Musikalsk mangfold

Feminalen i Trondheim er en festival som ønsker å skape balanse i musikkbransjen og løfte frem kvinnelige artister.

Tidligere har Feminalen, som ble arrangert for første gang i 2014, blitt avholdt på steder som Byscenen og Rockheim, men i år er festivalen flyttet til Teaterhuset Avant Garden og Bar Moskus. Programmet for festivalen strekker seg fra torsdag til søndag, med lørdag som den store konsertdagen.

LES OGSÅ: Annonserer ny festival.

Nytt av året er en låtskriverworkshop for unge jenter som avvikles i løpet av helgen og avsluttes med en egen konsert. Lørdag kveld er GAFFA på plass for å få med oss noe av det festivalen har å by på.

Fra fet klubb til mandagsfølelse

Et av kveldens høydepunkter er for min del allerede den første konserten. Duoen Kildaphew sørger for at publikum får sin dose neo soul levert med den største selvfølgelighet og elementer fra r&b og hiphop. Vokalist Danielle Brogden veksler sømløst mellom rap og sang med en behagelig og uanstrengt stemme. Vi får høre låter som Burning Branches, Happy Pills og To You, som sannsynligvis blir duoens neste singel.

Det mørke, lille kjellerlokalet på Avant Garden tilfører også muligens en ekstra dimensjon til Kildaphew som gjør at jeg nærmest glemmer tid og sted under lyset fra discokula i taket. Mens produsent Andreas Doif serverer deilige basslinjer med wah-wah på Blunt Truth drømmer jeg meg bort til en fet klubb i en amerikansk storby.

LES OGSÅ: Spotify hyller Netflix-serie.

Når Kaja Gunnufsen og bandet inntar scenen blir jeg imidlertid raskt revet tilbake og påminnet hvor jeg faktisk befinner meg. Med «Stjernekamp»-snikksnakk og hverdagslige anekdoter fra scenen innser jeg fort at det snart er mandag igjen. I salen er det tydelig at dette er en av de mer kjente artistene på kveldens spilleplan.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kaja Gunnufsen på Feminalen. FOTO: Tor Atle Kleven / GAFFA

Gunnufsen spiller en god blanding av hits fra Faen Kaja-albumet og fjorårets Ikke Tenk På Det, foruten den nyeste singelen Unik. Med seg på scenen har hun fullt band med trommer, keys, korist, gitar og en bass som går litt på rundgang.

Kaja sin nasale og karakteristiske stemme leverer de artige tekstene hun har blitt kjent for og også en del morsomheter mellom låtene. For å introdusere låta Brillefint ville jeg kanskje brukt et annet banneord for å beskrive Sylvi Listhaug enn akkurat «fitte» på dette arrangementet, men la gå.

Settet avsluttes med Gutta krutt før scenen strippes for alt av instrumenter og utstyr.

Ypper blant publikum

Neste kvinne på programmet er den svensk-samiske hiphopartisten Maxida Märak (hovedbildet). En energisk honninggrevling fanget i menneskekropp, med livsmottoet «elske, danse, sloss». De første låtene ut er Möts Vid Rondellen og Rebell før den første joiken kommer, etterfulgt av den røffe Äter Upp Dig.

Maxida forteller at joik kan anses som ordløse, tonesatte følelser, og at ikke alle følelser nødvendigvis er gode følelser. Deretter leverer hun en kraftfull fremførelse av Mimies Joik. En joik til lillesøsteren som ble utsatt for grov mishandling.

LES OGSÅ: Tori Amos raser mot kontroversiell fotograf.

Lotta Fahlén sørger for de tunge hiphopbeatene i bakgrunnen og forvrengt mørk stemme i mikrofonen, mens Maxida Märak beveger seg fritt både på og av scenen. Under låten Backa Bak hopper hun nemlig ned fra scenen og nærmest ypper selvsikkert mot publikum helt til låten er ferdig. 

Artikkelen fortsetter under videoen.

Maxida er uten tvil en dyktig formidler som evner å uttrykke seg gjennom både holdninger, historier mellom låtene, musikken og joiken.

LES OGSÅ: Punk-klassiker fyller 40 år.

Etter et raskt sceneskifte står et bord med launchpads, synth og midi-kontroller klare langt fremme på scenen. Den danske duoen Blondage, som byttet navn fra Rangleklods i fjor, beveger seg mot bordet med ti tusen knapper på, og innleder konserten med et kort «hej».

Dansegulvet koker

Bassen dirrer i brystet og den elektroniske sounden er upåklagelig. BOSS, Call It Off og Stoned er blant de mest catchy og dansbare låtene som spilles i settet. Etter hvert som musikken beveger seg mer og mer inn i poplandskapet fanges publikum inn i duoens verden. Dansegulvet koker særlig når Blondage til og med byr på en dancehallcover av Kevin Little sin Turn Me On.

Det å spille elektronisk musikk for andre er en kunst. En kunst disse danskene mestrer med god margin.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Blondage på Feminalen. FOTO: Tor Atle Kleven / GAFFA

Etter en kveld på Avant Garden har Feminalen servert varierte og innholdsrike konsertopplevelser. Alt fra laidback stemning med Kildaphew og humoristisk norsk pop med Kaja Gunnufsen til joik og aggressiv attityd fra Maxida Märak og pulserende dansk elektropop med Blondage før lørdagskvelden til slutt avsluttes av DJ-artisten Purpurrpurple.

LES OGSÅ: Vinneren i årets «Stjernekamp» er kåret.

Kvelden har med andre ord bydd på et rikt musikalsk mangfold i tråd med festivalens formål.