Roskilde donerer deler av overskuddet til norsk klubbkonsept

Publikum løper mot Orange Scene på Roskilde i sommer.

Roskilde Festival donerer deler av overskuddet sitt til det kreative kollektivet, plateselskapet og klubbkonsepet KOSO som jobber med å fremme kvinner i kreativ bransje.

Det kommer frem i en pressemelding fra Kulturmeglerne tirsdag ettermiddag.

Den danske festivalen hadde et overskudd på 17 millioner danske kroner i 2018, og dette skal som vanlig deles ut til veldedige og kulturelle formål. I dag ble det kjent at artistkollektivet, plateselskapet og klubbkonseptet KOSO får 25.000 norske kroner fra Foreningen Roskilde Festival.

– Å motta disse pengene fra Roskilde Festival er veldig motiverende, og gir oss en følelse av at arbeidet vi gjør blir sett, anerkjent og satt pris på, sier Marit Soldal og Juno Jensen, som sammen startet KOSO i 2013, i en kommentar.

LES OGSÅ: Slakter DJs oppførsel mot Hegerberg.

De legger til:

– KOSO har hele tiden hatt som mål å være et synlig, inkluderende og trygt sted som skal inspirere og motivere flere kvinner til å ta plass i de kreative bransjene, enten det er på scenen, bak kamera eller miksebordet.

– Det er ikke alle nye artister som har en safe space hvor de kan uttrykke seg. KOSO tilbyr både støtte og hjelp til kvinnelige artister som ønsker å prøve seg i de kreative bransjene og vi er utrolig stolte av å kunne støtte den viktige jobben de gjør, sier Christine Bilde, talsperson for Roskilde Festival.

LES OGSÅ: Dylan besøker flere norske byer.

Roskilde Festival 2019 går av stabelen 29. juni til 6. juli. Festivalen har annonsert store navn som The Cure, Robyn og Tears For Fears til neste sommers musikkprogram.