Tar pop på alvor mellom to permer

Audun Molde har skrevet bok om popmusikkens historie gjennom 200 år – og får takk av popmusikere for å ta sjangeren på alvor.

— Klok, grundig, pedagogisk og respektfull, sier Knut «Euroboy» Schreiner om Moldes bok «POP – En Historie», mens Silje «Bendik» Halstensen synes det er «interessant å forstå mer om hvordan popmusikken har blitt til det den er i dag». Popprinsen Sondre Lerche roser på sin side den nyutkomne boken for å vise vei gjennom flere lag av kulturelle, teknologiske og kommersielle fenomener.

Og nettopp dét er forfatterens hensikt, sier Molde til NTB.

— Min ambisjon med boken har vært å prøve å fortelle bakomhistorier, prøve å se noen av de store linjene. Det er nok av leksikon og oppslagsverk; du kan google fakta og lete på Wikipedia. Derfor trenger man ikke mer informasjon, men heller mer kunnskap og forståelse som kan gi mening og sette faktaene inn i en større sammenheng, sier Audun Molde.

Bok med spilleliste

Han håper «POP – En Historie» vil inspirere musikkinteresserte lesere til å gjøre nye oppdagelser om musikk – så vel som å få dem til å høre mer musikk. Også det hjelper han dem til:

— Jeg har laget en spilleliste for boken på 330 låter for Tidal!

LES OGSÅ: Anmeldelse av nytt Oslo Ess-album.

Såpass mange sanger, som for øvrig også finnes på Spotify og andre tjenester, må til når de skal være soundtracket til godt over 400 bildeløse sider. Kapittel 1 heter «Jump Jim Crow» – etter en sang som til tross for mørke assosiasjoner, likevel er en nøkkeltrinn i pophistorien. Der skildrer Molde hvordan den industrielle revolusjonen, fremveksten av nye, urbane kulturer og den romantiske kunstepoken i Europa etablerte et skille mellom kunst og andre kulturuttrykk som ikke ble regnet som kunst.

Til det sistnevnte hører altså popmusikken.

— Det er en av de kunstformene som preger hverdagen vår og samfunnet vårt mest, som gir masse glede til folk, og som har et så stort mangfold og spenn. Noe av det boken handler om, er dette spennet. For der noe pop er en viktig kunstform, er annet flyktig underholdning. Nettopp fordi denne musikken fyller hverdagen vår, tror jeg mange har lyst til å prøve å forstå litt mer. Derfor skrev jeg den, sier Molde, som har hovedfag i musikkvitenskap, er faglig leder ved populærmusikkstudiet ved Westerdals Oslo ACT og foreleser på BI.

Teknologi og musikk

Fremover i kapitlene tas leserne med på en virvlende reise, spekket med både anekdoter og fakta, som går like rivende fremover som den teknologiske utviklingen som stadig endrer alt.

— Slik har det vært helt fra starten. Edison oppfant fonografen, mikrofonen ble oppfunnet, uten elgitaren ville rocken vært utenkelig, mens trommemaskinen og sampleren betød det samme for housemusikk. Musikk og teknologi har alltid hatt nær sammenheng. Ikke bare på produksjonssiden – men også for oss som lytter til musikken. Vi har alltid følt trangen til å ha musikken med oss der vi er: I dag har vi den på telefonene våre, før hadde vi musikken på iPod, på CD, på walkman. Teknologien forandrer seg – men ideene er like hele veien.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Audun Moldes nye bok «POP – En Historie». FOTO: Cappelen Damm.

Teknologien har også plassert Norge på popkartet. Audun Molde har skrevet boken med et ståsted i Europa og Nord-Amerika, uten noe spesielt norsk synspunkt.

— Det er først de siste ti årene at popmusikk er blitt en eksportnæring i Norge som vi er stolte av.

Den nye situasjonen er det naturligvis internett som får æren for, ifølge Molde:

— På grunn av internett er alt per definisjon internasjonalt. Du konkurrerer mot alt og alle – men har også mulighet til å nå ut overalt. Samtidig har norsk musikkbransje fått mye mer selvtillit. I dag er ikke den store drømmen å slå gjennom i Oslo, men i London, Los Angeles, Seoul og Tokyo.

Er alle sanger skrevet?

Samtidig oversvømmes vi av musikk, noe som gjør at det føles vanskeligere å holde oversikt. Det er likevel kanskje bare en illusjon, ifølge musikkviteren og forfatteren:

— Vi vet om så mye på grunn av kommunikasjonssamfunnet og nettet. Det har vært mye før også, men vi har bare ikke visst om mangfoldet. Vi vet i dag at da Rolling Stones begynte i 1962 og fant på bandnavnet sitt, fantes det 4–5 andre musikkgrupper i verden som også het Rolling Stones, uten at det gjorde noe. Idag kunne vi bare googlet.

Er alt skrevet allerede – nå som det jevnlig kommer opp plagiatbeskyldninger i popmusikken?

— Nei! Folk sa det samme på 1920-tallet, «nå må vel alle sanger være skrevet». Og på 1950-tallet også! Rocken har vært erklært død 4–5 ganger, men kommer tilbake igjen. Discomusikken forsvant – men kom tilbake som house, før den i dag heter EDM. God musikk dukker opp igjen hele tiden, fastslår Audun Molde.

LES OGSÅ: Arctic Monkeys med albumnyheter.

— Popmusikken og musikkindustrien har igjen og igjen blitt restaurert, reformert, redefinert og reorganisert, skriver Molde på tampen av boken. Og siterer musikkpioneren Charles K. Harris 1906-formulerte håp om at «popsangen vil fortsette å gro så lenge det finnes musikkinstrumenter og scener å utnytte den på og så lenge verden produserer komponister med originalitet».

(©NTB)