Intervju med Konradsen:

– Det er så lett å bli lost i sin egen musikkverden

Konradsen fotografert på utestedet Postkontoret i Oslo.
Duoen Konradsen har nylig sluppet sitt første album og ville gjerne snakke litt om det. Men de ville også snakke om Kendrick Lamar, kompliserte musikkanmeldelser og hverdagshelgener.

GAFFA sitter på Postkontoret, den sjarmerende baren på Tøyen Torg i Oslo. Vi venter på bandet vi skal intervjue. En mann kommer inn, titter bort mot oss og setter seg foran laptopen i andre enden av lokalet. Var det kanskje han ene i bandet? Vi sender en melding for å si hvor vi sitter. Mannen smiler og vinker til oss. Det er Eirik Vildgren, den ene halvdelen av Konradsen.

Kort tid etter kommer vokalist Jenny Marie Sabel inn med en barnevogn. I barnevognen ligger en ganske nyfødt baby.

LES OGSÅ: Øyafestivalen med sterke navn på plakaten.

Sammen utgjør Sabel og Vildgren Konradsen. Duoen har nylig sluppet albumet Saints and Sebastian Stories til sterke anmeldelser i norsk og internasjonal musikkpresse. Både Sabel og Vildgren syns det er stor stas med god presse, men stusser over det svevende språket blant mange anmeldere.

– Det er veldig mange anmeldelser jeg ikke skjønner, sier Sabel. Mange anmeldere virker som de skriver ekstra komplekst med vilje.

– I en anmeldelse jeg nettopp leste så virket det som anmelderen hadde googlet ord og så funnet en vanskeligere måte å si det ordet på, sier Sabel.

Om å gjøre å «flekse» med det vanskeligste synonymet liksom.

– Ja, jeg skjønte ingenting heller, legger Vildgren til – og flirer.

Den vesle babyen slipper løs et par kraftige nys, alle ler.

Hverdagshelgener

Saints and Sebastian Stories har noe opphøyd og evig ved seg. En kombinasjon av noe åndelig og hjemmekjært. Sammensetningen av produksjon i studio med Kåre Vestrheim og innspillinger DIY-stil på soverommet til Eirik Vildgren var nøkkelen til Konradsens lydbilde.

I bakgrunnen hører jeg en del stemmer og lyder også?

– Vi har mange små features og artige karakterer som gjester albumet. Vi ville vise noen saints – noen skatter. Ulike mennesker i livet vårt som bidrar på plata. Noen hverdagshelter rett og slett, forteller Vildgren.

Foto:Helge Brekke | GAFFA
Jenny Marie Sabel er vokalist og skriver alle tekstene til Konradsen.

I bakgården hvor Vildgren hadde leilighet lå det en klubb. Flere ganger gjennom albumet kan du skimte stemmer og lyder helt i bakgrunnen. Disse veldig ekte bakgårdslydene tilføyde sjarm og frustrasjon til produksjonen.

– En dag var alt klart for å gjør et piano-take. Akkurat da vi trykket «record» og begynte å spille så startet en fyr å rope i telefonen sin. Så da måtte vi vente i tre kvarter på at han skulle bli ferdig, sier Vildgren lattermild.

Saints and Sebastian Stories har flere slike anekdotiske øyeblikk. Albumet er et lappeteppe av minneverdige melodier, unison koring, flittig bruk av samples og gamle lydopptak. I tillegg har duoen vært i studio hos Propeller Recordings hvor Kåre Vestrheim hjalp til da de satte seg litt fast i produksjonen.

– Kåre er en så bra fyr! Han har jobbet i bransjen i mange år og har et godt bilde over helheten, sier Sabel.

Hun fortsetter:

– Det er så lett å bli lost i sin egen musikkverden. Den ene synthlyden liksom. Og Kåre hjalp oss å kunne zoome litt ut. Stole på intuisjonen.

Kåre Vestrheim har som produsent blant annet jobbet med No. 4, Motorpsycho, Ida Jenshus og Hanne Hukkelberg. Erfaringen kom godt med da duoen ble for opphengt i pirket.

– Jeg vil heller ha altfor mye enn for lite, og glemmer da at vi allerede har 15 vokal-takes, for eksempel. Da er det kjekt å ha Kåre som kan si: «Nå har dere 15, dere trenger ikke ti til», ler Vildgren.

Good Kid, M.A.A.D City

Nede i barnevognen prater det ferske Konradsen-medlemmet en foss på beste babyspråk. Jenny fisker ham raskt opp for å inkludere han i samtalen.

Hva gjør en plate bra for dere?

– For meg er det de små enkeltøyeblikkene. Hele den: «Nå kommer den delen som er skikkelig bra! Hør nå!», sier Sabel entusiastisk.

Hun ser på Vildgren som samtykker.

– En liten knekk i stemmen, eller en liten lyd kan være det som gjør sangen bra, legger han til.

Sabel bryter inn:

– Det er som på den Kendrick Lamar-låta! Hallo nå står det helt stille! Den plata med bilen på coveret!

Good Kid, M.A.A.D City?

– Ja! Der er det en låt som varer i tolv minutter som er helt lik i sånn fem minutter før den skifter helt karakter og blir en helt annen låt. Jeg hører på den Kendrick-låta bare for den andre delen. Den er så sinnssyk fin, og det er så digg at det er en skatt du må oppdage – at det ikke er en egen låt.

Det er snakk om låten Sing about me, I’m Dying Of Thirst for de som vil finne øyeblikket selv.

Er det et øyeblikk på deres album dere vil at folk skal legge merke til på den måten?

– Andre refrenget i Red to Rhyme er jeg veldig fornøyd med. Er masse små øyeblikk rundt omkring. Det er en liten lyd i Odd Mistake jeg er veldig glad i for eksempel, sier Vildgren.

LES OGSÅ: Lydmesteren Jan Erik Kongshaug er død.

På dette tidspunktet setter babyen i gang en skikkelig hikkeraptus. Og mens Konradsen blir tatt bilder av til artikkelen må undertegnede legge journalistblokken til side for å underholde en baby med liten interesse av å beholde smokken i munnen.

Konradsen spiller i Kulturkirken Jakob i morgen kveld.