Christopher Nolan: – Inspirert av James Bond

Den britiske regissøren Christopher Nolan fotografert under filmfestivalen i Cannes i 2018.
Er «Tenet» filmen som skal redde den internasjonale filmbransjen?

Det spørsmålet har meldt seg mange ganger nå under koronatiden, men da regissøren Christopher Nolan og hans skuespillerlag møter mediene, forblir spørsmålet ubesvart.

Under en digital pressekonferanse passer alle de involverte i stedet på å rose hverandre, samtidig som de forsøker å avlsøre så lite som mulig om den ikke så rent lite kompliserte historien. Christopher Nolan går tilbake til barndommen sin for å forsøke å forklare hvilken stemning han vil sette kinopublikummet i.

– Da jeg var sju år gammel så jeg James Bond-filmen «Spionen som elsket meg», forteller han, og utdyper:

– Den ga meg en følelse av at alt er mulig, at man kan ferdes hvor som helst i verden. Jeg har tilbrakt store deler av karrieren min med å forsøke å finne tilbake til den følelsen.

Ifølge Filmweb er «Tenet» en actionfilm som sneier innom alt fra internasjonal spionasje, tidsreiser og evolusjon. At vi skal høyt og lavt er det liten tvil om, da filmen er spilt inn mange steder i verden – blant annet i Norge på Tjuvholmen og på taket av operahuset i Oslo.

Store forventninger

Som kjent har premieren for «Tenet» blitt flyttet flere ganger under pandemien. Men nå skal det skje. Fredag er det norsk premiere på storfilmen, den første filmen ut i dette kalibre som går opp på kino verden over etter at pandemien for alvor brøt ut.

Man har spekulert i at dette kan være filmen som klarer å lokke publikum tilbake til kinosalen etter dvalen.

Hemmelighetskremmeriet rundt filmen har vært stort. Men kort fortalt så er «Tenet» en spionhistorie om en agent som må redde verden – på kort tid. Christopher Nolan-kjennere vet at historiene hans ofte har mange lag, ikke minst når det gjelder tid, så å forklare handlingen på enkelt vis lar seg nesten ikke gjøre.

Så har det heller ikke vært kort vei til tegnebrettet for regissøren.

– Jeg har fundert på denne filmen i ti år, og mange kommer til å kjenne igjen ting fra mine andre filmer, ikke minst «Memento», sier regissøren selv. Han legger til:

– Jeg ville ta meg inn i spionsjangeren og invitere publikum med på en reise rundt begrepet tid. Oppå dette igjen har jeg forsøkt å konstruere en engasjerende spionhistorie.

På spørsmålet om det er noen filosofer som har inspirert ham, svarer Nolan:

– Nja, for meg handler det mest om visuell inspirasjon, som den nederlandske kunstneren MC Eschers arbeider. Jeg forsøkte å legge ut tidsmarkører for å se hvordan de kunne vikles inn i hverandre.

Så den 30–40 ganger

Den svenske komponisten Ludwig Göransson, som blant annet kunne hanke meg seg Oscar for musikken til «Black Panther», har laget musikken i «Tenet». Han ble involvert i prosessen allerede ett halvår før innspillingen gikk i gang.

– Jeg forsto raskt at filmen skulle skildre en verden vi aldri tidligere har sett, og at den derfor trengte et annerledes sound. Jeg møtte Chris en gang i uken og vi jobbet med å skape vår egen verden av lyd og musikk. Da filmen så ble klippet så jeg den 30–40 ganger. Det er så mange nivåer når det gjelder hver karakter, sier Göransson.

For å matche den gåtefulle handlingen i «Tenet» benyttet han seg av både konvensjonelle, og også ganske så ukonvensjonelle, instrumenter.

– Jeg brukte leketøy, samtidig som jeg også brukte organiske instrumenter som gitarer, men på en måte der jeg manipulerte lydene. Jeg brukte også lyder fra mennesker, som at noen puster inn i mikrofonen, forteller komponisten om sitt bidrag til filmen.

«Tenet» har aldersgrense 12 år og i store roller ser vi John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki og Aaron Taylor-Johnson.

(©NTB)