Denne filmen blir ikke å se på Disneys nye strømmetjeneste

Presidenten i Walt Disney Distribution Franchise Management, Business & Audience Insights, Cathleen Taff, taler under en presentasjon av Disneys nye strømmetjeneste i Las Vegas tidligere i år.
Disney lanserer sin egen strømmetjeneste til høsten. Det er imidlertid én tittel som ikke blir å se i det store utvalget.

I midten av november lanseres Disney+ i USA. Det er ventet at strømmetjenesten raskt skal lanseres i en rekke andre land. Variety har blant annet skrevet at Vest-Europa og Asia er blant områdene som vil prioriteres høyest, og dermed vil få tilgang til tjenesten allerede i år eller i begynnelsen av 2020.

Det blir stort utvalg av film og serier på den nye strømmetjenesten, både fra Disney og fra en rekke av selskapene som er eid av den amerikanske underholdningsgigaten, inkludert superheltene fra Marvel og «Star Wars»-filmer og -serier fra Lucasfilm.

LES OGSÅ: Anmeldelse av «Hellboy».

Serien «The Mandalorian» er én av nyhetene fra «Star Wars»-universet som skal lokke abonnenter til tjenesten.

Ingen sørstatssanger

Én tittel mange har mistenkt ville bli utelatt fra utvalget er «Song of the South» fra 1946.

Filmen som utspiller seg på en plantasje i sørstatene like etter den amerikanske borgerkrigen var ifølge Uproxx en gedigen kassasuksess da den kom, og spilte inn mer enn både «Fantasia» og «Pinocchio» (begge utgitt i 1940). I ettertid har den dog blitt sterkt kritisert for å være rasistisk.

Ifølge The Hollywood Reporter er det nå bekreftet at både «Song of the South» og én scene fra den animerte Disney-klassikeren «Dumbo» (1941) ikke kommer til å dukke opp på Disney+.

Den nye strømmetjenesten til Disney skal ifølge rapportene også være «familievennlig». Det betyr sannsynligvis at en del voksentitler som selskapet fikk eierskap til etter det nylige oppkjøpet av 20th Century Fox ikke kommer til å bli tilgjengelig på tjenesten heller.

Dette inkluderer titler som «Die Hard», «Alien», «Deadpool» og «Logan», skriver Uproxx.

Ikke bekymret for konkurransen

Også Apple lanserer sin egen strømmetjeneste til høsten. Og kanskje burde markedslederen Netflix skjelve i buksene over den endrede konkurransesituasjonen.

Strømmetjenestens CEO Reed Hastings ser dog ikke ut til å være bekymret. I en kvartalsrapport lagt frem tidligere denne måneden presenterte han og økonomisjef Spencer Neumann Netflix’ beste kvartal noensinne. Der ble konkurransen fra de to gigantselskapene også kommentert direkte, ifølge The Verge.

Blant annet ble både Disney og Apple beskrevet som «merkevarenavn i verdensklassen».

LES OGSÅ: Slik svarer Netflix på konkurransen fra Disney og Apple.

Det ble lagt til at Netflix «ser frem til konkurransen» og at Hastings og Neumann ikke var bekymret for at de to selskapene vil stjele abonnenter fra Netflix eller påvirke selskapet vekst fordi overgangen fra linær til VOD (video on demand) er så stor.

Ifølge rapporten skal Netflix ha hentet inn nærmere ti millioner nye abonnenter bare i løpet av det siste kvartalet.

Foto:Gorm Kallestad | NTB Scanpix
Reed Hastings er CEO i Netflix, Inc., fotografert i forbindelse med lanseringen av strømmetjenesten i Norge.