Albumaktuelle Emilie Nicolas: — Det er jo selvbiografisk, alt sammen

Tranquille Emile – tagga ned – slapp dog af mulle – ta deg en bolle.

Det er veldig lenge siden 2014, ja hvert fall i musikkår. Lenge nok til at dønninger om ny musikk fra Emilie Nicolas virker mer enn spennende. Da vi møtte Emilie for en prat sa hun selv at hun ikke mente hun hadde følt så mye på hypen – men jungeltelegrafen lyver ikke.

I den sjarmerende bakgården til Bare Jazz var scenen satt en svært varm dag for å virkelig komme helt i dybden på en artist folk har ventet på. Virkelig dissekere Emilie Nicolas som artist.

Det var ikke helt sånn det ble, heldigvis ble det langt mindre pretensiøst og mye mer sjarmerende.

LES OGSÅ: Anmeldelse av Emilie Nicolas’ comebackalbum.

Utgangspunktet var svært godt. For med seg hadde nemlig Emilie sin trofaste firbente følgesvenn Mumi, en fransk bulldog med forkjærlighet for kos og biting av neser. En øyeblikkelig avvæpnende sak, det å ha med en hund.

Mange flere med denne gangen

Albumnavnet Tranquille Emile spiller på at nevøen til Emilie heter Emile, men er også et løst uttrykk i Frankrike, hvor halve Emilie kommer fra, grovt oversatt betyr det: «Slapp av Emile».

— Hvis du går til skolen og du stresser for et eller annet så kan man si: «Tranquille Emile.» Det er litt sånn «slappa pappa», egentlig litt teit, sier Emilie

Så i litt samme stil som «Skjera Bagheera»?

— Jeg syns det er gøy med en så jovial tittel på et album som er ganske seriøst, smiler Emilie.

Hvordan har det vært? Roper jeg mens jeg går å kjøper iskaffe til de oppmøtte.

— Det har vært en sånn fra-du-står-opp-til-du-stuper-ting i et år. Ikke helger, ikke ferie. Mye Ibux og Paracet i studio.

LES OGSÅ: Solgte ut nystartet rockefestival i Trondheim.

Sammen med Eivind Helgerød, Anders Opdahl og Nicolay Tangen Svennæs har Emilie arrangert og produsert albumet Tranquille Emile over et års tid. Krediteringslisten er dog lang. Gode musikkvenner har bidratt, det har vært så mange flere denne gangen, uttrykker Emilie.

Hva er forskjellen fra sist gang og nå?

— Forskjellen fra forrige gang og nå er vel at da satt vi i et studio vi hadde ordna selv på Jar. Helt alene i verden.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Emilie Nicolas og Mumi. FOTO: Helge Brekke / adhb.no

Akkurat når ting begynner å bli veldig siterbart i intervjuet oppdager Emilie et saksedyr i håret mitt som hun bestemt børster vekk. Dette fører til at hun forteller en forferdelig historie om da hun ved et uhell drakk et saksedyr og den bet henne på leppa. Det viser seg at Emilie Nicolas har en ganske betydelig kompetanse når det kommer til huskryp. Spesielt er det Majorstubillen som fanger min oppmerksomhet når hun forteller.

Mer om Majorstubillen her.

— Hvis du finner en t-skjorte som har bittesmå hull så har du kanskje de i huset.

Jeg rekker frem framsiden av t-skjorten og avslører noen mystiske hull jeg har hatt der en stund. Emile hyler av glede!

— Ja! Det er Majorstubillen!

LES OGSÅ: Fortsetter festivalsuksessen. (SPONSET LENKE).

— Det jeg skulle si i stad, skyter Emilie inn. Når det gjaldt forskjellen på nå og da. Da vi satt på Jar så kjente vi ingen. Vi var helt «fresh off the boat». Nå er vi mye tryggere. Vi tar mer friheter og jobber med de vi vil. Vi har mange flere venner!

Men du høres fortsatt ut som deg selv, selv om du har flere venner.

— Ja det er bra, jeg var litt redd for at jeg kanskje ikke gjorde det.

Emilie prøver ikke å konkurrere med hypen rundt andrealbumet. Det er uunngåelig med forventninger tilknyttet et andrealbum, spesielt når det har gått en del år siden sist. Like I’m A Warrior var en fan-favoritt og kritikersuksess.

Albumet skal være bedre eller like bra som det forrige, man vil jo imponere folk.

Et ekte innblikk

Den joviale tittelen speiler ikke nødvendigvis innholdet på platen. Det seriøse som blir sunget om er kjærlighet, også når kjærlighet er skikkelig komplisert og dritt. Tekstene høres veldig selvbiografiske og ærlige ut. Det har den effekten at det høres ut som om hun synger om meg eller deg.

Emilie er hard mot selv. Hun kaller seg naiv og synger om behovet for å herde sin myke sjel mot det som er vanskelig på låten Feel Fine.

— Men det er jo selvbiografisk, alt sammen, sier Emilie. Det er ikke en ting som er funnet opp.

Jeg kunne ikke gjort det, kunne ikke skrevet det på den måten.

— Det er nok vanskeligere i skriftform for da er det så nakent. Med sang så prøver jeg å røre ved de som hører på, og hvordan skal de bli rørt hvis jeg ikke deler hva jeg har. Jeg ser ingen annen mulighet enn å være selvbiografisk.

LES OGSÅ: Utfordrer konsertformatet i Oslo.

— Jeg tenker jo samtidig som jeg ikke har lyst til å være for privat så skjønner jeg at dette er privat for meg. Og det har en større verdi hvis de rundt meg som hører på vet at det her ikke er noe jeg finner på. Men det kan vel sis om alle artister kanskje.

På albumet forteller hun om et tidspunkt i livet sitt hvor noen ikke ville ha henne, da kjærlighet var møkk. Man får et innblikk og når innblikket er på ekte så blir det jo bare vanskeligere og finere. Hun uttrykker at det blir spennende å være så personlig på en scene, men å være personlig er den eneste måten hun kan gjøre dette på.

Faren til Emilie er fransk

Den franske bulldogen Mumi har spist noe ekkelt og Emilie må grave det ut og si fysjameg. Den ene halvdelen av Emilie er også fransk, nærmere bestemt faren. Faren til Emilie er ikke så veldig god i engelsk. Så på dette nye, seriøse og ganske personlige albumet var det noen litt vriene tekster å skulle se han i øynene og oversette.

— Vi har snakket masse om jeg for eksempel burde si «fuck you». På en sang sier jeg: «Just let me fuck you and I can let it go». På en annen så snakker jeg om å la noen komme på hele stoltheten min. Det stod jeg å sa til pappa.

På låten Wild One synger hun: «He’s a wild horse I’ll ride him good».

Artikkelen fortsetter under videoen.

Dette private albumet kan føles så viktig at det nesten er farlig. Etter låtene er skrevet, spilt inn og utgitt er jobben ferdig. Så selv om hun jobber med mange mennesker er det at hun skriver tekstene helt selv noe Emilie syns er viktig å ha eierskap over.

— Arrangeringen og produseringen kan ofte utvikle seg når jeg tar det med til Eivind og bandet, men jeg står på at låten ble til hos meg.

Låtskrivere er vanlig innen popmusikk og mange samarbeider om låter. Her er det blitt mer og mer gjennomsiktighet i hvordan artister jobber. Men hun innrømmer at hun blir skuffet over at Beyoncé har massevis av mennesker som skriver for henne.

— Det er jo Beyoncé, man vil jo at det skal være henne!

LES OGSÅ: Årets beste balkongkonsert?

Emilie er tydelig på at det låtprosessen, det å lage, hun liker aller best. Hun virker veldig spent på å holde konserter igjen. Nesten litt nervøs.

Føler du deg klar?

— Både ja og nei, er ikke noe før i november. Så får vi se hvordan det blir.

Men den delen av karrieren er ikke nødvendigvis det du liker best?

— Nei, jeg blir veldig fort overveldet av inntrykk. Det er så mye ved å være artist som ikke er å lage sanger, det kan man bli litt sliten av.

Jeg begynner å gå litt tom for ting å lure på i varmen. Vi blir avbrutt da en venn kommer bort og opplyser om bruddet med kjæresten.

— Hvor gammel er du? spør Emile.

24, sier jeg.

— Den vanskelige tiden. Bare vent til sånn 27-28. Da rakner ting helt. Det er da livet skjer.

LES OGSÅ: Oktober slipper singel i juni.