Spotify hopper på Instagram-suksess

Illustrasjonsbilde: Logoen til den populære strømmetjenesten Spotify.
Nytt konsept skreddersydd for musikere.

Konseptet «stories» i sosiale medier har eksplodert de siste årene. Fra Snapchat til Facebook via Instagram, der de korte 24-timersoppdateringene har blitt en av de absolutt mest brukte funksjonene siden introduksjonen i 2016.

Nå hopper Spotify på «stories»-toget, og introduserer et lignende konsept skreddersydd for musikere, melder Billboard.

LES OGSÅ: H&M inviterer til fest på Vulkan Arena [SPONSET].

Artister som har laget seg en artistkonto hos strømmetjenesten kan dele den kreative prosessen bak låtene i nye Spotify Storyline, som viser innholdet på skjermen samtidig som låta spilles. Det finnes ingen 24-timersgrense, artistene kan selv velge hvor lenge deres bakgrunnsmateriale skal ligge på tjenesten.

Det er opp til artist og plateselskap å avgjøre hva «storien» skal inneholde – det kan være alt fra bilder og sangtekster til andres tekster.

Tjenesten har allerede blitt sammenlignet med den eksisterende «Behind the Lyrics»-funksjonen på Spotify, som presenterer historien bak låtteksten på skjermen mens man lytter til låten.

Den kommer til å bli tilgjengelig både i iOS og i Android-appene, men ikke på datamaskiner.

LES OGSÅ: Premieredato til ny «Rick & Morty»-sesong avslørt.

Enn så lenge befinner funksjonen seg i et beta-stadie hvor Spotify holder på å eksperimentere med hva som fungerer bra og mindre bra, sier en talsperson for strømmetjenesten til Billboard.

– Vi utforsker alltid nye måter å skape en bedre opplevelse for et større antall brukere.