Derfor boikotter GAFFA storkonsertene til Eminem og Bruno Mars den kommende uka

Store artisters trang til å kontrollere hvordan de dekkes av uavhengige medier setter presseetikken på prøve. Derfor velger GAFFA å droppe anmeldelser av Eminems store konsert i Oslo lørdag, og Bruno Mars sin opptreden på Bergenhus Festning i Bergen tirsdag.

Tilbake i februar gikk undertegnede ut med en mye lest kommentar som en forklaring overfor våre lesere på hvorfor GAFFA.no valgte å ikke rapportere fra The Killers’ konsert i Telenor Arena. Uken etter valgte vi å stå over dekningen av GAFFA-favoritt Kendrick Lamars konsert på samme arena av samme grunn.

Det er heldigvis ikke så ofte vi ser oss nødt til å ta dette grepet, men nå dukker mye av den samme problematikken opp igjen i forbindelse med de kommende storkonsertene til Eminem og Bruno Mars (bildet) i Oslo og Bergen.

LES OGSÅ: Fay Wildhagen er tilbake.

I løpet av de siste fem årene har det blitt en stadig større trend at artister ønsker å kontrollere alle aspekter ved sitt image og sin profilering utad. Store navn som Beyoncé, Foo Fighters, Ozzy Osbourne og Lady Gaga har valgt å begrense tilgangen til sine konserter for pressefotografer, enten gjennom rigide og ofte absurde fotokontrakter, eller med rene fotoforbud.

Forhåndsgodkjente bilder

Til konsertene med Eminem og Bruno Mars har samtlige norske pressefotografer blitt nektet adgang. Artistenes management vil i stedet ha sin egen fotograf til stede, som skal levere ut forhåndsgodkjente bilder til pressebruk.

Vi mener, i likhet med store deler av norsk presse, at det blir feil å gi en amerikansk artist sitt management en slik redaksjonell makt over hva som skal publiseres i et uavhengig norsk magasin. En fotojournalists bilde er en like viktig del av et redaksjonelt produkt som en journalistisk tekst, og derfor blir dette en inngripen i vårt arbeid vi ikke kan tolerere.

LES OGSÅ: Ticketmaster-kunder kan ha blitt hacket.

I Norge har pressefotografer tradisjonelt sett hatt gode arbeidsforhold og vilkår når det kommer til å dekke denne type arrangementer, kanskje særlig siden norske aviser og magasiner ofte har gått sammen i å boikotte arrangementer hvor de ikke får jobbe på et fritt og selvstendig grunnlag.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Jay-Z og Beyoncé. FOTO: Win Mcnamee / AP / NTB Scanpix

Også GAFFA i Sverige og Danmark har fulgt opp med egne boikotter, og så sent som denne måneden har magasinets boikott av Jay-Z og Beyoncé sine konserter i København og Stockholm skapt mye oppmerksomhet i danske pressekretser.

«Pressens dekning av artisters profesjonelle virke er i høy grad med på å holde deres popularitetshjul i gang, og det virker både utakknemlig og dumt når fysisk fremtoning, image og kontroll veier mer enn pressefrihet», skrev GAFFA Danmarks sjefredaktør Sidsel Thomassen i en kommentar etter at magasinet hadde tatt en beslutning om å stå over det som garantert var den største popkulturelle begivenheten i Danmark i 2018.

LES OGSÅ: P3s musikksjef takker for seg.

I Danmark valgte storavisen Berlingske å støtte opp om GAFFAs boikott, mens Ekstra Bladet og Soundvenue likevel anmeldte konserten som vanlig.

En historisk begivenhet

Det er selvfølgelig trist å måtte velge bort en slik historisk begivenhet som Eminem-konserten på Oslo Sommertid, med 50.000 publikummere på plass, kommer til å bli lørdag kveld.

Selv om den amerikanske rapperen definitivt ikke lenger har den popkulturelle kraften han var for femten år siden er det ingen tvil om at dette kommer til å bli en stor aften for norske konsertgjengere og en fest av dimensjoner, basert på forhåndsrapportene.

LES OGSÅ: Med resirkulert festivalplakat.

Vi føler likevel at det å dekke konserten kun med bilder som er forhåndsgodkjent av artisten, blir presseetisk uriktig. Derfor holder vi oss hjemme denne kvelden.

Artikkelforfatter Tord Litleskare er sjefredaktør i GAFFA.no. Han har også jobbet med konsertfotografering de siste ti årene og har fått sine fotografier publisert i store internasjonale aviser og magasiner som The Guardian, Independent, Rolling Stone, Billboard og Vulture.