x

En av Norges viktigste festival-bakmenn har et nytt hjertebarn

En av Norges viktigste festival-bakmenn har et nytt hjertebarn

Historier blir til en legende. En legende blir til en myte.

I et fancy kontorlandskap skal vi møte en ekte bakmann, en jeg har hørt mye om etter at jeg begynte å involvere meg i den såkalte musikkbransjen. Toffen Gunnufsen fra Grimstad. Det eneste problemet med dette møtet jeg skal ha er at jeg aldri har sett mannen før.

Fotograf og undertegnede forsyner seg av en karaffel med utsøkt vann som smaker hint av agurk og lime. I Bolia-sofaen sitter en eldre herremann i gode klær og pene sko. Han smiler og ser rett på oss. Dette må være vår mann. Vi går bort og introduserer oss ordentlig.

Jeg rekker så vidt å skru på lydopptakeren på telefonen før anekdotene og historiene flyr fra intervjuobjektet.

LES OGSÅ: Dette bør du få med deg på Kadetten denne uka.

Det som følger nedenfor er en svært nedkortet versjon av hva som ble sagt på én time i selskap med Toffen.

— Hvis man tenker tilbake på tiden på 60-tallet, hvor det var én radiokanal og et radioprogram som het «Popspesial», var det ikke bare-bare å finne musikk. Jeg hadde en eldre bror som var av Rolling Stones- og King Crimson-generasjonen, så han tok med masse vinyl fra Tyskland hvor han jobbet. Det var jo en helt annen tid enn nå hvor alt er så tilgjengelig på sett og vis.

— Det har alltid vært musikk for meg, og det å lage fest var utgangspunktet til å lage festival. På sommeren lagde vi ofte fester med band og masse folk tre dager til ende. Lenge før det ble noen organisert festival.

Quartfestivalen

Studier i Music Management fra London og fartstid på Blindern resulterte i en kulturkonsulentjobb i Kristiansand. Etter å ha jobbet der en stund, begynte Quartfestivalen å bli til som en idé.

— Etter et byjubileum var kommunen med på å starte opp en ny musikkfestival året etter, ler Toffen godt.

Hva med navnet?

— Bryggeriet CB hadde en øl som het Qvart, og så var det Kong Christian Qvart IV. Han var jo konge både i Oslo og Kristiansand. Også han som implementerte kvadratursystemet i bybildet. Han var jo også hakke gal. Så det passet med navnet, også var det kort.

LES OGSÅ: Avbrøt konserten to ganger - nå forteller Sheeran hvorfor.

— Vi ville ikke booke så kommerst som det Kalvøyafestivalen drev på med, men vi visste jo ikke hvordan vi skulle booke! Så vi sendte bud i hytt og gevær, men vi visste jo ikke at bud var så bindende som de var, det var jo som å by på et hus. Det endte med at vi fikk masse band som vi ikke ville ha, men vi måtte jo bare sette dem opp. Med den elektroniske scenen som kom i 93-94 klarte vi å være på ballen og booke en del band som aldri hadde spilt i Norge før. Det ble jo hele greien etter hvert. Quart hadde ekstremt mange artister som aldri hadde spilt i Norge før.

— Vi var de første som fikk Kanye West, Coldplay, Foo Fighters og Beck til Norge, og som sto for Daft Punk sin eneste gig her. Det var i 97.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Den gang da. Kanye West på Quart i 2006. FOTO: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix

— Hvis man booker ganske lurt på de små så er det en god investering, sier Toffen bestemt.

— Quart lærte oss hvordan man kunne gjøre festival annerledes.

Jeg var på Quartfestivalen på pappas skuldre det skjebnesvangre året i 2004, et år hvor det de fleste husker var Fuck For Forest sitt sexstunt på scenen.

Et annet beist

Hove var min første ordentlige opplevelse med festival, som det kanskje var for mange unge voksne født på 90-tallet.

— Hove var jo et helt annet beist igjen, ler Toffen.

LES OGSÅ: P3s musikksjef takker for seg.

— Med Hove ville vi jo lage en festival i Roskilde-ånden. Vi tenkte Roskilde på en øy.

— Det var jo et enormt prosjekt inni skauen der, det var jo så ufattelig dyrt. På et tidspunkt hadde vi tre og et halvt tusen frivillige. Nå på Kadetten har vi 200. Hove var 1.200 mål, hele landskapsparken. Men for alle som kom, var det jo et fantastisk sted å være. Den hadde det meste, og du kunne velge din egen arena.

Festivalen var jo i litt hardt vær i pressen?

— Arendal kommune hadde et veldig skeptisk forhold til alkohol som begynte å by på problemer. Pressen begynte også å fokusere på de som var 16 år på festivalen og hvor mye grusomt det var med mindreårig drikking.

— Reglene på camp ble endret slik at det var rett fra 16 til 18 år. Og det var knusende for billettsalget.

LES OGSÅ: Anmeldelse av Florence + The Machine.

Hove ble også kritisert av pressen for å booke for mye «ikke-musikk». I oppblomstringen av EDM var de tidlig på ballen når det kom til navn som Skrillex, Calvin Harris og lignende. Dette falt ikke i god jord hos mange. Mange mente at Hove ble en arena for festing, hvor musikken ikke lenger sto i fokus.

For Toffen var det viktig å speile generasjonen.

— Mye av det vi booket ble gjengangere på andre festivaler. Og publikum var jo veldig glad i festivalen.

«Det var jo hiphopen som trakk folk»

De siste årene av Hove begynte hiphopen virkelig å stå ut som trekkplaster. Toffen husker at hver gang de puttet unge navn som A$AP Rocky, Schoolboy Q. og OFWGKTA opp, ble det alltid tykt med folk. Dette var veien det skulle gå. Nå er det hiphopfansen som har attitude og dyttet rockerne ut av veien. Det var de mest lojale.

— Og så har tilbudet vært så dårlig! Hiphopen i Oslo har slitt masse. Og nå er det jo det store. Billboard er hiphop, pop er hiphop.

Så hva nå med ditt yngste hjertebarn Kadetten?

— Prosjektet startet i 2015 da vi ble spurt om vi ville gjøre noe på Kalvøya, men der er det et mareritt med logistikken. Så ble vi klar over oppussingen som skjedde ned ved tangen der, og der skulle det jo bli et område på størrelse med tre fotballbaner! Der har vi stedet! tenkte vi. Da kjører du bare produksjonen inn på én side, og publikum inn på den andre.

Og her kunne man være tøffere i bookingen?

— Jeg har jo aldri bygget festival i Oslo, så jeg må trykke skoene forsiktig. Men så ble det jo mer og mer hiphop. Og da ble det naturlig å legge mest vekt på det. Det vanskelige er jo å finne noen som vil spille på en helt ny festival.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Festivalområdet til Kadetten 2018. FOTO: Promo

Å selge inn en helt nye festival, og en hiphop-festival oppå det, er modig, og faktorer som sikkerhet og rusproblematikk er alltid en del av dialogen.

— Bookingene våre representerer det største markedet innen musikk akkurat nå. Men vi har hatt noen beredskapsmøter og slikt da. Rusproblematikken er alltid der uansett hva slags festival du driver. Men dette er jo ikke noe nytt! Folk glemmer at det alltid har vært sånn.

LES OGSÅ: Her skal landets nye store musikkfestival arrangeres (SPONSET LENKE).

Mange festivaler og arrangører legger seg på linjen hvor de de booker mot et publikum for de fra 25 og oppover. For det er de som bruker penger. Men viktigheten av å booke for de unge må ikke underdrives. Ellers blir jo alt likt.

— Det er viktig å gi unge en plattform også. For de gamle som har vært på festivaler i alle år, så er mange av de viktigste festivalminnene allerede formet. Det å skape opplevelser og minner. Det er jo det en festival er. Og de unge må få muligheten til det.

Like fort som han dukket opp forsvinner Toffen i solnedgangen. «Vi ses igjen», sier han med et smil og rusler sakte av gårde til Ennio Morricone sin ikoniske spagetti-western.


Nyheter, artikler og anmeldelser fra GAFFA