Bergensbølgen lever videre, og Fjorden Baby! står fortsatt i front.
Fjorden Baby! trenger ingen lang introduksjon, men det sier sitt at ledelsen til Stundentsamfunnet i Trondheim i 2009 sendte en mail til andre konsertarrangører hvor de advarte mot å booke akkurat dette bandet. "Det er et slags norsk Oasis vi har med å gjøre".
Og nå er de endelig ute med album nummer fem, Rockebyen, ni år etter de sist slapp album og et år før bandet fra Loddefjord har 20årsbursdag. Og det er akkurat dette som skal få rockhungrige Norge gjennom den mørke høsten.
Albumet åpner med “Back i en Maybach,” en selvsikker rockeanthem med engelsk og bergensk som smelter sammen. Med linjer som “We're back in a Maybach - You know we are laidback” og et nikk til Mari Boine, blander Fjorden Baby! rått og lekent i en ekte bergenshyllest. “Bergen by Bergen by!” slår tonen for et album som er tro mot bandets identitet, men som likevel bringer med ny energi.
Det er umulig å si hva som skjer rundt neste sving på albumet. I det ene øyeblikket er alt nostalgisk og lavt nede på låta “Høyt oppe”, før vi plutselig havner i midten av den eksperimenterende interluden “Monte Carlo”. Denne uforutsigbarheten blir for meg et pluss. Det er uvisst hvor vi skal hen på neste låt, noe som virker som et bevisst grep fra bandets side. Kudos til mannen på synthene som forsterker det lekene, rare og nostalgiske uttrykket gjennom hele albumet og fungerer som et slags nervesystem for fjorden.
På “Ikkje bland deg inn” følger Fjorden Baby! sin egen låtoppskrift etter punkt og prikke: “Vi bygger et spaceship”, “.. og finner Oasis”, “På en Miami Vice ting”, “Mister nesten sans og samling”.
En av singelslippene fra albumet, “Discodanser”, byr på strofer som “Når du drømmer deg vekk til alle drømmene er vekke” og “nedi city i hettegenser gefler på tabletter”. Det hele blir en litt mørkere skildring av dansegulvet, men er også superchatchy med tilløp til allsangstemning.
Albumet wrappes opp med den kruttsterke “Sensasjon” med trykk på en vanvittig leken synth. Å forlove seg på MDMA høres supert ut; en god metafor for vibben på denne sangen - og mye av dette albumet.
Rockebyen viser at Fjorden Baby! har bevart sin relevans i norsk musikk gjennom etter 20 år og leken eksperimentering. Bergensbølgen lever videre, og Fjorden Baby! står fortsatt i front.
LES OGSÅ: Anmeldelse, brenn. på Rockefeller: "bøgda-ish backstreet boys med polert og uselvhøytdelig halloween-pønkråkk"