Slik blir du en bedre konsertfotograf

Når du endelig får stå mellom scenen og publikum for å fange det perfekte bildet, kan ingenting gå galt. Eller?

Disse tipsene vil hjelpe deg å gjøre forbedringer når det gjelder forberedelse, utstyr og etterbehandling. Vi har snakket med Canon-fotograf Hannes Söderlund, som blant annet jobber med Swedish House Mafia.

Før konserten
– Når det gjelder akkreditering er det viktig å være på utkikk etter det i god tid før arrangementet og ha en kontakt på stedet. Og ikke undervurder det å komme i tide.Forberedelsene er forskjellige helt avhengig av hvilken artist du skal ta bilde av, så sjekk gjerne ut YouTube på forhånd for å få en ide om hvordan showet er. Uansett hvilken artist du skal fotografere, er konsertene ganske like, uansett hvor de spiller, så det kan være lurt å sjekke hvordan artistene bruker farger, hvordan lyssettingen er, om de bruker noen effekter, og tenke over hvordan du selv vil fremstille det. Hvis det for eksempel er en veldig trang plass, kan du finne en mer unik vinkel og få inn arkitekturen. Første gang jeg fotograferte i et tropisk land, kom jeg ut av det kalde backstagerommet og linsene dugget til med en gang. Det du trenger å gjøre er å gå ut tidligere eller sette kameraet et trygt sted utenfor slik at det kan tilpasse seg været. I kalde land kan det være omvendt; det blir tåkete når du kommer inn. England er for eksempel ofte sykt vått. Men Canons profesjonelle kameraer tåler som regel mer enn du tror, ​​både når det gjelder vær og håndtering.

Foto: Hannes Söderlund
Foto: Hannes Söderlund

 

Velg riktig utstyr
– I dag har jeg et Canon EOS 5D Mark IV med EF 70-200mm f/2.8-objektiv og et Canon EOS R5 med RF 28-70mm f/2.0-objektiv til konserter. I tillegg har jeg et TS-E 17mm objektiv som jeg bruker noen ganger. De er raske, fungerer utmerket i mørket, er stabile og gir god kvalitet på bildene. R5 er et monster, 20 bilder i sekundet og med et stort dynamisk område; Jeg liker det. Kjenner man showet vet man hva som vil skje videre, og disse kameraene er veldig gode til å finne fokus i mørket. Og det er veldig enkelt å endre innstillingene på dem.

Under konserten
– Jeg synes flere fotografer burde få øynene opp for det store rommet. Du kan være blant publikum, løfte blikket og gå litt rundt. Men i fotogropen foran scenen får du en flott kontakt med publikum, alle ser i din retning, og det er et ganske kult perspektiv du kan benytte deg av. Jeg prøver å få en følelse av å være der gjennom bildene. I tillegg må du ha litt ydmykhet i fotogropen, la alle ta bildene sine hvis det er kø bak deg. Kanskje du ikke burde eksperimentere første gang, men det er greit å ta et øyeblikk og se ned i kameraet for å se om du har fanget noe du kan jobbe videre med, for eksempel lysforhold.

Etter konserten
– Jeg bruker raw-format og redigerer i Photoshop. Skyter du i JPEG blir det vanskelig å rette opp ting i etterkant. Hvis bildene blir for mørke, kan du la dem være som de er og prøve å oppnå et annet utseende på bildet eller forbedre dem med støyreduksjon. Hvis det ikke fungerer, legg til kunstige korn for å få bildet til å se mer naturlig ut. Du bør prøve å fotografere skarpt på stedet, men uskarpe bilder kan være flotte og bli en helt annen kunstform hvis du redigerer dem. Prøv å gjøre alt i svart og hvitt, legg til en glødende tone
eller mye korn. Har du et mindre kamera som ikke takler mørke på samme måte, kan du jobbe med kortere lukkertider for å få bevegelse inn i bildene. Men sjekk det ut slik at du kan bruke det til din fordel.

ANNONCE