Slik svarer Netflix på konkurransen fra Disney og Apple

Illustrasjonsbilde av logoen til strømmegiganten Netflix.
Det tegner til å bli hard konkurranse om strømmekundene fremover, når både Disney og Apple lanserer sine egne strømmetjenester. Netflix ser ut til å ta utfordringen på strak arm.

Til høsten lanserer både Disney og Apple sine egne strømmetjenester, henholdsvis Disney+ og Apple TV+. Teknologigiganten Apple beskrev sin nye tjeneste som «det nye samlingspunktet for verdens mest kreative historiefortellere med eksklusive originale serier, filmer og dokumentarer» under et lanseringsarrangement i mars.

Der ble det avslørt at Apple TV+ kommer til å inneholde helt nytt innhold fra kjente personligheter som Steve Carell, Oprah Winfrey, Steven Spielberg, Jennifer Aniston, Reese Witherspoon, Octavia Spencer, J.J. Abrams og mange flere.

LES OGSÅ: Anmeldelse av «Hellboy».

Disney på sin side later til å kjøre på med superheltserier.

Tidligere er det meldt at Marvel-karakterer som Falcon, Winter Soldier, Loki, Vision og Scarlet Witch alle får egne serier på mellom seks og åtte episoder – som alle skal produseres av Marvel Studios og Kevin Feige.

Ryktene om at Jeremy Renner og hans «Avengers»-karakter Hawkeye får sin egen serie har også versert den siste tiden.

Foto:Zade Rosenthal | Marvel | NTB Scanpix
Jeremy Renner sammen med Scarlett Johanson i «The Avengers». Nå kan Renner snart få sin egen superheltserie på Disneys nye strømmetjeneste.

Netflix burde kanskje skjelve i buksene, men strømmetjenestens CEO Reed Hastings ser ikke ut til å være bekymret.

I en ny kvartalsrapport hvor Hastings og økonomisjef Spencer Neumann presenterer Netflix’ beste kvartal noensinne kommenteres konkurransen fra de to gigantselskapene direkte, ifølge The Verge. Blant annet beskrives både Disney og Apple som «merkevarenavn i verdensklassen».

LES OGSÅ: Disse tre står bak ny seriesatsing.

Det legges til at Netflix «ser frem til konkurransen» og at Hastings og Neumann ikke er bekymret for at de to selskapene vil stjele abonnenter fra Netflix eller påvirke selskapet vekst fordi overgangen fra linær til VOD (video on demand) er så stor.

Ifølge rapporten skal Netflix ha hentet inn nærmere ti millioner nye abonnenter bare i løpet av det siste kvartalet.

Foto:Netflix | AP | NTB Scanpix
Netflix-filmen «Roma» ble Oscar-nominert både i klassen for beste fremmedspråklige film og beste film – noe som ikke skjer ofte. Det var også strømmetjenestens første film i sistnevnte kategori.