I Was A King skal på turné med Teenage Fanclub:

Det norske bandet «absolutt alle i hele verden burde elske høyt» satser i utlandet

Frode Strømstad og Anne Lise Frøkedal i bandet I Was A King med vinylplaten han trykket i sin egen vinylpresse, Coastal Town Records i Egersund - mellom vinyloppdrag fra Robyn, Kung Fu Girls og Casino Steel.
Et av de mest kritikerroste albumene hittil i år er I Was A Kings Slow Century. Men hvordan lager man gitarpop av internasjonal klasse i Egersund?

– Jeg har alltid vært imot sentralisering. Å spille inn for eksempel i Egersund gir mer tyngde og tar innspillingen ut av den vanlige sfæren, sier Frode Strømstad.

Han er vokalist og gitarist i bandet, og den som komponerer gitarpopperlene. Og nå også den som trykker vinylutgaven av Slow Century – bandets første fullengder på fem år.

Vinylpresset

Før jul i fjor var Strømstad med på å dra i gang vinylpressen Coastal Town Records, som fra sin beliggenhet på kaia i Egersund mellom to fiskemottak har kapasitet til å trykke opptil tusen vinylplater om dagen.

– Men da hadde jeg måttet jobbe nattskift! ler Strømstad, som personlig har trykket opp vinylopplaget til sitt eget band.

Sånn innimellom å trykke opp en ny syvtommer for Robyn Hitchcock, eller nyutgivelser av gamle godbiter fra Kung Fu Girls og Casino Steel/Gary Holton, bestilt av Big Dipper.

LES OGSÅ: Full pott til platedebutantene Killer Kid Mozart.

– Jeg lurte inn vår egen plate innimellom. Jeg sto på kveldene og trykket den og prøvde ut fargene vi hadde. Samlerne som vil ha alle fargene er frustrert, for jeg merket ikke coverne!

Blake tilbake

Selv om han bor i Oslo av andre grunner enn musikerkarrieren, så er Egersund kjerneområdet for Frode Strømstad. Så mange historier har bandets tekstforfatter Anne Lise Frøkedal hørt om hjembyen hans, at hun lett baker den inn i tekstene hun skriver.

Og til Egersund hentet I Was A King for andre gang i platekarrieren inn Norman Blake fra Teenage Fanclub. Han produserte sammen med Robyn Hitchcock bandets 2012-skive You Love It Here.

– Han ble den som hørte alt utenfra, og sa til oss når vi kunne gå videre og når vi ikke låt bra nok, sier Anne Lise Frøkedal om innspillingen, der I Was A King for første gang spilte inn live med fullt band i studio.

Hyllet etter utgivelsen

– Det var en deilig måte å jobbe på. Alt er der med én gang. Dermed rakk vi 18 låter på 10 dager. Samtidig rakk vi ikke å tenke det i hjel, sier hun, mens Frode Strømstad nikker enig og sier:

– Vi så helheten mens vi var i gang, vi foredlet det som allerede var der. Og så rakk vi å se fotball-VM om kveldene!

LES OGSÅ: Ny studie: Avkrefter dødsmetal-myte.

Anmelderne har trillet femmere i fleng, utropt dem til konger og av internasjonal klasse, mens Egon Holstad fastslo at de er «bandet absolutt alle i hele verden burde elske høyt og spille låtene av minst én gang om dagen. Iallfall om du liker pop».

Satser internasjonalt

Det er ut i verden I Was A King nå vil. De satser sterkere enn noensinne før, og kan notere seg en forestående aprilturné sammen med Teenage Fanclub til en rekke storbyer i Europa, etter først å ha spilt her hjemme.

– Det blir sinnssykt bra i forhold til vår ambisjon, da kan vi nå ut til deres dedikerte fans, sier Strømstad. Anne Lise Frøkedal legger ikke skjul på at bandet var nervøse i forkant av plateslippet for at ingen skulle merke det.

– Det er så mye musikk som slippes, sier hun, mens Frode Strømstad legger til:

– Vi hadde allerede i utgangspunktet lavere skuldre, fordi vi ikke forventer det samme i dag som da vi opplevde all hypen tilbake i 2009. Det klarer du ikke to ganger.

Frode Strømstad med sin egen vinylbaby, I Was A King-albumet «Slow Century» – som han trykket selv imellom andre vinyloppdrag på platefabrikken sin. – Jeg prøvde litt av alle farger, men samlere som vil ha en av hver farve er frustrert, for jeg har ikke merket coverne, medgir Strømdahl, her med Anne Lise Frøkedal. Foto: Gitte Johannessen / NTB

(©NTB)