Kronikk:

Spill for galleriet

Sigrids «Strangers» ble kåret til årets låt under P3 Gull.
Det å appellere til det brede publikum med grove virkemidler.

Nok en gang har P3 Gull gått av stabelen i hovedstaden. Kjente og synlige artister feiret det norske musikkåret. I fjor var undertegnende en sint og oppgitt skribent som manet til revolusjon, nå er vi her ett år senere. Og denne gangen var jeg i løvens hule – på selve prisutdelingen!

Så hvordan står det til med P3 ett år senere?

For det første er det fryktelig rart å være på en konsert/prisutdeling laget for å vises på tv. Halvparten av tiden ser man ikke artistene som spiller og den andre halvparten av tiden blir du aggressivt dyttet mot midten av lokalet for å skape illusjonen av at det er enda mer folk og enda bedre stemning.  Ting skjer så fort at både artister og publikum virker som de ikke helt skjønner hva som foregår.

LES OGSÅ: Brannvesenet stengte P3-nachspiel.

Jeg er veldig glad for at jeg ikke stod inne i det godt opplyste artistområdet. Stakkarene som stod der kunne risikere å få et kamera på seg hvert ledige øyeblikk. De stod der dels glade og feststemte og dels med verdens høyeste skuldre og stive smil.

En trebeint hund

I min kronikk i etterkant av fjorårets P3 Gull kritiserte jeg P3 for organisert omsorgssvikt og for å oppføre seg som et nepotistisk promoteringsbyrå som misbrukte statskanalen og ikke helt levde opp til allmennkringkaster-delen av etoset. I løpet av året og under gårsdagens sending har jeg innsett at maktposisjonen og den eksklusive klubben som er P3, egentlig er en trebeint hund trengt opp i et hjørne. NRK P3 som radiokanal er i knipe, og ingenting er mer skadelig enn et dyr som er trengt opp i et hjørne.

Om det så er snakk om DAB-radio eller den kolossale streamingindustrien, er det uansett klart at P3 må se etter andre muligheter for å nå målgruppen.

LES OGSÅ: Hovefestivalen gjenoppstår.

Den delen av musikkbransjen som fortsatt trenger hjelp fra P3 er fortsatt de som tar skade. I sin desperasjon tyr P3 under P3 Gull til røyk og speiltriks fra steder andre steder enn musikkens verden. Komikere og kung-fu-innslag. Usjarmerende realitystjerner. Max Mekker og Bjarne Betjent dukket til og med opp for å fylle sendetid og for å tilføye litt brød og sirkus. Det var mye rart som skulle distrahere fra de kun tre prisene som skulle deles ut for kvelden.

Mats Borch Bugge uttalte at ingen liker å lide seg gjennom lange prisutdelinger med en haug nominasjoner, men tre priser og en hederspris er i aller korteste laget. Ja, i hvert fall om fokuset skal være å vise fram enda mer norsk musikk. Om man kuttet en god halvtime med krampaktig humor og ting urelatert til musikk kunne man kanskje ryddet vei for en kategori eller to til?

Spiller safe, treffer bredt

Under prisutdelingens gang spiller en liten håndfull artister. Artister som er etablerte og kjente. Artister som man ikke trenger å ta en sjanse på. Det er dyktige opptredener fra nominerte artister. Spesielt Emilie Nicolas akkompagnert av KORK på låten Feel Fine treffer følelsene. Selv om det er spilt inn på forhånd, virker det likevel som et ekte konsertøyeblikk.

Alle vinnere og nominerte er det ingenting å utsette på, annet enn at det er så altfor få. Det er klart at Årets Live skulle jeg gjerne sett gå til en artist som har turnert gjennom hele året og levert konsert på konsert av høy kvalitet og musikalitet uten hjelp fra store produksjoner, store pengesummer og tung promotering, men der kicker subjektiviteten inn for mye. Store gratulasjoner til vinnere og de nominerte.

Årets urørte

Et stort steg i riktig retning kom ved å la høstsemesterets Urørt-vinner spiller under prisutdelingen. Herman Flesvig sier at dette er første gang Årets Urørt «får lov» til å spille på P3 Gull. Girl In Red sjarmerte alle med sin entusiasme og sin «amatørmessige» stil. Hun virket nervøs, vimsete og mer frigjort fra mediesirkuset, og det var deilig å se. Urørt er uten tvil den største tjenesten P3 gjør for norsk musikk, og det gleder meg at ny fungerende musikksjef Daniel Ramberg vil fokusere mer på dette, få det eksponert, gi de ukjente sendetid, videotid og promotid!

Foto:Helge Brekke
Urørt-vinner Girl In Red stagedivet under P3 Gull lørdag kveld.

En liten blemme var jo at det allerede hadde blitt kåret en Urørt-vinner i år. Jon Olav vant Urørt i mars! Det er jo riktignok over et halv år siden, så jeg skjønner at var vrient å huske. Men det hadde kanskje vært ålreit å la Jon Olav stå på scenen også? Ikke bare hadde det vært både høflig og snilt, men det hadde også underbygget ansvaret de har om å vise fram enda flere norske artister.

I neste episode av P3

En glødende kronikk er vel og bra for å få praten til å gå, men for å fremstå moden og voksen, skal jeg prøve å komme med noen konkrete løsningsforslag, forslag til veien videre:

  •  Det er problematisk at musikksjefstillingen kan vare i åtte år. Musikklimaet er i så konstant endring at det ikke er ideelt at en stilling kan vare lenger enn en statsministerperiode.
  • P3, slik de fleste blir eksponert for det, er ikke lenger gjennom radioen. Listing og lytteflater blir et mer og mer abstrakt begrep i tidsånden. P3 er sosiale medier, videoinnhold og algoritmer på Facebook. Synlighet og rekkevidde brukt på A-listede artister i ulike medieinnhold kan brukes mer på Urørt-artister og artister som har større bruk for en plattform enn de som allerede blir streamet millioner av ganger.
  • Alt det P3 gjør som får dem til å virke som en privat aktør ved å bruke lingo som «P3-artist» får kanalen til å virke nepotistisk utad. Siden det har vist seg at det er mye misnøye og kritikk som ikke faller for døve ører, er det kanskje viktig for NRK P3 å fremstå så gjennomsiktige som de kan.
  • Det er viktig å være til stede i hele Norge, det er mye spennende som skjer i Oslo og Trondheim, men P3 bør strebe etter å være til stede på musikkscenen i de andre norske storbyene også.

LES OGSÅ: P3 Gull: Vinnerne.

Under sending sa Christine Dancke at de alle jobbet i musikkens tjeneste. P3, den trebeinte hunden sliter, når de uunngåelig må gi opp radio som den primære næringen håper jeg at en større andel norske artister får være med!