Mannen bak en av de største virale suksessene i internetts historie kommer til Norge

Mike Rosenthal kommer til Norge for å snakke om markedsføring av film og musikk på nett og hva han lærte av reisen han tok sammen med OK Go.
Mange mener bandet endret spillereglene for markedsføring i musikkbransjen.

Kollisjon, arrangørene av den nye musikkvideo-prisen som ble delt ut for første gang på filmfestivalen Oslo Pix i fjor, får besøk av en internasjonal storhet senere denne måneden.

Det skjer på det fjerde arrangementet i serien Kollisjon Klikk, som er en rekke med treffpunkt om musikkvideo for film og musikkbransjen.

I dag er det nemlig klart at Mike Rosenthal, videoskaperen som gis mye av æren for internett-fenomenet OK Go, har meldt sin ankomst. Chicago-bandet ble en verdenssuksess etter at de slapp videoen til låten Here It Goes Again i 2005. Dette ble starten på historien om bandet som fant sin egen vei til internasjonal suksess – og som mange mener endret spillereglene for markedsføring i musikkbransjen.

LES OGSÅ: Metallica med ny versjon av klassiker.

– De som blir med på dette arrangementet får muligheten til å møte og plukke hjernen til en av de dyktigste i verden på digital markedsføring. Mike er en gullgruve for alle som ønsker å forstå hvordan man får spredning på nett og har lovet å gi oss noen kulepunkt på hva man bør gjøre og tenke på når man skal markedsføre musikk og film på nett, forteller prosjektleder i Kollisjon, Ola Martin Fjeld.

Trond Grovane Moe, daglig leder i Møst, utdyper videre:

– Alle mennesker med internettilgang har vel fått med seg minst én av de mange OK Go-musikkvideoene, og det er en enorm bragd i et internett som er overlesset av videoer. De brøt med plateselskapet og etablerte normer og banet vei for en ny måte å tenke på i musikkbransjen. De så verdien av OK Go som et brand, og forstod at for at de skulle lykkes, måtte de se på seg selv som noe mer enn bare et band.

I tillegg til Rosenthal kommer Jarle Savio (Longyear United) og André Chocron (regissør) for å holde en workshop om idéutvikling og markedsføring av musikkvideo. Det blir ifølge pressemeldingen «en praktisk rettet workshop hvor man får utvikle en pitch eller brief til et musikkvideoprosjekt». Målet er at deltakerne skal sitte igjen med noe konkret etter workshopen som de kan jobbe videre på.

LES OGSÅ: Norgespremiere på ny Pasha-video.

Kollisjon er støttet av Kulturrådet gjennom ordningen «Kreativ næring» og er et samarbeidsprosjekt mellom Østnorsk Filmsenter, Viken Filmsenter, ØKS og MØST.