Intervju med regissør Isabella Eklöf:

– Reaksjonene har vært veldig delt

Isabella Eklöf er ute med sin debutfilm «Holiday».
Da regissør Isabella Eklöf var i Oslo i forbindelse med premieren på hennes regidebut, «Holiday», sa hun før filmen at dersom noen ønsket å forlate kinosalen, var det helt greit. Fire forlot salen under visningen. Resten holdt ut.

Isabella Eklöf, som fra før er kjent som medforfatteren på den svenske filmen «Grensen» som kom i fjor, har laget det som av mange blir beskrevet som årets mest interessante og ubehagelige film. En debutfilm så stilsikker og slagkraftig som «Holiday», og som har sørget for så sterke reaksjoner, er sjelden kost.

GAFFA tok en prat med Isabella da hun var i Norge i sammenheng med premieren av filmen.

Hvordan har du opplevd responsen til filmen din? Var den som forventet?

– Jeg er et menneske som ikke gjør meg noen forventninger. Jeg vet at det er så mange ting som spiller inn, så en kan aldri vite hvordan folk reagerer. Jeg lager filmer som jeg liker. Og hvis jeg liker det, regner jeg med at noen andre også vil det. Men reaksjonene har vært veldig delt.

LES OGSÅ: Anmeldelse av «Holiday».

Eklöf forteller at hun har møtt folk som sier de aldri har sett noe lignende, at de drømmer om filmen og kan speile seg i den. Samtidig er det ikke alle som liker filmen så godt. Ali Abbasi, som hun skrev «Grensen» med, hadde anbefalt henne til en manusjobb til en amerikansk agent.

Da agenten kom på hvem Isabella var, hadde han reagert med avsky siden det var hun som hadde laget denne forferdelige filmen.

Men er det ikke litt deilig å få den varierte responsen? Det betyr jo at den treffer eller rører ved folk?

– Ja. Jeg er faktisk overrasket over at den har truffet folk. Jeg får både respons på at jeg trekker bildet tilbake, og at det er vanskelig å føle empati, og samtidig sier folk at de drømmer om den. Det er en morsom oppdeling. Det hadde jeg ikke sett for meg, at den skulle påvirke noen så emosjonelt sterk.

Musikalsk klipp

Eklöf har lenge vært inspirert av Ulrich Seidl. Det kan lett ses på hennes bruk av tablåer i «Holiday», men ifølge henne er det spesielt tydelig på de tidligere kortfilmene hun lagde.

I nyere tid er det Carlos Reygadas som har vært en stor inspirasjonskilde, spesielt når det gjelder hvordan de gikk frem for å skyte «Holiday», forteller hun.

Foto:Helge Brekke
Isabella Eklöfs regidebut har skapt sterke reaksjoner.

– Det Carlos Reygadas gjør, er at han tar opp en scene i tre-fire vinkler. Ikke på bakgrunn på å ha reaksjonsskudd eller dekning. Men fordi det er der det er kule bilder eller vinkler. Og så tar han oss gjennom scenene i de bildene. Det var vårt ideal da vi filmet «Holiday» Vi valgte vinklene som gjorde menneskene eller lokasjonen spennende å se på. Og så klipte vi oss mellom dem, litt musikalsk. Noen ganger brukte vi bare en av dem, andre gang flere.

Hvordan jobbet du med å skape intensitet?

– Jeg liker klipp, men synes folk bruker det litt dumt. De tror ofte det øker intensiteten når det faktisk minsker den. Det er lett å klippe seg ut av en scene selv om man klipper seg inn på et nærbilde.

Isabella Eklöf er et menneske som kjeder seg fort. Skal hun lage en film om en tilstand eller en situasjon, må hun lage det intenst. Ellers hadde hun begynt å kjede seg.

Hvordan jobber du deg til ideene dine?

– Jeg tror det handler om mine egne erfaringer. Som en kvinne. Dessverre har det vært sånn at bare siden man er kvinne, er det mye i ens opplevelser som ikke er fortalt. Bransjen har vært så mannsdominert. Det er nesten lett å være kvinnelig regissør i dag, for det er så mange historier som er ufortalt. Det er mange perspektiver som er nytt.

Undertrykte følelser

Den svenske regissøren sier selv at hun har vanskeligheter med å uttrykke følelsene direkte. Derfor får hun litt sympati med den måten å være på.

En av tematikkene til filmen er å forstå reglene. Det blir metaforisk, sier Isabella, om å forstå reglene i livet. Selv om det var litt tilfeldig. Det blir en utforsking av hva som er greit, og hva som ikke er greit. Hovedkarakteren Sascha gjør noe, og så venter hun på å se hva som skjer. Hva konsekvensen blir.

Jeg ser at folk beskriver Sascha som en naiv person.

– Ja det skjønner jeg ikke. Hun er ikke naiv overhodet. Hun er barnlig. Folk forveksler barnlig med naivitet. Hun har lyst på livet. Lyst på opplevelser. Hun er ikke redd for å ta noen slag for å få lov til å leve et rikt liv. Det synes jeg ikke er naivt. Hun kan kanskje ikke regne ut helt hvilke regler som gjelder, men hun er villig til å ta de slag som kommer.

Jeg følte en viss likhet med nyere greske filmer. Med utforskning av kompliserte relasjoner og seksualdynamikk. Er det noe du har latt deg inspirere av?

– Jeg tror det mer sign of the times. Jeg elsker «Dogtooth». Men mer fordi den utforsker noe av det samme som jeg utforsker. Og det blir en form for validering i det. Det er mange filmer nå som tar for seg gruppedynamikk. Det er nok fordi vi altfor lenge har fokusert på filmer som har vært vendt innover. Det blir veldig ensformig. Fordi menneskelig psykologi er ikke så fuckings komplisert. Vi har disse fem grunnfølelsene. Vi kan faktisk regne ut hva et menneske vil gjøre. Og jeg tror folk er lei av det, sier hun.

– Vi vil se på et større perspektiv. Og utforske mennesker i grupper. Det blir så banalt om alt handler om frykt og kjærlighet.

LES OGSÅ: Tror på strømmepåske – med krim og «Game of Thrones»-avslutning.

Eklöf var med på å skrive den svenske filmen «Grensen», som gikk seiersrunder på festivaler og kinoer i 2018 og vant en av de største prisene i Cannes. For Isabella må fantasy eller horror være en tydelig metafor for oss om det er noe hun skulle laget. Hun er ikke interessert i escapisme. Selv om hun også liker «Game Of Thrones». Det betyr ikke at hun ikke har lyst, men hun tror det er vanskelig.

– Jeg ville elsket å lage en horrorfilm hvor man utforsker de store forbudte følelser. Der virkelig fæle ting kan få lov til å eksplodere. Det hadde vært spennende. Men det krever virkelig en sikker hånd. Jeg tror det er vanskeligere å lage en sånn type film. «Holiday» kan lene seg litt tilbake fordi den er intellektuell og observerende. Det er vanskelig å ha de kjempestore følelsene, og samtidig trekke det tilbake på et symbolsk plan. Men hadde vært fett å prøve.

– En helt ualminnelig begavet skuespiller

Eklöf bor i Danmark, men er opprinnelig fra Sverige. Hun forteller at hun opplever svenskene som grunnleggende mer engstelige enn danskene.

– Og jeg tror at PK-kultur er et symptom på det. Svensker er redde for å si noe feil. Og det er dårlig for kunst. Man kan ikke være kreativ om man skal være redd for si noe feil. Det er et problem i svensk film. Det kommer filmer som «Apflickorna» som prøver å være psykologiske, men som egentlig bare er tilrettelagt for å være rett.

Ja. For meg føles «Holiday» mer dansk enn svensk i innhold.

– Jeg har alltid vært mer dansk enn svensk. Alltid. Derfor havnet jeg i Danmark. Jeg har problemer med å passe inn i en subtil svensk gruppedynamikk hvor man må si og gjøre de riktige tingene. For det gjør ikke jeg. Derfor er det deilig å være i Danmark. Man får lov til å være smakløs, vulgær og dum. Det er godt for kunst. Det er dårlig for mye annet.

– Morsomt nok syns jeg Danmark er et mer feministisk land enn Sverige. Svensker snakker mye om det. Men svenske kvinner er mye mer undertrykket. Jeg ser ofte at svenske kvinner er mer fanget i forventningene i hva det er å være kvinne. Mens danske kvinner, du har jo det klassiske danske kvinnebildet hvor hun sitter med en sigar og er likegyldig til hva folk synes.

Hvordan var det å finne skuespillerne til filmen?

– Casting er gøy. Jeg type-caster en smule. Jeg har ikke lange casting-prosesser. Jeg gir en tekst. Så snakker vi om teksten. Så gir de sin tolkning. Det er lett å se hvor mye de forstår karakteren. Og jeg har et behov for at de instinktivt forstår karakteren.

Hun forteller videre at Sascha var en vanskelig karakter å finne, siden det er så mange skuespillere som kommer fra en pen akademisk middelklasse som ikke har opplevd det Sascha har. Så de kan ikke forstå henne, og samtidig må hun være intellektuell nok til å se det abstrakte i fortellingen.

– Victoria [som spiller Sascha] er spesiell på den måten. Hun har en villskap i seg, men hun er likevel akademisk.

LES OGSÅ: Anmeldelse av «Hellboy».

Men Victoria Carmen Sonne var ikke førstevalget til Eklöf. Faktisk ville hun i utgangspunktet ikke ha henne til å lese for rollen engang. Hun mente Victoria var altfor ung, og Isabella ville ikke ha en film om en ung kvinne og en eldre mann. Men casting-agenten drev hele tiden og presset og presset.

– Ja, jeg synes det er litt irriterende, for castingagenten prøvde hele tiden å få meg til å teste henne. Og så lurte hun meg. Jeg trodde jeg skulle teste henne til en annen karakter. Så hun fikk meg til å la henne prøve seg.

– Og det viste deg at hun var bedre enn noen annen. Hun er en helt ualminnelig begavet skuespiller. Hun kommer til å bli god.

Foto:Helge Brekke
– Ofte blir man sett på som et barn inntil man får sine egne barn, sier Isabella Eklöf.