KRONIKK: En blikkboks til besvær

Er virkelig Telenor Arena det ypperste vi har å tilby store internasjonale musikknavn på norgesbesøk?

Så har det skjedd igjen. Tidligere denne uken spilte Metallica (bildet) i Telenor Arena på Fornebu utenfor Oslo. GAFFA-skribent Henrik Engø Lesjø ga rockekjempene ros for opptredenen i sin anmeldelse, men hudflettet Telenor Arena. Han karakteriserte lydforholdene under konserten som «et ekkokammer fra helvete», «akustikkterror» og «en gigantisk hermetisk suppe».

Anmeldelsen er en av de mest leste artiklene på GAFFA.no denne uken, og i kommentarfeltet på Facebook er det overstrømmende enighet om at flerbrukshallen ikke fungerer optimalt til konserter av denne typen.

LES OGSÅ: Savner genuint musikkinteresserte i bransjen.

Undertegnede var også til stede i Telenor Arena onsdag kveld som fotograf, og jeg kan si meg enig i at lyden var spesielt ille denne kvelden (fra min posisjon under de første tre låtene). Jeg har besøkt Telenor Arena mange ganger de siste årene og var da også på plass under den første konserten som ble arrangert der i 2009, med AC/DC. Og selv om Angus Young & co imponerte på scenen var det flere ting ved gjennomføringen som nærmest sjokkerte meg den gang, og som ikke har blitt merkbart bedre på disse snart ti årene.

Kanskje spesielt logistikken rundt det å få publikum til og fra Oslo – og inn og ut av hallen.

Timelange køer

Det at man må ofre noen timer for å dra på konsert er ofte helt greit, og man tåler fint å stå i litt kø for å få oppleve sine største idoler på en scene. Men her er det snakk om timelange køer, trafikkaos og lange ventetider selv med shuttlebussene som er satt opp kun i anledning konserten og når man da på toppen av det hele får en dårlig opplevelse i salen, da er ikke veien lang for at man velger å styre unna Telenor Arena i fremtiden.

For det er verken langt (eller dyrt) å dra til London eller Berlin fra Oslo. Og for kresne norske konsertgjengere skal man ikke se bort ifra at det kanskje blir den mest åpenbare løsningen på problemet.

Selv om jeg foretrekker å se artister på mer intime scener – og ja, hovedstaden har dusinvis av gode konsertlokaler som jeg virkelig nyter å besøke – må man så klart opp i en viss kapasitet for å få de største artistene til en pris publikum er villig til å betale.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Telenor Arena på Fornebu. FOTO: Ints Kalnins / Reuters / NTB

Jeg har besøkt fantastiske konserthaller i England og Tyskland, haller som er bygget for konserter – ikke fotball. Fleetwood Mac blåste meg bort i O2 Berlin tilbake i 2013 med en spektakulær opptreden, men også med perfekt, velbalansert lyd nesten uansett hvor du befant deg i salen. Og logistikken? Vi spaserte inn tyve minutter før konserten skulle begynne og fant våre plasser, kjøpte øl (null kø) og rakk til og med et toalettbesøk under konserten uten å gå glipp av mer enn en halv låt. Etter konserten var vi ute på gaten og inn på en U-bahn på under ti minutter – til tross for at det var mellom 15.000 og 20.000 mennesker på konserten.

Etter AC/DC-konserten på Telenor Arena tilbake i 2009 tok det nesten en hel time å komme ut av lokalet (den gang var merchandisebodene også plassert slik at det dannet seg en flaskehals foran utgangene) og deretter halvannen time med venting på buss i kulden.

LES OGSÅ: Store nyheter fra Guns N’ Roses.

Da Kendrick Lamar spilte samme sted i begynnelsen av mars bestemte jeg og mitt følge oss for å løpe ut mot shuttlebussene før siste ekstranummer. Og på bussen kunne vi overhøre mer klaging over arenaen enn hyllest til Lamar for det som tross alt var en helt fantastisk konsert. Det er trist når det blir slik.

Vi fortjener bedre

Men hva kan man gjøre med problemet? Konsertene i Telenor Arena selger da stort sett ut, artistene kommer og arrangørene er fornøyde(?). Konsertindustrien er tydeligvis en pengemaskin uten like, og da er det trist at konsertgjengerne, som faktisk må ut med mye penger for billetter, ikke skal få en god nok opplevelse.

Fortjener ikke også pop-, rock- og hiphop-fansen å få sitt eget praktbygg – slik som operaelskerne gjorde i Bjørvika – og slippe å bli forvist til idrettshaller? Definitivt! Men det behøver ikke å bli en turistattraksjon heller. Bare gi oss et lokale som tåler 15.000 til 30.000 mennesker (avhengig av produksjonen), hvor lyden ikke kastes rundt i alle retninger – og med en infrastruktur som ikke krever mange timer før og etter konserten for å komme seg til og fra.

I København har de klart å bygge Royal Arena. Vi kan vel ikke være dårligere enn danskene?

Kronikkforfatter Tord Litleskare er GAFFA Norges sjefredaktør.

Si din mening