«Sonja» er årets store norske julefilm:

– En dyr, svært påkostet film med store scener

Sonja Henie - spilt av Ine Marie Wilmann - er snart klar for kinolerretet.

Når Sonja Henie svinger seg på isen i den første store, norske, biografiske kinofilmen om en kvinne, står det en kvinne bak.

Nærmere bestemt produsent Synnøve Hørsdal, administrerende direktør i Maipo Film, som i mange år har kjempet for at «Sonja» skulle nå lerretet.

I 2011 ble hun forelagt ideen til en TV-serie. Men Hørsdal ville ha film, hun satte i gang manusforfattere – og hentet inn Anne Sewitsky i deres tredje samarbeid.

– Det er tilfredsstillende når vi er kommet hit, men det har vært et enormt langt løp, sier Hørsdal til NTB når det er én uke igjen til førpremieren, før det norske kinopublikummet får møte skøyteikonet 1. juledag.

LES OGSÅ: Dette er årets Golden Globe-nominasjoner.

– Jeg har holdt på i mange år. Det er en dyr, svært påkostet film med store scener. Det har vært en krevende finansieringsjobb sier Synnøve Hørsdal, og røper at det å skaffe midlene til å få «Sonja» opp på skøytene og videre til Hollywood har vært vanskelig.

Første ikke-krigshelt

For det er der kinopublikummet får møte Sonja Henie: Når hun prøver lykken i Hollywood etter å ha avsluttet en enestående kunstløpkarriere som gjør at hun holder stand som tidenes nest mestvinnende norske, kvinnelige vinterolympier – kun slått av Marit Bjørgen.

En slik biofilm er et brudd med det som er blitt rene trenden i norsk film: Heltehistorier fra krigens dager.

– Det har vært mange menn, mange helter fra krigen, sier Synnøve Hørsdal, som sier det ikke har vært noen tradisjon for en fortelling som den «Sonja» nå presenterer.

– Da må du jobbe litt hardt! Det har vært et langt løp for oss alle.

«Gjør henne mer sympatisk»

Mindre komplisert ble ikke «Sonja»-historien der den handlet om kvinnen som ikke bare har «klassiske kvinnelige, sympatiske sider», som Hørsdal kaller det – og som ikke bare er en helt.

Det tror veteranprodusenten har sammenheng med hvorfor ingen kvinnelige biografiske filmhistorier har nådd opp i norsk film – før nå:

– Den kvinnelige helten blir sett på med mer kritiske øyne enn den mannlige. Generelt ser man mer tilgivende på mindre positive sider hos mannlige karakterer enn hos kvinnelige, sier Synnøve Hørsdal, som fikk høre én ting gjennom hele prosessen med å få Sonja Henies historie frem til ferdig film:

– «Hun må være litt mer sympatisk». Det tror jeg ikke man ville opplevd med en mann. Det er litt deprimerende. Men det skjer noe nå: Jeg tror denne typen begrensninger satt i forhold til kjønn vil forsvinne.

Sewitsky gikk lenger

Selv har Synnøve Hørsdal stor sans for Henie.

– Hun hadde sine utfordringer i det å være en veldig ambisiøs person som bestemte hvordan ting skulle være rundt henne. Jeg synes hun er fantastisk, men likevel ikke uten dårlige sider, sier Hørsdal.

Du har løftet frem denne historien, og valgt en kvinnelig regissør, har de tingene noe med hverandre å gjøre?

– Jeg har aldri tenkt at det måtte være en kvinne som skulle gjøre denne filmen, det var fordi jeg mente Anne var den riktige til å gjøre den. Men det er bra at det ble en kvinnelig regissør, for da tør man å dra det litt lenger!

LES OGSÅ: Dette hørte vi på Spotify i 2018.

For Hørsdal tror fremdeles at for menn «er en kvinnelig karakter først og fremst en kvinnelig karakter».

– For en kvinnelig regissør er hun en karakter, sier produsenten og understreker at hun generaliserer.

Men hun tilføyer skrått at det har hun selv merket.

Menn vil se den

– Har du en funksjon og er kvinne, blir du ofte omtalt som «kvinnelig». Jeg blir ofte omtalt som «kvinnelig produsent» fremdeles, selv om jeg har drevet et selskap og vært produsent i 20 år, sier Synnøve Hørsdal.

Foto: Ole Berg-Rusten | NTB Scanpix
Synnøve Hørsdal, produsent og administrerende direktør i Maipo Film, som står bak «Sonja».

I Maipo Film har hun knyttet til seg seks andre produsenter – og fire er kvinner.

– Først og fremst velger jeg å jobbe med dem fordi jeg tror de kan være bra og fordi vi jobber bra sammen. Men vi jobber bevisst med at vi tenker gjennom hvordan helheten ser ut, og passer på at man tenker en gang til på tilfanget av yngre – at det ikke bare blir menn, men også kvinner.

Nå skal «Sonja» snart møte sitt publikum – som skal få se resultatet av 78 millioner budsjettkroner, ifølge NFI.

Vil menn se filmen?

– Ja, det tror jeg, lyder det kontant fra Synnøve Hørsdal:

– Det er en fortelling om henne som kan appellere til både kvinner og menn. En menneskelig historie, der vi tar fatt i den mest spektakulære delen av livet hennes – der hun blir Hollywood-stjerne, og hva det gjør med henne. I tillegg er det en vakker film, med skøyteshow og spektakulære scener.

(©NTB)