Global «hemmelig» suksess satser på Oslo

Vi har fulgt den populære konsertserien i en måned. Dette fant vi ut.

Vålerenga, St. Hanshaugen, Grünerløkka, «secret location», «secret location». 3. juli, 7. juli, 11. juli, 13. juli, 18. juli.

Den første oppramsingen inneholder stedene de neste arrangementene til Sofar Sounds Oslo skal holdes. Området. Den andre oppramsingen er datoene for de aktuelle stedene.

LES OGSÅ: Arrangerer 300 «hemmelige» konserter i 60 land på én dag.

Stedene og datoene er enten markert med et hus eller et fabrikkikon. Det viser om arrangementet vil finne sted i en leilighet, hjemme hos noen, eller om det er på et «kommersielt» sted – som kan være alt fra en butikk, et kontorlokale, en kirke, i skogen og på toppen av Holmenkollbakken.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Konsert på toppen av Holmekollbakken. Foto: Tjuhu Photo.

Altså: Det blir holdt av tid og dato for konserten på hjemmesiden deres, sted er hemmelig frem til én dag før konserten og artister er hemmelig frem til de går på scenen. Man får kun informasjon om konserten hvis man har meldt deg på, og hvis det er plass.

Over 300 byer over hele verden

Sofar Sounds har eksistert siden 2010 og setter opp konserter i over 300 byer over hele verden. De hemmelige intimkonsertene arrangeres i byer i USA, Danmark, Uganda, Brasil, India, Peru og Tyskland – blant annet.

LES OGSÅ: Avlyser sine to siste konserter på Wembley.

Konsertene er intime og gjesteliste-baserte, og publikum vet altså aldri hvem det er som spiller før de kommer til konsertstedet. Antall publikummere varierer etter hvor konserten blir arrangert.

You’re In!

Hvis vi går tilbake i tid, en drøy måned, så befinner vi oss på Kulturhuset i Oslo med lederen av Sofar Sounds Oslo, Maren Blomstereng. Vi skal på konsert i Norges Fredsråd sine kontorlokaler i Møllergata. For en ukes tid siden fikk vi beskjed om at vi hadde fått plass på arrangementet som skal holdes der i kveld. You’re In!, sto det.

«Oslo-teamet har akkurat lagt deg til listen på et Sofar-arrangement 23. mai […] Vi kommer til å sende ut mer informasjon når dagen nærmer seg, så følg med på mailen din.»

I går, dagen før konserten, kom det en ny e-post.

Address revealed!

Med noen instrukser: «Av respekt for artistene som spiller, regner vi med at alle er stille under konserten og blir gjennom hele arrangementet.»

«På de fleste konsertene våre sitter man på gulvet, så det er bare å ta med ting som er behagelig å sitte på – puter, tepper, etc.»

LES OGSÅ: Den norske artisten synger med Tyler, The Creator og Frank Ocean.

Alt står for øvrig på engelsk, og de fleste arrangementene foregår også på engelsk, siden det ofte er et internasjonalt publikum.

— Vi er aldri på en scene. Vi skal være på unike, intime lokaler. Vi har aldri færre enn 40 gjester, men heller aldri flere enn 100-120 gjester – som inkluderer oss og artister også.

Thanks for coming! You were watching…

…og dagen etter kom det en mail med informasjon om artistene som spilte kvelden før. 

Musikken i fokus

Det hele startet i London med britene Rafe Offer og Rocky Start, som fikk ideen til Sofar Sounds på grunn av en frustrasjon over konsertpublikummet i London.

Etter å ha vært på konserter med publikummere som var mer interessert i å snakke med hverandre og ta bilder enn i å høre på de som sto på scenen, ville de lage en ny arena, med musikken i fokus.

Som Blomstereng forteller, er ideen nokså enkel:

— Den kommer av den samme frustrasjonen det skrives om i august etter Øyafestivalen hvert år: Konsertpublikummere som er mer opptatt av andre ting enn å være stille og høre på musikken.

«Bringing the magic back to live musik» var målet – og er fortsatt Sofar Sounds mantra.

Det startet altså så smått i London for åtte år siden.

Hvis vi nå spoler frem til der vi er i dag, har denne frustrasjonen blitt til et verdensomspennende konsertkonsept, som 359 byer over hele verden nå er del av.

Det som ble startet som et idealistisk prosjekt, er fortsatt i stor grad basert på frivillighet, i tillegg til at de har gjort noen ansettelser i enkelte byer, i utganspunktet som et prøveprosjekt.

Historien om hvordan Oslo ble en by Sofar ville satse på

Konseptet skal ikke forandres, men det skal videreutvikles. Dette er en del av det.

Som et resultat av veksten, ønsket Sofar å velge ut enkelte byer og prøve å vokse ekstra i de byene ved å ansette noen der fast, til å jobbe utelukkende med det.

Artikkelen fortsetter under videoen.

De testet dette i London og i seks amerikanske byer, og etter å ha hatt suksess med modellen der, ville de prøve en by utenfor England og USA. Valget falt på Oslo. Blomstereng har vært ansatt i en fulltidsstilling siden januar i år.

— De valgte Oslo fordi vi hadde fått mye oppmerksomhet internasjonalt internt i Sofar siden det gikk veldig bra her – stort publikum, mange konserter, god økonomi.

Det har gjort at de nå har økt fra to konserter til elleve konserter – med 33 (!) artister – i måneden.

— Med elleve konserter i måneden trenger vi mange frivillige. Det er kanskje det jeg er mest stolt av. Fra seks-sju tilknytta frivillige før jul, er vi nå oppe i 43. 

En inviterende, intim og annerledes setting

Vi har fulgt Sofar Sounds i en drøy måned, og i løpet av denne måneden har vi vært på tre ulike steder: Vi startet som nevnt hos Norges Fredsråd i Møllergata, fortsatte deretter på toppen av Holmenkollbakken (se video over) med adresse Kongeveien 5, og vi avsluttet vårt Sofar-eventyr i en leilighet i Nordmørgata på nedre del av Torshov.

— Sofar står for «songs from a room». Mange har vært med på en huskonsert før – det er ikke ny tanke sånn sett. Men Sofar Sounds lagde et navn for det. Kjernen er at når artisten er på scenen, skal publikum være stille og høre på musikken. Det mest spesielle er nok når det er hjemme hos noen, forteller Blomstereng.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Konsert i en leilighet. Foto: Tjuhu Photo.

Leiligheten vi var i tilhørte Håkon Høgetveit og Ingunn Eidhammer, som har hatt konsert før også – dette var tredje gangen de åpnet leiligheten for fremmedfolk og musikk i regi av Sofar Sounds.

— Det er bare morsomt! Man får møte hyggelige folk og høre nye artister i egen stue. Det blir en intimkonsert over alle intimkonserter. Sofar-crewet er også såpass drevne at det meste ordner seg selv – de rydder jo så bra opp etter seg at det ser bedre ut når de drar enn når de kommer.

LES OGSÅ: Truet MTV til å trekke tilbake negative anmeldelser.

— Jeg hørte om Sofar på en podcast i fjor vinter, og søkte umiddelbart om billett på en konsert da jeg skjønte at det også foregikk i Oslo. Etter vår første konsert, var vi solgt, og vi har vært gjengangere siden, forteller Høgetveit.

Tar bort mye av staffasjen

Blomstereng forteller at det er konsertene i leiligheter hun liker aller best. Da skjer det noe helt spesielt i publikum, og det blir ekstra intimt.

Ellers nevner hun den aller første konserten de arrangerte, 7. august i 2015. Da visste de ikke hva de gikk til, men de endte i Nordmarka, midt i skogen, med Egil Olsen som spilte et helakustisk sett.

Klondike, som spilte i Holmenkollen da vi var der, trekker hun også frem når vi snakker om høydepunkter i Sofar Sounds Oslos to år lange karriere – det slår aldri feil når de spiller, sier hun.

Erlend H. Markussen i Klondike forteller at det er fjerde Sofar-konserten til bandet.

— Det er jo veldig hyggelig at de vil ha oss tilbake! Det var selvsagt en ære å bli valgt ut til denne konserten. […] Det er et utrolig fint konsept! Sofar tar bort mye av staffasjen, og gir både publikum og oss musikere en veldig rein og nær musikkopplevelse. Det er bare oss, låtene vi skriver, lyden vi lager og publikums ører.

LES OGSÅ:  Inviterer til en tidsreise i diskografien sin.

— Vi har også vært på Sofar-konserter uten å spille, og det at man som publikum ikke vet hvilke artister som kommer (bare at de er bra) hjelper oss også til å åpne øynene for nye navn vi kanskje ikke har hørt om og ville blitt trukket mot på en plakat. Og plutselig har du funnet en ny favoritt! 

Amalie Karifjord var en av artistene som spilte i Nordmørgata da vi var der. Det var første gangen hennes på «scenen» på et Sofar-arrangement, men hun har vært del av teamet over en lengre periode.

Hun jobber nemlig som «artist liasion» og har en rolle i lytteteamet. I førstnevnte rolle kontakter og kommuniserer hun med artistene før og under konserten om alt det praktiske. I lytteteamet finner de og stemmer på artister de liker, finner ut om de passer til Sofar Sounds, osv. 

— Å spille konsert med Sofar Sounds var veldig fint. Det var morsomt å se det fra artistens perspektiv når jeg vanligvis er den som tar vare på artisten. Folk var også veldig åpne for å komme bort til meg etter konserten for å snakke med meg, og jeg opplevde at folk ga gode og ærlige tilbakemeldinger. Jeg syntes også publikum var veldig til stede og lyttende, noe som var en veldig fin opplevelse. Jeg følte også det var trygt å prøve ut nytt materiale der og øve seg på fremførelsen, siden det er en trygg omstendighet, i hvert fall føles den tryggere den enn å stå på en stor scene. 

LES OGSÅ: Ønsker å pirre interessen til folk.

— Konseptet Sofar Sounds synes jeg er et veldig bra og inspirerende konsept, siden det er med på å få frem mindre artister og gi dem erfaring. Det er også alltid behov for artister, så det er spennede å lete etter artister her i Oslo, det er så mye jeg ikke hadde hørt om før som er veldig bra. Det er også veldig fint, siden det som oftest er helt utsolgt og publikum faktisk alltid er helt stille og til stede under hele kvelden. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

Konsert med Amalie Stokke i Nordmørgata. Foto: Tjuhu Photo. 

Disse konsertene var vi med på: Norges Fredsråd med artistene Eugene, 2nd Class People og Stian Skaaden. Toppen av Holmenkollbakken med artistene The Band Called Oh, Hanne Vatnøy og Klondike. Leilighet på Torshov med artistene Jonas Aasen & The Wranglers, Temporary og Amalie Stokke.