Nordmann leker på Hollywood-lerretet når Chucky melder seg tilbake

Andy (Gabriel Bateman) lærer Chucky et spill i nyversjonen av «Child's Play».
Harvey Weinstein-skandalen ødela for Lars Klevberg i første forsøk. Så fikk han en ny Hollywood-sjanse med nyinnspillingen av kultklassikeren «Child’s Play».

I 2017 så det riktig lyst ut for Østfold-regissøren Lars Klevberg (38). Hollywood-magnaten Bob Weinstein hadde snappet opp kortfilmen hans «Polaroid» og finansiert en helaftensversjon.

– Da vi var klare til å lansere, kom Weinstein-skandalen og #MeToo. Bob er broren til Harvey, og hele Weinstein-kompaniet gikk ned for telling, sier Klevberg til NTB to somre senere.

LES OGSÅ: Hollywood-regissør med film om avdød sangstjerne.

– Alle ferdige produksjoner og titler fulgte med i dragsuget, så prosjektet mitt ble liggende på hylla et år. Dermed ble jeg vandrende rundt i mørket – til agentene mine sendte meg et manus, og jeg fikk napp på et nytt, forteller han videre.

Kunstig intelligens

Det nye prosjektet viste seg å være et prestisjefullt sådan. Da gyseren «Child’s Play» forelå i 1988, ble den like kultforfulgt som den ble kritisert for sin råskap.

Etter å ha overbevist pengesekkene med «pitsjen» sin, har Westerdals-utdannede Klevberg fått æren av å modernisere den. Han har til og med fått «Star Wars»-stjernen Mark Hamill til å låne stemme til dukkestrategen Chucky.

Handlingen tar av idet Andy (Gabriel Bateman) mottar en defekt, og etter hvert temmelig livsfarlig, mekanisk «bestevenn» i presang.

– Det var helt vesentlig å finne en «årsak» til å skulle lage filmen. Den fant vi ved å bytte ut voodoo-elementet med kunstig intelligens, noe de fleste har en kobling til, forklarer Klevberg, som spilte inn og gjorde etterarbeidet i Vancouver.

– Skjønt, for meg er forholdet mellom Andy og Chucky mer avgjørende. Denne utgaven av Chucky forandrer seg gjennom interaksjon med mennesker, og hans eneste mål er å være vennen til Andy, uansett pris. Det betyr at vi har å gjøre med en antagonist vi kan forstå motivasjonen til, noe jeg synes er veldig spennende.

I premierehelgen i juni i USA gikk «Child’s Play» rett inn på andre plass på topplisten, slått av «Toy Story 4». Ikke verst for en instruktør som var sju da originalen forelå.

– Jeg var nok litt for ung da jeg så den, per sirkulerende VHS, og husker jeg syntes den var veldig skummel, humrer den nybakte tobarnsfaren Klevberg.

– Du trenger ikke være i filmbransjen for å ha kjennskap til Chucky, siden han står så sterkt i populærkulturen. Personlig var jeg aldri superfan, men har alltid hatt respekt for ham som skikkelse. Jeg vil plassere ham på Topp fem av «bad guys» i filmhistorien.

Hvordan fikk du med Hamill?

– Han kom inn i postproduksjonsfasen. Vi var på jakt etter en som kunne fylle skoene til opprinnelige Brad Dourif, og så derfor etter en god skuespiller som også var spesialist på stemmearbeid. Vi visste Mark hadde tolket Joker-figuren i «Batman»-spillene, uten at vi trodde at han ville takke ja. Vi sendte et brev likevel, og så ringte han og var supergira.

Japansk åpning

Traff du Weinstein-brødrene mens du jobbet med «Polaroid»?

– Vel, Bob Weinstein produserte og finansierte filmen, så han møtte og snakket jeg med. Harvey, derimot, møtte jeg aldri.

Var du sammen med Bob mens det stormet som verst rundt Harvey?

– Nei, da det skjedde, var jeg ferdig med filmen og i Norge. Jeg har ikke sett ham etter det, kun hatt sporadisk kontakt på epost.

Når får vi se «Polaroid» på lerretet?

– Den lanseres faktisk i Japan i disse dager, noe som er veldig moro. Men de nordamerikanske rettighetene er ikke på plass ennå, sier Klevberg til NTB.

– Jeg har ingen kontroll på sånt. De beslutningene tas på et rom som er større og rikere enn mitt.

Child's PlayFoto:Another World Entertainment
Aubrey Plaza og Gabriel Bateman i premiereklare «Child’s Play».

(©NTB)