Artikkel

ÅRETS NORSKE ALBUM: Pioneren er fortsatt best

GAFFA.no - alt om musikk!

Bringer 2021 deg nostalgi allerede? De neste dagene hyller GAFFA den beste norske musikken fra året som gikk. Det gjør vi med en topp 10-liste og lengre tekster som dykker ned i hver enkelt utgivelse. På dagens 8. plass finner vi den gamle traveren Stig Joar Haugen sin debut som Stig Brenner, Hvite duer, sort magi.

8. STIG BRENNER – HVITE DUER, SORT MAGI

Unge Ferrari ble til Stig Brenner, og kjernen er større og bedre enn noen gang.

I de siste årene har norsk hiphop-lydbilde blitt stadig mer infiltrert av pop. R&b-låter har blitt landeplager, og artister som Isah, Dutty Dior og Musti har vært med på å pushe nettopp dette uttrykket, ikke bare fremover, men nesten mot toppen av norsk musikkbransje. Slik var det ikke for bare noen få år siden, og det er nok mye på grunn av en pioner fra Hamar.

Det var derfor knyttet stor spenning og mulig også litt usikkerhet til hva hans navnebytte fra Unge Ferrari til Stig Brenner betydde for artistens uttrykk og albumet Hvite duer, sort magi. Resultatet ble en av de større maktbefestelsene jeg har hørt.

Nytt navn – samme mann

Selv om dette prosjektet ikke er den nye musikalske retningen som navneendringen skulle tilsi er det dog et veldig personlig prosjekt.

Dette får vi allerede smaken av på åpningssporet«Duffelbag» hvor Brenner holder lytteren på tærne ved å skape en spenning rundt det mørke lydbildet.

LES OM 10. PLASS: House av internasjonalt snitt

På «Sort magi» får vi en ganske gjenkjennelig Unge Ferrari-esque låt i det lyriske, men fortsatt en låt som skiller seg ut fra lydbildet som man fant i hans forrige album «Midt imellom Magisk Og Manisk”. Fengende, ekstremt høy musikalsk kvalitet og leken er det som kjennetegner låten, men også albumet som en helhet.

«Hull i foten» har kanskje fjorårets kuleste sample i form av Edward Maya’s «Stereo Love» (kanskje mer for oss som husker slutten av storhetstiden til Absolute Music). Brenner bringer også flere spennende samarbeid inn i denne platen.

Det mest spennende av dem er nok med Urtehagen rapperen, Siyabång. «Hull i foten» skinner til de grader når det silkemyke r&b-uttrykket Brenner leker seg med i refrenget og den beinharde Gangster rappen som Siyabong bringer i form av rå attitude og levering, får skinne i sin skarpe kontrast.

Å ha slike samarbeid hvor sjangrene til de respektive er så forskjellige, kan være en fantastisk gevinst, men også en risiko, som her slår ut i full blomst.

I tillegg, fører låten linjer som «Notre-Dame står i flammer/Gjengen min er klar for å drepe noen drager», noe som kan tolkes på flere måter. Brenner har selv uttalt at linjen er en referanse til spillet World of Warcraft hvor endgame er å drepe noen svære drager. Dissedragene kan også tolkes som den 1 prosent rikeste i verden som donerte store summer til den verdenskjente kirken i Paris. Det er disse metaforene og slike temaer som hever dette albumet over hans tidligere verk og gjør det til en av de beste norske platene i 2021.

Stor allsidighet

I kontrast til de mer røffe låtene på plata finner man «Når alt ikke er nok», med svenske Molly Sandèn, og «Fin». Her er vi på helt andre siden av spekteret, der tempoet i låten er betraktelig saktere og sårbarheten står i fokus. Disse rene pop-balladene fungerer som en perfekt motpart til det energiske og tidvis mørke lydbildet. 

«Miserabel» står fram som likevektsporet og albumets høydepunkt. Pop, hiphop og rap blir perfekt sveiset sammen av Marcus & Martinus, Larsiveli og Stig Brenner. «Ferdig med å være miserabel/Så følg meg, min venn/ Ja, det kommer bedre dager» summerer opp platen så hinsides perfekt. 

LES OM 9. PLASS: Urgammel nyskapning

Pakket inn i et pop/dance uttrykk, får vi her Brenner på sitt beste. Ektefølt, lekent og lyrikk som er lett å relatere til. Låten blir ikke bare likevekten til krysningen mellom pop eller hiphop på platen. Den representerer på mange måter Stig Brenner’s reise og eksplorasjon innenfor pop/hiphop og hva det absolutte toppnivået av nettopp denne eksplosjonen kan være.

Det samme får vi fra den intenst poppete låten, «Lukten av høst», der lydbildet og fremførelsen er av så høy kvalitet at man ikke kan noe annet enn å høre låten på ny og på ny. Klubbfølelsen er godt ivaretatt og man får assosiasjoner til en slags UK House scene som hever låten til et absolutt høydepunkt.

Totalpakken skinner gjennom

Brenner har gjennom hele sin karriere hatt evnen til å invitere lytteren inn til sin verden og Hvite duer, sort magi gjør det mer eksplisitt enn tidligere. Leveringen er råere, kontrasten i låtene er større og allsidigheten til Brenner er enda mer åpenbar enn tidligere.

Da Unge Ferrari entret scenen i tidlig 2015 var ikke pop-vennlig hiphop eller generelt r&b et utviklet marked på den norske musikkscenen, men bare 6 år senere så har han nesten egenhendig pushet denne spesifikke krysningen mellom hiphop og pop videre og frem i Norge.

Med Hvite duer, sort magi viser Brenner at han forstår den kulturelle betydningen av å bygge bro innenfor nærliggende sjangere, og med samarbeidene på platen klarer han nettopp det i aller høyeste grad.

ÅRETS NORSKE ALBUM 2021

10. BÅRD BERG – OSLO BEATS VOL II
9. WARDRUNA – KVITRAVN
8. STIG BRENNER – HVITE DUER, SORT MAGI
7.
6.
5.
4.
3.
2.
1.

 

ANNONCE