Kristiansundskvartetten legger opp etter to album og to Spellemann-priser.
– Viljen til å lage et nytt 120 Days-album finnes ikke akkurat nå, så det er på tide å gi seg nå mens vi ennå står inne for det vi har laga. Det er selvfølgelig trist, men samtidig føles det veldig rett. Vi har kommet dit vi ville, fortalte frontmann Ådne Meisfjord om bandets pensjonering til Dagbladet.
Bandet startet som The Beautiful People i 2001, før de byttet navn til 120 Days etter å – i en stakket stund – ha hett Sex Beat. Som 120 Days ga bandet ut to kritikerroste album. Det siste, som fikk tittelen «II», kom i november i fjor. Bandet hadde da fjernet seg fra krautrocklydbildet som preget debututgivelsen, og orientert seg mer mot klubbmusikk.
GAFFAs anmelder Thomas Karlsen ga plata fem stjerner, og pekte på at selv om man hadde ventet lenge på oppfølgeren til debututgivelsen – det tok fem år – hadde man ikke ventet forgjeves.
– «II» høres mer eller mindre nøyaktig ut som du innbiller deg at 120 Days skal høres ut i 2011. Meisfjord høres enda litt mer ut som Primal Screams' Bobby Gillespie, en eller annen gang rundt «XTRMNTR», og lyden kastes fram og tilbake lik en tennisball i et rom av tibetanske boller og enorme messingplater, eskalerende og støtvis. Den mørke, blytunge, fjorddiscoinspirerte technoen på låter som «Dahle Disco» («II»s udiskutable høydepunkt) og «Spacedoubt» står skulder mot skulder med de lyse, nesten svevende stemningene i «Sunkissed», alt sammen like sømløst (og skamløst) sydd sammen som sist, skrev Karlsen i sin anmeldelse.
I de fem årene som gikk mellom debututgivelsen og «II», hadde bandmedlemmene fokuserte på sideprosjekter. Meisfjord ble medlem i Serena Maneesh, Kjetil Ovesen og Arne Kvalvik ga ut to album med sakteoppbyggende, kvernende ambient-techno under navnet Bygdin, mens bassist Jonas Hestvik Dahl har spilt bass i Masselys, et band som blant annet består av medlemmer fra nå oppløste Salvatore. Ådne Meisfjord ser i alle fall ut til å ha nok på tapeten i tiden fremover.
– Jeg kan nevne at jeg planlegger en utgivelse med Echo Orchestra på den nydelige kassettlabelen Koppklys, sier Meisfjord til GAFFA, og refererer til prosjektet Echo Orchestra. Prosjektet ble først vist frem da NRK Lydverket kjørte spalten «Rilleristing» – hvor DJ-er kompilerer musikk de setter pris på eller vil vise frem – for første gang for drøyt tre år siden. Echo Orchestra kan knapt kalles et orkester, siden Meisfjord er eneste medlem.
– Jeg trives ganske godt i mitt eget selskap, egentlig! Echo Orchestra spilte et par konserter – i hermetegn – for noen år tilbake, men nå er det snakk om å gi ut noen låter jeg har hatt liggende i skuffen en stund, men som ikke har passet inn i 120 Days-konseptet eller noe annet konsept jeg har vært med på, forteller Meisfjord. Snart går han også i studio sammen med Kristian Rangnes for å spille inn materiale til det som «sikkert blir en tolvtommer eller en EP» med bandet Control Voltage Khomeini.
Bandet spiller sin siste konsert på Rockefeller i Oslo den 9. september i år, men innen den tid har man muligheter til å oppleve bandet i en mer maritim setting. Når DFDS-båten Crown of Scandinavia legger fra kai i Oslo, med retning København og Roskilde, er nemlig kristiansunderne med. I anledning GAFFA Rockcruise spiller bandet på danskebåten sammen med Sandra Kolstad.
Bandet spiller på Roskilde 5. juli og på Slottsfjell 20. juli.