Nyhet

Topp 10: Giorgio Moroder

Produsentlegenden spiller i Oslo i kveld. Varm opp til konserten med noen av GAFFA-redaksjonens favorittlåter!

Det er mange som kalles legender i musikkpressen, men få har gjort seg like fortjent til hedersbetegnelsen som Giorgio Moroder. Den italienske produsenten, låtskriveren og DJ'en har vært en viktig del av musikkens verden siden discoen for alvor brøt igjennom på 70-tallet - via produsentjobber for såvel David Bowie, Blondie, Sparks og Freddy Mercury, og ikke minst Oscar-vinnende lydspor til filmer som Midnight Express, Scarface, Top Gun og Flashdance.

I kveld spiller Moroder på Rockefeller i Oslo - og vi teller ned til konserten med noen av hans beste produksjoner.

Giorgio Moroder - Gina's and Elvira's Theme (Scarface OST)


Svulstig og 80-tallsglamorøs - og ikke minst en viktig del av filmmusikken til kokain-dramaet Scarface fra 1983, hvor Al Pacino gjorde en av sine mest ikoniske roller.

Giorgio Moroder produserte hele soundtracket til filmen, og regissør Brian De Palma har uttalt at han flerfoldige ganger har sagt nei til Universals forespørsler om å relansere filmen med et hiphop-soundtrack fordi han føler Moroders lydspor passer filmen perfekt. Vi må nok si oss enige med De Palma i den saken.

Hør Gina's and Elvira's Theme her:

Donna Summer - I Feel Love


8 minutter og 14 sekunder med Donna Summers sensuelle røst over Giorgio Moroders sequensere og Moog-synthesizer gjorde denne låten til en udødelig disco-klassiker allerede da den ble lansert sommeren 1977.


I Feel Love rundet av Summers femte studioalbum I Remember Yesterday, og låta nådde en respektabel 6. plass på Billboard-listene.

Giorgio Moroder - From Here To Eternity


Samme sommer som Moroders samarbeid med Donna Summer nådde de virkelig store høyder slapp han også albumet From Here To Eternity. Tittelsporet fra albumet nådde opprinnelig høyt opp på listene i både USA og Europa, men fikk også nytt liv da den amerikanske musikeren Eric D. Clark og den franske sangerinnen Amanda Lear gjorde en re-innspilling i 2000.

Hør From Here To Eternity her:


Berlin - Take My Breath Away (Top Gun OST)

Denne kjenner nok de fleste til. Da Giorgio Moroder skulle jobbe med lydsporet til Tom Cruise store gjennombruddsfilm Top Gun (1986) skrev han sammen med Tom Whitlock denne låten, som ble fremført av det amerikanske new wave-bandet Berlin.

Låta vant en Oscar-statuett for beste originale låt til en film - Moroders tredje og hittil siste Oscar. Han hadde tidligere vunnet den gjeve statuetten for sitt arbeid med filmmusikken til Midnight Express og Flashdance.


Få et gjenhør med Take My Breath Away her:

Giorgio Moroder - Déjà Vu


Vi tar et raskt byks fra 80-tallet til årets comeback-album Déjà Vu. Albumet som ble sluppet denne sommeren var Moroders første med nytt materiale på 30 år, men den 75 år gamle produsenten/artisten viste at det fortsatt var bra futt i ham. Her hadde han fått med sangerinner som Kylie Minogue, Britney Spears og Sia, og dryppet låtene inn i sitt signatursound - som føltes overraskende kontemporært selv 30-40 år etter hans storhetstid.

Sistnevntes vokalinnsats på det fengende tittelsporet står også frem som et av de største høydepunktene på albumet.


Sparks - The Number One Song In Heaven

Den amerikanske brødreduoen Sparks har aldri vært redd for å finne på nye ting - noe årets album og turnésamarbeid med Franz Ferdinand under navnet FFS tydelig beviser. I 1979 gikk de sammen med Giorgio Moroder for å skape denne nesten 8 minutter lange godlåten, som både ble gitt ut i 7"- og 12"-format.

Albumet No 1. In Heaven tok et overraskende steg bort fra duoens tidligere lydbilde preget av gitarer, bass, trommer og piano - noe Moroder nok skal ha mye av æren for.

Giorgio Moroder - Chase (Midnight Express OST)


Dette pulserende instrumentalsporet var en del av filmmusikken til Midnight Express (1978), og har siden blitt brukt som åpningsmusikk under NBA-sendinger på CBS, blitt samplet i animasjonsserien The Simsons, og behørlig covret av Daft Punk under den franske duoens Daftandirect-turné i 1997.


Vi forstår godt hvorfor Daft Punk la sin elsk på denne.

Blondie - Call Me


Da 70-tallet gikk over i 80-tallet hadde Blondie for lengst tatt steget fra den rufsete New York-klubben CBGB til å bli et av de største bandene i USA. Den Moroder-produserte singelen som ble spilt inn i 1979, men først utgitt 1. februar 1980, ble ifølge Billboard den mestselgende singelen i USA det året.

Call Me ble skrevet av Moroder og bandets frontfigur Debbie Harry - og de to skulle noen år senere fortsette samarbeidet på Scarface-låten Rush Rush.


Giorgio Moroder - Tears

Et lite høydepunkt fra tidlig i Moroders karriere. Tears var en del av hans tredje studioalbum Son Of My Father (1972), og tre av sporene fra utgivelsen - inkludert Tears - dukket opp i filmen Die Klosterschülerinnen samme år.


Daft Punk - Giorgio By Moroder

Mer en hyllest enn en ren Moroder-låt, men Daft Punk fikk den aldrende produsentens navn frem i bevisstheten igjen med denne låten fra deres kritikerroste Random Access Memories (2013). Her får Moroder fortelle sin historie over et fengende og nesten ti minutter langt lydspor som mikser mange av hans signaturelementer.

En liten historieleksjon i elektronisk musikk, men viktigst av alt; en skikkelig bra låt!

Giorgio Moroder spiller på Rockefeller i kveld. Billetter finner du på GAFFA LIVE.

ANNONCE