x

Datarock går i svart – men det er bare utenpå

Datarock går i svart – men det er bare utenpå

— Det var helt nødvendig med en forandring, sier Datarock-sjef Fredrik Saroea.

Han har forklaringen klar på hvorfor Datarock byttet ut en av norsk musikks sterkeste merkevarer – de røde treningsdressen – til å fremstå med det han kaller «et svart sett utenomjordiske, Venom-aktige parasittkarakterer».

— Det var helt nødvendig med en forandring, og identiske svarte drakter var i grunnen den minst dramatiske måten å tilpasse det visuelle til uttrykket på platen, sier han til NTB, før han siterer sin egen låttekst i Feathers & Wax:

— Just like Icarus' Daedalus, you gotta father your own failures. Er merkevaren sterk nok, bør det tåle å bli dratt i. Vi får se hvordan det går.

Alltid mørke

Datarock har ifølge Saroea alltid gitt ut EP-er og CD-er med stor variasjon, og valgte å fronte det nye albumet Face The Brutality – det første studioalbumet på åtte år – med et av de mørkere sporene, Laugh In The Face Of Darkness.

— Det er klart vi er blitt eldre og litt annerledes i skallen. Men selv om vi har fått barn og vært med på mye greier siden sist, så kan jeg ikke skryte på verken meg selv eller de andre at den personlige utviklingen kvalifiserer til noen grad av ytterligere modning, sier frontmannen – som mener det er mulig at det har «sneket seg inn litt mer sentimental melankoli».

LES OGSÅ: GAFFAs anmeldelse av Face The Brutality.

— Men til og med gladsangen «Fa Fa Fa» var jo en dystopisk affære i dorisk moll, så «voksne» har vi vel alltid vært midt oppi galskapen, svarer han på spørsmålet om mørkheten har kommet med alderen.

Pizza- og plateslipp

For i årene som det har vært stillere fra Datarock, har Saroea både rukket å runde 40 og vel så det, samt å åpne den toppanmeldte restauranten Lysverket i Bergen. Han sier til NTB at han fyrer opp den nye naturvin- og pizzasjappen Hoggorm parallelt med plateslippet.

— Så jeg er visst ikke ferdig med restaurantbransjen heller, konstaterer han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Frontmann Fredrik Saroea. FOTO: Promo / Datarock.

Om Face The Brutality er forsinket 40-årskrise, denne mye omtalte mannekrisen som Saroea etter eget sigende opplevde allerede i 20-årene da han gikk hen og dro i gang jazzbandet Fredrik Saroea Quintet for å hylle Chet Baker?

— Vi snakker valget mellom den litt kostbare motorsykkelen eller den alvorlig dyre prosessen med ny plate. Hadde ikke råd til noen av delene, så valget var enkelt!

Ikke spekulative

Mer alvorlig sier han til NTB at for ham kommer det «nye» Datarock – der han har samlet bandets opprinnelige medlemmer – så tett på kjernen som mulig til hvorfor det i sin tid ble startet.

— Da tok vi kollektive valg på grunn av personlige preferanser fremfor velmenende, kompetente råd og innspill fra en bransjeaktør. Jeg skal innrømme at jeg har hatt enormt stor glede av å leke med reglene for hva og hvordan man jobber kommersielt med musikk og identitet i disse årene. Men jeg har aldri blitt mer voksen enn at jeg foretrekker når musikk er noe tull man holder på med kompiser på gøy – og ikke først og fremst en kynisk karriere med fokus på smarte trekk, lønnsomhet og den slags.

Fredrik Saroea påpeker også at det er «mye gøyere å tjene penger på kreativ galskap enn forsøksvis spekulative trekk».

— Så får vi se om modellen funker like bra som første gang.

«Enormt rørende»

Ting kan tyde på at de viltre vestlendingene langt fra er glemt: Både i inn- og utland meldes det om spente forventninger. Selv om det er gått noen år siden de spilte seg gjennom 36 land med over tusen konserter. Det går rett til hjertet på Saroea.

— Det er helt enormt – ikke minst etter så mange år med så store endringer i den internasjonale musikkverden. Greit – jeg innrømmer det: Enormt rørende.

LES OGSÅ: Kunstsalg ga superstipend.

Han mener det er ekstra gøy at låtene som er minst like merkelige som materialet på debutalbumet fra 2005, blir så godt mottatt at Datarock slipper til over hele fjøla:

— Vi får presentere låtene via alt fra «Lindmo» på NRK til Classic Pop i England, giganten Alternative Press i USA, «ungdommelige» Brooklyn Vegan og en haug med festivaler fremover.

Og selv med svarte drakter og dyster platetittel lover du moro?

— Ja, faen heller. Klart vi må endre oss og ta et bad i ny og ne – men vi prøver å unngå å helle barnet ut med badevannet, og håper jo konsertene fremdeles kan være vår personlige prozac.

(©NTB)


Nyheter, artikler og anmeldelser fra GAFFA