Trondheim Calling: Er dette fremtidens artister?

Festivalen vokser seg stadig større og bedre.

De siste dagene har musikkonferansen og showcasefestivalen Trondheim Calling blitt arrangert – for åttende gang. Festivalen, som har gått fra å være en forholdsvis lokal musikkhappening, for bransje, artister og band i regionen, er nå et nasjonalt musikkhøydepunkt.

Nå er arrangementet Norges største nasjonale musikkonferanse, og det er også Midt-Norges største musikkfestival i vinterhalvåret.

LES OGSÅ: Sigrid inn på topp ti i Storbritannia.

Med et todelt program, som altså består av én musikkfestivaldel og én musikkonferansedel, er deres uttalte hovedformål «å feire ny norsk musikk, vise fram artister som er på vei mot et gjennombrudd og heve kompetansenivået innen norsk musikknæring».

Det ser det ut til at de lykkes med.

Springbrett for unge talenter

Fjorårets festival er et godt eksempel på hvordan de er med på å løfte og fremheve artister på vei opp og ut, hvor blant andre navn som Pom Poko sto på scenen – som har gjort seg bemerket internasjonalt det siste året.

De siste dagene har hatt et variert og underholdende program, og blant høydepunktene finner vi blant annet en Q&A med John Leckie, en av de fremste plateprodusentene i verden, som blant annet fortalte anekdoter om Thom Yorke. Et annet må ha vært å stå på første rad med Ole Paus på Johndoe-frontmann Jonas Skybakmoens energiske konsert på Moskus.

LES OGSÅ: Eminem-arrangører advarer mot billettsvindlere.

Nedenfor har vi trukket frem noen av artistene som spilte. Se for øvrig hvilke artister og band vi trakk frem etter fjorårets festival her.

Insomniac Bears på HYSJ!

Frontmann i Insomniac Bears og tidligere Rumble In Rhodos-vokalist Thomas Bratlie Haugland på HYSJ! under Trondheim Calling. FOTO: Tord Litleskare.

Det musikalske kollektivet Insomniac Bears består av musikere som er godt kjent fra før: undergrunnsveteranen Magnus Moriarty, Team Me-sjef Marius Drogsås Hagen, tidligere Rumble in Rhodos-vokalist Thomas Bratlie Haugland og multiinstrumentalist Marius Ergo (Truls And The Trees, Snöras, m.fl.).

LES OGSÅ: «I full musikalsk frihet».

Bandet, som ble til da de tilfeldigvis kom sammen i studio for å lage en sommersingel til Magnus sitt plateselskap i fjor, spilte sin aller første konsert på Trondheim Calling i år.

Og det er ikke bare på papiret at dette er en fin sammensetning av musikere. Bratlie Haugland i front med sin gjenkjennelige vokal og energiske fremtoning glir perfekt inn i et musikalsk univers som har et tydelig lekent og utforskende utgangspunkt. Han har tidligere uttalt til GAFFA at konstellasjonen er «fylt til randen med oppriktig låtskriving, lyd-eksperimentering og ærlige art-pop-anthems.» God beskrivelse, synes vi.

16. februar slipper de for øvrig EP-en Hypercolor på Fysisk Format.

EMIR på Diskoteket

Da nettstedet Musikknyheter.no offentliggjorde listen over de artistene norsk musikkbransje har mest tro på i 2018, var EMIR å finne på en hederlig andreplass – kun slått av Fieh.

Listen var satt sammen av journalister, bloggere, platearbeidere og festival- og konsertbookere, og inneholdt altså de unge musikknavnene de mente det er verdt å holde øyne – og ører – åpne for i 2018.

LES OGSÅ: — Det er på tide å bli voksen og jobbe med et stort label.

Bak navnet EMIR er Emir Hvidsten Hindic, Onge Su$hi Mane fra hiphop-fenomenet Sushi x Kobe. Det var i fjor høst at han meldte at han var klar med et soloprosjekt. Da hadde han signert med Sony og slapp sin første singel, Faller, som var produsert av Niklas Marklund og Andreas Sandgren.

På Trondheim Calling underbygde han antakelsene om at han er en det er verdt å følge med på, og det blir spennende å se ham på større scener og høre mer ny musikk fra ham i tiden som kommer.

Ponette på Moskus

Ponette på Moskus i Trondheim. FOTO: Tord Litleskare.

Ponette er et band jeg må innrømme at jeg nærmest avfeide etter å ha hørt debut-EP-en til i 2016. På et tidspunkt med mye kjølig skandinavisk elektronisk pop føltes de som et unødvendig band, som låt ok, men som virket anonyme i mylderet.

LES OGSÅ: Neste generasjon norske festivalheadlinere.

Siden den gang har de sluppet mer ny musikk og spilt flere konserter. Øya-opptredenen i fjor viste et band med mer potensial, og både fjorårets singel Freak, og årets singel Gun, inneholder en hel del interessante elementer og viser et band i tydelig utvikling.

På Moskus viser de igjen at de også er et solid liveband – og at de har en egenart som de er i ferd med å finne essensen av.

Sassy 009 i Storsalen på Studentersamfundet

Under overskriften «Så det er sånn vellykket klubbmusikk høres ut», hyllet vår anmelder Peder Ebbesen debut-EP-en til trioen Sassy 009 da den kom ut på Luft Recordings i høst.

«En gjennomført sterk debut, en triumf for norsk klubbmusikk – og så jævlig catchy», lød det videre.

LES OGSÅ: Dette er årets Spellemann-nominerte.

Gruppen var også å finne på den ovennevnte listen over de artistene norsk musikkbransje har mest tro på i 2018, rett bak EMIR (på en tredjeplass, altså).

Ikke overraskende viste de under Trondheim Calling at musikken er svært overførbar live.

Kristian Torgalsen på Byscenen

Kristian Torgalsen på Byscenen. FOTO: Tord Litleskare.

Med sin svært sterke debutplate traff Kristian Torgalsen oss hardt og uventet i oktober i fjor, og siden da har vi gledet oss til å få oppleve ham live.

LES OGSÅ: Er dette Europas største hype akkurat nå?

Han har flinke musikere med seg på laget – på Trondheim Calling er blant andre Martin Horntvedt og Olaf Olsen med på scenen – og sammen serverer de låtene fra platen i en mer rocket innpakning, men hvor de gode tekstene og den fantastiske stemmen hans likevel får den plassen de skal ha.

Det er musikk som i utgangspunktet ikke er typisk «2018», men som så definitivt makter å gjøre seg gjeldende likevel.

Boblere: Jimi Somewhere, I Am K, Jonas Skybakmoen, Posterboys, Ieatheartattacks, Ola Kvernberg og Silver Lining.