madrugada takket for seg. Spesielt de to siste utgivelsene, Endless Love og Lioness, har plassert Høyem helt der oppe blant de beste her til lands, og kan sammenlignes med storheter fra utlandet som Nick Cave.
Hans mørke, sikre stemme holder i massevis og konserten viser en artist som fullstendig takler det store formatet. Publikum får det de har kommet for.
Les vår anmeldelse av konserten her.
Action Bronson: Plenen 18. juni
Den svære (bokstavelig talt) New York-rapperen og tidligere kokken entret scenen på Plenen til basstunge beats og noe som så mistenkelig ut som en joint mellom fingrene. Festivalens ene av to hiphop-alibier leverte likevel låtmaterialet fra fjorårets Mr. Wonderful med sjarme og stil, og fikk publikum til å kaste henda i været selv om det fortsatt var tidlig på dagen.
"Raise your hands if you're here with your parents", roper han ut og når overraskende mange løfter hendene i været og roper til svar får de et lattermildt "get the fuck out of here" tilbake.
Highasakite: Plenen, 18. juni
Plenen har sjelden vært så fullpakket som denne kvelden, og publikum trosset de relativt lave temperaturene og holdt ut i høye forventninger til festivalens siste konsert på hovedscenen. Konserten, som for øvrig markerte turnéstarten deres, viste seg å bli både mektig og overveldende.
Frontfigur og vokalist Ingrid Helene Håvik (bildet) våget å ta plass på scenen, og sammen med resten bandet forførte hun de oppmøtte med låter fra de kritikerroste albumene Silent Treatment og ferske Camp Echo som Someone Who`ll Get It, Since Last Wednesday og Leaving No Traces. Highasakite markerte seg som et meget sterkt liveband i Bergen lørdag kveld.
Les vår anmeldelse av konserten her.
Hva var dine høydepunkter på årets Bergenfest? Legg gjerne igjen en kommentar under artikkelen!