Norsk hiphops gudfar

Det er 20 år siden Tommy Tee kom ut med albumet Bonds Beats And Beliefs. I tiden etter har han vært en travel mann. Det er ikke for ingenting at han ofte omtales som gudfaren i norsk hiphop.

I disse dager er den 46 år gamle produsenten, DJ-en og graffitimaleren aktuell med et nytt album, På Tur I Stockholm.

I den forbindelse ble GAFFA invitert opp i det legendariske studioet hans. Et studio som er fødeplassen til et lass av klassiske hiphop-låter og røverhistorier.

LES OGSÅ: «En kaotisk og utmattende oppfølger».

— Vi tok over dette for litt over ti år siden. Da var det bare noen vegger her, og det så veldig annerledes ut. Det så ut som det var noen junkier som hadde bodd her i minst noen år og fått gjøre akkurat som de ville. No disrespect til folk som er avhengige av narkotika, dog, men fine leiligheter er det sjeldent de greier, sier Tommy Tee, og fortsetter:

— Det var et slags fellesskap her med Gatas Parlament, noen av reggaegutta fra Løkka var involvert, noen tegnere, osv. Jeg vet a faen hva det var, jeg. En eller annen uorganisert gjeng. Så tok vi sakte, men sikkert over og prøvde å lage et lite studio. Så har det blitt utviklet over tid.

Rapstjerner fra inn- og utland

I tillegg til brorparten av rap-Norge har Tommy også hatt selebert selskap fra statene på besøk i studioet i Torggata. Blant disse har tungvektere som Sean Price, Devin The Dude, M.O.P og Bun B vært faste gjester.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Tommy Tee i studioet i Torggata. FOTO: Helge Brekke

— Vi har hatt en del rapstjerner over her. Amerikanerne blir veldig lite imponert når de er på besøk. Norske artister synes det er stas, for det er så mye følelser i veggene her uansett, og de ser den verdien lettere.

LES OGSÅ: Herman Flesvig skal lede årets P3 Gull.

Det nye albumet er kalt På Tur i Stockholm, en tittel som egentlig fanger essensen av albumet til svært stor grad.

— Det er hele utgangspunktet for skiva og hele konseptet. Et konsept som kommer fra Ken Ring. Den legendariske rapperen fra Stockholm-traktene, som jeg har jobbet med og kjent i et par tiår nå. På et tidspunkt tror jeg han synes at jeg burde reconnecte litt mer med den svenske scenen, som jeg kanskje var mer aktiv i på slutten av 90-tallet.

Norge <3 Sverige

Ken Ring er bare å finne på ett av sporene på albumet, men han har likevel hatt en finger med i spillet på alle aspektene av det endelige prosjektet.

— Det er han som har tittelen, konseptet, alt. Han har vært A&R for hele prosjektet. For meg dreide det seg bare om å stikke til Ken i et par dager, så kom jeg hjem med låter, som ble et album.

Det har blitt et kjent motiv for Tommy Tee å gi ut albumer hvor han selv står for produksjonen, og henter inn rappere til å legge vers over sporene. Det er denne oppskriften Ken har tatt utgangspunkt i denne gangen også.

LES OGSÅ: Nå får denne musikksjangeren eget museum.

— Livet gjør at man ikke hadde planlagt alt i detalj på forhånd. Så det handlet om å komme seg til Stockholm, og så begynner folk å ringe, «Tommy er her i tre-fire dager nå, er du hypp på å gjøre en låt?». Og så var det å ta de som faktisk hadde tid. Albumet ble derfor ganske kort, men samtidig veldig organisk.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Forholdet mellom Tommy Tee og Ken Ring går langt tilbake. I 2004 kom de ut med et felles prosjekt med navnet 2 Legender Utan Penger. Tommy forteller om hvilken rolle Sverige spilte for den lille kjernen hiphopere som holdt på i de tidlige fasene.

— Sverige og Norge har jo alltid hatt, og har til dels fortsatt, det storebror-lillebror-forholdet. Ikke nødvendigvis i hiphop, men mer sånn overall, dette av helt naturlige årsaker fra mange år tilbake. I hiphop er ikke dette så tydelig, egentlig. Jeg føler at Norge alltid har hatt et veldig bra forhold til Sverige når det kommer til hiphopkultur.

LES OGSÅ: Thea Hjelmeland: — Det jeg tenkte var helt krise, ble i stedet min største fordel.

På 80-tallet fungerte Sverige som et utfluktssted for alle norske hiphopere. Der var bransjen større og deltagerne opplevde ikke den samme stigmatiseringen som her til lands.

— Man måtte utenfor Norge, her var det bare sånn «Yoyoyo, driver du med de rap-greiene enda?». Alt som var rap var bare morsomt og tull. Vi følte oss ikke som en del av samfunnet da, og det aspektet av livet vårt og alt det den kulturen bød på tok opp en veldig stor del av livet vårt. Så det var jævlig viktig for oss. Så når du da ikke får den aksepten rundt deg, søker du selvfølgelig ut.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Forholdet mellom Tommy Tee og Ken Ring går langt tilbake. I 2004 kom de ut med et felles prosjekt med navnet 2 Legender Utan Penger. FOTO: Helge Brekke

Turene til Sverige ga tilgang til en helt ny form for innputt av hiphops uttrykksformer. Tommy kan se tilbake på mange gode stunder på andre siden av grensa.

— Det var det, altså. Litt på grunn av sammensetningen av mennesker i Sverige. Sverige har jo også vært langt foran Norge sånn musikkindustrimesssig, i mange år. Helt siden ABBA, og siden tidenes morgen, for alt jeg vet. Så de hadde en langt mer etablert bransje. Hiphop ble nødvendigvis ikke tatt helt på alvor der, heller, men det var flere. Da vi dro på pilegrimsreise til Hiphop Jam i Stockholm i 1988, og så Mode 2s spray-piece og de svenske rapperne, ble vi veldig imponerte. Det var morsomt å løpe litt rundt i undergrunnen i Stockholm og tagge litt der i stedet for å bare gjøre det i Oslo, sier Tommy lattermildt.

Ønsker å være del av en større, positiv bølge

Generasjonsskifter innad i hiphop preges tradisjonelt sett av uenighet. Dagens diskurs om «mumble rap» mot «old heads», er ikke stort annerledes enn 90-tallets «consious rap» mot «gangster rap». Tommy forteller at han langt ifra begynte å veive med neven mot den nye generasjonen med rappere i Norge.

LES OGSÅ: Young Thug med legendebesøk på ny EP-utgivelse.

— Kidsa i dag er nødvendigvis ikke like opptatt av kulturen, men mer opptatt av musikken. Det er rapperne som er stjernene og synlige innenfor kulturen. Det er liten tvil om at det fortsatt er jævlig mange som driver med graffiti og breaker. Det er mer det at musikken har blitt så jævlig svær at den overskygger alt annet. Men det er jo rapmusikk, ikke hiphop.

Det som ser ut til å være viktig for Tommy, er at det endelige musikalske resultatet er bra.

— Jeg er ikke så nøye på det, for å være helt ærlig, og så er det jo uttrykksmåter uansett. Det jeg blir lei er hvis folk repeterer og kopierer hverandre for mye. Jeg synes bare det er kjedelig, for jeg liker å høre nye ting. Jeg synes fortsatt det er håp for at rapmusikk kan bidra med noe positivt her i verden. At the end of the day vil man jo være en del av en positiv bølge hvis man ser litt større på det.

Tommy har i en årrekke bidratt med å ta nye artister under armen og bringe dem opp og frem i industrien.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Tommy Tee, «gudfaren» i norsk hiphop. FOTO: Helge Brekke

— Det er litt sånn todelt det der, for jeg føler at jeg har brukt 25 år på å finne artister og på å utvikle dem til forskjellig grad. Det som er greia er at artistutvikling er jævlig tidkrevende og noe som koster jævlig mye penger. Det er derfor ikke plateselskapene driver med det lenger, det er jo de som egentlig har den rollen. De er de som har den makten og sitter med den cutten som rettferdiggjør det og gir dem et ansvar til å utvikle artister. De tar ikke det ansvaret og bryr seg ikke så mye om det, dessverre, men da blir det jo sånne produksjonsselskaper som Tee Production og mange andre som må ta den jobben.

LES OGSÅ: Anmeldelse av Juice WRLD på Sentrum Scene.

De seneste årene har Tommy hovedsakelig fokusert på å jobbe med Oslo rapperen Oscar Blesson. Noe som blant annet resulterte i at Blesson gjestet en rekke spor på oppfølgeren til Bonds Beats And Beliefs.

— Det som gjør det vanskelig er at jeg har folk som ber meg om hjelp hver dag. Bokstavelig talt. Så noen ganger er det vanskelig å strekke til. Vi blir som en eller annen frivillig organisasjon som skal drive et firma som skal gå rundt og betale for husleie og alt annet du ser rundt her. Jeg prøver, og det er jo på mange måter å hjelpe en artist på, fra å spille dem på radio til å ta dem med inn her i studio og jobbe med dem over mange år

På Tur i Stockholm er tilgjengelig for streaming i dag og gir et unikt innblikk i hva som foregår i den svenske hiphopscenen i 2018.