Artikkel

Hvem anmelder Spellemann? GAFFA kan

GAFFA.no - alt om musikk

Norske Grammys, «sykt stusselig», skadeskutt, men mest av alt en begivenhet i musikknorge. Aldri før har det vært så mange påmeldte bidrag til Spellemann – og aldri har det vært så mye å anmelde.

Kveldens beste musikkøyeblikk: Når Ola Kvernberg, Bendik Giske og Marja Mortensson møtes i krysningen av alles sjangre, blir det et verk som forbigår Spellemanns grenser. Både Kvernberg og Mortensson forlot Spellemann med en pris i sine respektive sjangre, for alternativ pop/rock og tradisjonsmusikk. Bendik Giske var nominert for årets internasjonale suksess, og selv om Aurora stakk av med seieren, er han en artist Norge sjeldent har sett. 

Kveldens mest harry øyeblikk: Nå har ikke anglofiseringen bare nådd akademia, men Spellemann likeså. Norske Grammys, får en si. Programledere Sandeep Singh og Mona B. Riise kjører litt intetsigende gjennom Oslo i en gammel Mustang, mens kveldens nominerte gjør seg klar for utdelingen. Det er et minutt man aldri får tilbake, men egentlig ikke husker så godt heller. Men det skal også nevnes, det var ikke kveldens første eldre doning – de kom i fleng!

Årets lokalpolitikere: Årets gjennombrudd Hagle takket Mysen kornsilo og mølle og Gautestad stasjon da de vant. Jernbanestasjonen er kanskje nedlagt, men med bandets 250.000 kroner fra Gramo-stipendet kan nok Østfolds infrastruktur styrkes. 

Kveldens mest kontroversielle øyeblikk: Stort sett er Spellemann en ganske familievennlig affære. Dog var livesendingen sveiset sammen med en lydvignett av Todd Terjes «Inspector Norse». Hvorfor har NRK monopol på norsk elektronika:( Først Röyksopp med Dagsrevyen-vignett og nå Spellemann. Hvem skal ha smekk?

Kveldens minst kontroversielle øyeblikk: Da Mona B. Riise kalte Murder Maids sin hardcore for «tøff».

Kveldens beste råd: Vinneren i kategorien elektronika ble Vilde Tuv for albumet Melting Songs. I takketalen takket hun terapeuten sin, som lærte henne at man må «nyte før man kan yte». Samfunnsnormene skjelver. 

Kveldens oneliner: Djevel vant Spellemann for metal. Bandets grunnlegger Trond Ciekals svarte med: «det var voksent».

Kveldens sjokk: Vi ønsket oss sårt et Will Smith-øyeblikk, men dette er Grammys, ikke Oscars. Spennende nok for vårt kjendissultne land var det Billie Eilish som overrakk Girl in red med prisen for årets utgivelse – og tittet så yndig over skulderen til Marie Ulven da hun vant Årets Spellemann i samme slengen. Nevneverdig av det som må være verdens søteste hund. Sjokk, men ingen vantro.

Mest tårevåte øyeblikk: Til tross for at innslaget som presenterte kveldens hederspris hadde en slags fiktiv dokumentar-følelse over det hele, var det nok kveldens mest ektefølte øyeblikk, presentert av helt ekte folk (les: ikke artist). En liten gjenforening med bandets originalmedlemmer smelter selv et hjerte med ironisk distanse til sin egen varme. De er kanskje blitt grå i håret, men de gir seg ikke enda. Dere er det fineste vi vet, Hellbillies. 

Kveldens beste gave: Artisten Beharie opptrådte ikke bare i sann Erik og Kriss-stil med barne(tenårings)kor, men artisten fikk også øyeblikket foreviget på vinyl, fersk fra en ukjent maskin backstage. Minus for at vi ikke fikk se denne mannen. Vi elsker deg platemann! Vinyl er jo tross alt noe helt annet. Lyden er bare bedre eller hva, middelklassen? 

Kveldens beste barnekor: Ja, du leste riktig. Det var ikke nok med et mindreårig kor denne kvelden. Men mest genuin Erik og Kriss-stemning ble det med Mo Ayn og Jonas Benyoub. Men ingenting vil noen gang bli som «Den låta» …

Kveldens ettertanke: Hva Anders Grønneberg tenker om kategorien «Festmusikk»: Et av kveldens høydepunkt. Ikke for å dra livet tilbake til tidlig 2021, men hvem glemmer vel pannebånddebatten og TIX-mobben som fulgte. Tanken får terningkast seks på en seng av knust glass.

Kveldens gledesrop: Pianist Signe Bakke mottok prisen for samtidsmusikk for utgivelsen Soccorsi: Works by Morten Eide Pedersen, med Bakke, James Clapperton, Kjetil Møster, BIT20 Ensemble, René Wiik og Craig Farr. Da Bakke ble overrasket med prisen, slapp hun ut et gledeshyl som blåste liv i entusiasmen i hundrevis av år. Hedvig Mollestad sin totale stillhet i sekundene etter hun vant prisen i åpen klasse, var kveldens beste indre rop. 

 

ANNONCE