Intervju med Veronica Maggio:

«Fast food»-kultur i musikkbransjen, Fredrik Skavlan og Kurt Cobain

Den svenske artisten Veronica Maggio er aktuell med ny singel, «Kurt Cobain».
– Publikum burde ikke alltid få bestemme selv hva de vil se eller høre, fordi de vet ikke alltid hva de vil ha.

Popartist og sommerfenomen Veronica Maggio klarte tidlig i karrieren å flytte seg fra hjemlandet Sverige over til de norske hitlistene. Med singelen Måndagsbarn ble hun kjent i de fleste hjem som hadde en radio.

Etter at hun hadde gitt ut gjennombruddsalbumet Och vinnaren är… og oppfølgeren Satan i gatan, var popstjernestatusen et faktum. Låter som 17 år, Jag kommer, Välkommen in og Håkan Hellström-samarbeidet Hela Huset har regjert norsk allsang i lang tid. Det er noe med svenskene og pop – de forstår det bare litt bedre!

LES OGSÅ: – Av og til kan du høre at noe skal bli en hit.

For tiden er hun aktuell med låten Kurt Cobain, som på ingen måte stanser den oppmuntrende lyden vi har blitt vant til å høre fra Maggio. I den forbindelse fikk vi i GAFFA sitte ned med svensken for å prate litt popmusikk, Kurt Cobain, og Fredrik Skavlan.

– Han er veldig godt likt i Sverige

Slik det ofte er når svensker, dansker og nordmenn er i samme rom, går store deler av småpraten i hvor stor grad skandinavere forstår hverandre. Alle er i hvert fall enige om at det er frustrerende å måtte snakke engelsk med noen som egentlig bør skjønne hva du sier. Fra språklige observasjoner er det kort vei til Fredrik Skavlan, selvsagt:

Mange er litt ambivalente til Skavlan i Norge, sier jeg.

– Å! Virkelig? Han er veldig godt likt i Sverige, tror jeg. Han er jo dyktig.

Du ble plutselig så stor i Norge, kan du fortelle hvordan det var å bli spilt utenfor Sverige for første gang?

–  Da jeg slapp Och vinnaren är…, var jeg på noen små gigs her i Norge med Oskar Linnros som jeg lagde albumet med. Jeg husker at han dro meg opp på scenen for å synge Måndagsbarn, før den var sluppet. Og publikum ga meg veldig bra respons på den låta.

Foto:Helge Brekke
Veronica Maggio liker å spille ting fra hele katalogen (med unntak av førsteplaten, som ikke ble gitt ut i Norge) når hun står på scenen.

Oskar Linnros er den ene halvdelen av den svenske rapgruppen Snook. Maggio var selv med på deres låt Inga problem, og her i Norge gjorde gruppen det skarpt med hiten Snook, svett & tårar. Noen av Maggios første konserter i Norge var sammen med Snook.

–  Etter hvert begynte Måndagsbarn bare å funke dødsbra på norsk radio!

Maggio-hipstere

Den første skiven Maggio ga ut kom aldri ut her i Norge, og den gjør hun aldri noe fra live, forteller hun. Men bortsett fra den forteller hun at hun liker å spille ting fra hele katalogen når hun står på scenen. På Maggio-konserter er det vanlig at kjente låter får ny bekledning. Selv liker hun å gi låter en klubb-drakt under én konsert, og kanskje en mer storband-aktig følelse under den neste.

Blir du lei av noen av dem?

– Ja, iblant, men det som publikum blir glad for å høre, det liker jeg jo å spille også. Energien blir så bra, og ofte gjør vi om låtene ganske mye for hvert år. Men ja, sykt nok kan jeg spille låtene så mange ganger jeg vil, jeg er heldig sånn sett.

– Om jeg bare hadde hatt Jag kommer som min eneste hit, da hadde jeg nok hatet den, selvsagt.

Siden 2008 kan Veronica Maggio skryte av en god håndfull hits som har sanket hundrevis av millioner streams bare på Spotify. Men tenkte artisten selv at det var noen andre låter som burde blitt større?

– Hah, jeg husker på andre skiven, så hadde jeg en låt som het Stopp. Alle vi som lagde den var overbevisst om at det var en ‘super-hit’! Men den bare: [lager stupelyd]. Ha ha.

Den er jo så fet da! Elsker den, kommer det fra artistkontakten.

I Sverige og Norge gjør Maggio det svært bra og har gjort det lenge. Heldig- og uheldigvis, sier hun, så kan man nøye følge med på streaming – og kjøpsstatistikk på sin egen musikk. I et annet skandinavisk land gjør hun det ikke like bra.

– Jeg skulle også ønske at danskene likte musikken min like mye som jeg likte dem! Dessverre kan man jo se alt på statistikken, så jeg kan se at ikke danskene hører like mye, sier Maggio med et furtefjes.

LES OGSÅ: Current 93 til Norge – for aller første gang.

– Det jeg faktisk har tenkt mye på, er at jeg kan like det at noen låter ikke er for alle, men at det er kanskje typ hundre personer som elsker den. At en låt aldri kommer til å bli en hit, men at det ligger noen i sengen med lue på og hører på den og tenker: Den her låten handler om meg.

– Det gjør meg veldig inspirert.

Noen Maggio-hipstere!

– Ja, når jeg holder konsert og spiller låter som ikke ble så store, og så ser jeg ti personer juble! Altså! Det er jo dødskult.

Popmusikk siden «Måndagsbarn»

Siden 2010 har Veronica Maggio vært en popstjerne, og siden den gang har trender og strømninger i popmusikken endret seg mye. Populærmusikk både høres og ser annerledes ut i 2019.

– Det har skjedd utrolig masse. Både når det gjelder hvilken roller kvinner og menn har i bransjen. Dessverre er det fortsatt veldig få kvinnelige produsenter, der har det ikke skjedd så mye. Innspillinger har blitt annerledes, ting er mindre analogt. Åh! Det er nesten for mye som har skjedd!

Foto:Helge Brekke
Maggio mener publikum ikke alltid vet best.

I 2019 kommer musikken fra diverse soverom verden over. Artister kan være sine egne bookere, promotører og plateselskap. Mulighetene for å eksistere som artist har blitt lett i et globalisert sosiale medier samfunn. Noe er bedre nå, men noe er også verre mener Maggio.

– Det er så mye musikk som kan finnes samtidig, det er plass til så mye, og artister har så mye kunstnerisk kontroll og kan gi ut musikk som de vil, og når de vil.

– Det som er sämre, sier Maggio litt mer alvorlig.

– Det at det er så mye måleverktøy, så mye analyse og data man kan basere seg på. Før kunne man ‘kremme’ en artist over lenger tid, bygge låter og artister opp sakte – det var mer risk med nye artister!

– Nå er det mer sånn her: ‘Den sangen her har for høy skip rate, de bytter sang etter tretti sekunder, så da driter vi det’.

– Da går man jo glipp av artister som vokser langsomt! Det er veldig mye fast food-kultur. Det bidrar til at topplister ser veldig like ut.

Maggio bruker Netflix som eksempel:

– Hva rater bra? Folk liker for eksempel en sterk kvinnelige hovedkarakter, denne typen side-kick og denne bestemte måten en film ser ut på. Og da gjør jo Netflix bare sånne filmer og serier.

– Publikum burde ikke alltid få bestemme selv hva de vil se eller høre fordi de vet ikke alltid hva de vil ha. Publikum vil egentlig bli overasket, tror jeg. I dag er det er mye choose your own adventure og ikke like mye opp til kunstneren. Jeg håper det snur.

Kurt Cobain?

Den nyeste singelen til Maggio har fått tittelen Kurt Cobain. Hun forteller at hun har oppdaget Kurt Cobain på en ny og kanskje mer riktig måte nå som hun er eldre. Den radikale Nirvana-frontmannen er ikke lenger bare en dødskjekk, ikonisk plakat på soverommet. Men egentlig har ikke Kurt Cobain så mye med låten å gjøre.

– Det var mer et stereotypisk bilde av en gutt.

Du sier i første vers at det går «tilt» i deg. Hva mener du med det?

– Det er typ, hva skal man si – at man blir gal, tilter helt.

Hør låten her.

Foto:Helge Brekke
Maggio er glad for at «Jag kommer» ikke er hennes eneste hit.