JBL har stått bak en perlerekke av revolusjonerende øyeblikk innen lyd og forsterkning i et tre-kvart århundre. Senior Director of Sales, Søren Majlund, tar oss med på en fascinerende reise gjennom lyd, design og entusiasme fra 1920-tallet til i dag – med et lite blikk også inn i fremtiden.
Da kinosalene fra 1928 kunne vise stumfilmer med lyd, ble mange pianister arbeidsledige. Hollywood blomstret på 30- og 40-tallet, ikke minst når tale, bilde og lyd smeltet sammen til en høyere dramatisk enhet (se bare for deg en fiolinfri Tatt av vinden!). George Martin revolusjonerte produsentrollen med The Beatles på 60-tallet. Jimi Hendrix startet stadion-rock-æraen på Woodstock i 1969. Grateful Dead tok konsertturneen til et helt annet nivå på 70-tallet, George Lucas revolusjonerte kinoen til å bli en audiovisuell totalopplevelse på 80-tallet, og surroundlyd brakte lydmagien fra kinoen hjem til folks stuer på slutten av 90-tallet. Apple satte nye standarder med iPod på 00-tallet.
Alt dette er riktig, og det er samtidig i full overensstemmelse med sannheten å si at JBL gjorde – og gjør – alle disse tingene mulig. JBL har stått bak så å si de aller fleste innovasjoner og nye plattformer i den moderne lydhistorien. Like mye mye ute på kino, konserter, og fotballstadioner, som hjemme i sofaen eller på farta med egne hodetelefoner.
I dag tilbyr JBL en rekke hodetelefoner, ørepropper og partyanlegg høy lydkvalitet til et prisnivå som gjør at alle kan ta del i opplevelsen.
Det hemmelige JBL-museet
Senior Director of Sales Søren Majlund tar imot oss i JBLs danske hovedkvarter i Nordsjælland, spent som en sjuåring i en godteributikk med fritt valg i alle hyller. Her utstråler alt lyd og historie i et omfang det dessverre ikke er plass til å utdype i disse spaltene.
Paragon 1957
På kontoret står en JBL Paragon, opprinnelig lansert i 1957. Det er et gigantisk stereomøbel med innebygde høyttalere, som i sin tid kostet det samme som en bondegård. Den ble tilfeldigvis funnet nedstøvet i et utrøyka dødsbo på Christianshavn, inne i et rom tapetsert med kjendisplakater.
Den historiske lyd- og møbelskatten fra JBL er nå fullstendig restaurert, og Majlund har avvist en jevn strøm av lukrative kjøpstilbud. Perlen forblir på kontoret, og fungerer som bare juling. Musikken runger ut. Godt mottatt med lyd og anekdoter, blir vi videre invitert inn i det «hemmelige» JBL-museeet i nabooppgangen. Her er det en reise i lyd, teknologi, ingeniørkunst og design gjennom 75 år som møter oss. Et mekka for enhver hi-fi-entusiast og historiker. Det er nesten som om enkeltobjekter «snakker», og det både høyt og tydelig. Historien strekker seg fra stumfilmens glansdager, fram til det verdensomspennende selskapet for lyd på alle plattformer som JBL er i dag.
Senior Director of Sales Søren Majlund
En reise i lyd
– JBL feirer nå 75-årsjubileum som bedrift, men faktisk går historien enda lenger tilbake. Først gjorde James B. Lansings arbeid det mulig å være på kino og høre hva som foregikk på lerretet. JBL spilte en stor rolle i Hollywoods utvikling fra 30- og 40-tallet. I begynnelsen var dette gigantiske lydkonstruksjoner, men etter hvert ble de konstruert for mindre, lokale kinoer, noe som over tid banet vei for modeller som kunne settes i folks hjem. Opp gjennom 40- og 50-tallet tok monitorer for lydstudioer virkelig fart, og generelt sett har JBL alltid vært nært knyttet til utviklingen innen kino, studio og senere stadionlyd.
Abbey Road og 60-tallet
Ved inngangen til 60-tallet ledet California an i markedet for profesjonelle lydstudioer, men en dag kom en engelsk herre på besøk til vestkysten, forteller Majlund.
– På slutten av 50-tallet besøkte Sir George Martin en rekke studioer i L.A. Han ble veldig begeistret for det han hørte, derfor ble JBL-høyttalerne D50SM grunnelementet i byggingen av Abbey Road Studios i London og det som ble med på å forme den helt unike Beatles-lyden, helt tilbake til «Love Me Do» og Please Please Me.
JBL D50SM
I takt med at udødelige klassikere spilles inn på JBL-høyttalere over hele verden og parløpet med Hollywood og filmindustrien fortsetter, vokser forbrukermarkedet. Det er en boom på 60-tallet, og stereolyden sprer seg.
– Stereo-æraen er i gang. Dette er høyttalere kombinert med forsterkere, platespillere og så videre. Vi snakker høyttalere til hverdagsbruk i alle mulige varianter, stiler og funky farger. Men det er fortsatt relativt dyrt for gjennomsnittsforbrukeren. Stereoanlegget ble mer allemannseie utover 70-tallet.
JBL har lenge vært delt i to avdelinger: En for profesjonelt bruk, og en for forbrukere. Men alltid med fokus på kvalitet, sier Majlund.
– Brandet vårt har alltid stått for kvalitet. Opprinnelig var proffavdelingen større enn den for forbrukerne, men balansen har forskjøvet seg. I 1972 kom en milepæl da vi lanserte L-100-høyttaleren. Det kostet det samme som en gjennomsnittlig månedslønn for en fabrikkarbeider. Men for de som skulle høre de store nye platene, som Pink Floyds Dark Side of the Moon, var lydopplevelsen helt avgjørende. Lyden kom hjem til folket og forbrukerne, som slagordet «Pro Sound comes home» illustrerer.
Woodstock – stadionrocken fødes
JBL har alltid jobbet tett med musikkaktører i alle sjangre, men står spesielt sterkt i rockhistorien, forklarer Majlund.
– JBLs egentlige varemerke er ekte rock'n'roll, basert på mantraet om at det musikerne hører når de spiller inn verkene, skal være den samme lyden som gjengis hjemme i stuene. Vi har gjennomgående lykkes i å innfri musikernes forventninger, noe som er en viktig forklaring på det tette samarbeidet mellom JBL og ledende musikere gjennom flere tiår.
Og så, i 1969, kom en festival som endret lydbildet totalt.
– Woodstock i august 1969 fødte stadionrocken. Mer enn noe personifisert av Jimi Hendrix. Oppimot 500.000 mennesker kom til en pløyd åker der det var ventet 100.000 mennesker.
– Hva var JBLs rolle her?
– Det var vårt lydanlegg. En upolert gjengivelse til publikum av det man kunne høre på scenen. Det hadde aldri skjedd i den skalaen før. Woodstock var kaotisk, potensielt farlig, men også totalt banebrytende. Stadionrocken ble født den helgen, samme måned som det første mennesket satte foten på månen - det er fantastisk å tenke på. Det lydtrykket vi klarte å lage, er det man har jobbet videre med siden.
Star Wars og George Lucas
I det hemmelige museet beveger praten seg videre til 80-tallet. Flere og flere unge tenåringer får nå gode stereoanlegg, og folk går på kino – ikke minst på grunn av lyden.
– JBL har på dette tidspunktet mange høyttalere til stua, men Pro-divisjonen er fortsatt betydelig større enn forbrukersatsingen. Folk går nå spesifikt til kinoer som er THX-sertifisert og godkjent av George Lucas, for å se og høre ET, Star Wars og lignende, under de beste forutsetninger. Lyden kommer fra JBL-høyttalere.
Stadionrocken opplever sine glansdager, og 80-tallet kjennetegnes av den flotte lyden. Hvis du går tilbake til 90-tallet og ser på Danmark, er det JBL-systemer som lar for eksempel 43 000 mennesker høre Michael Jackson på Gentofte Stadium i 1992. Metallica, Dire Straits, Genesis, AC/DC og mange flere bruker samme tjeneste. Publikum strømmer til.
En hel generasjon tapt på lydgulvet
Fra slutten av 90-tallet og inn på 00-tallet, skjer det enorme teknologiske fremskritt som både påvirker, ombefatter og endrer JBL. Surroundlyd ble for alvor utviklet i årene 1996-98, både profesjonelt og for hjemmekinoen. Det ble starten på de kompakte systemene for forbrukermarkedet, sier Majlund.
Over en periode på rundt et tiår har CD-en overtatt for LP-en, DVD-en har erstattet VHS-en, blu-ray vinner terreng, og fildeling og digital nedlasting ser dagens lys. Internett revolusjonerer alt, inkludert mp3-filen.
– En fryktelig tid, en hel generasjon ble vant til elendig lyd. Vi kjempet en god kamp for kvalitet, men gikk også på akkord og endret fokus. Gjennom samarbeid med Apple var vi involvert i produksjonen av iPod-er fra starten i 2003, noe som ble en stor salgssuksess. Plutselig kunne du ha 1000 musikkstykker i lomma – det var en revolusjon. Men det er en lang vei å gå for den gode lyden, noe som fortsatt gjelder for de fleste strømmetjenester.
Kvalitet og forbruk
Søren Majlund ser på 00-tallet som en tid da JBL mister noe av identiteten som den sikre kvalitetsgarantisten, men det var også en periode hvor merkevaren ble virkelig sterk på forbrukermarkedet. Dette har blitt vedlikeholdt og utvidet siden. JBL er ett av flere varemerker under HARMAN International, og fra 2012 bestemte konsernet seg for å styrke JBLs verdensdominerende posisjon innen visse kategorier. Søren Majlund snakker om JBL i dag:
– Vi er nå veldig sterke innen hodetelefoner, bærbar lyd, lydplanker og partyhøyttalere. Den gode lyden er styrket. JBL har vært der i generasjoner, og kan være med deg hvor som helst. Det hele til priser som folk kan henge med på, hvor du samtidig kan oppgradere til det helt unike og eksklusive. Vi har produkter både til alminnelig bruk og til superluksus, avhengig av lommebok, interesser og behov. Vi er med hele veien, men vil ikke gå på akkord med hvem vi er. Oppsummert i slagord som «DareToListen», «We are where you are» og «More Music, More Fun». Forbrukerdivisjonen er nå vår desidert største avdeling, ikke minst ettersom pandemien har vært brutal for Pro-avdelingen. Alle større, offentlige arrangementer ble lagt ned, men den delen er på vei opp igjen. Det er mange spennende ting på vei. Vi har vært der så lenge folk kan huske, vi er fortsatt en garantist for kvalitet til alle, vi fortsetter å utvikle oss over tid, og vi er stolte av posisjonen som «folkets merkevare».
__________________________
JBL – Utvalgte milepæler
1928: Bringer lyd til stumfilmen.
1934: Vinner Oscar for lydutvikling, og er med på å revolusjonere Hollywood på lydsiden.
1960-tallet: Abbey Road Studios i London, hvor Beatles spiller inn, er basert på JBL-høyttalerne D50SM.
1969: Jimi Hendrix og flere andre spiller for en halv million mennesker over tre dager på JBL-anlegget i Woodstock.
1972: L-100-høyttaleren introduseres.
1973: Grateful Dead-turnerer med 588 JBL-høyttalere. En produksjon på 70 tonn.
1983: THX-sertifiserte kinoer, godkjent av George Lucas, tar lyden til et nytt nivå, levert av JBL.
1996-98: Surround Sound setter nye standarder for hjemmekinoen.
2003: I samarbeid med Apple, er JBL ansvarlig for lyden til den første iPoden (og de påfølgende) på markedet.
2022: Superbowl-lyden er levert av JBL til pauseshowet med Eminem, Dr. Dre, Kendrick Lamar, Mary J. Blige, 50 Cent og Snoop Dogg.
JBL – fakta
– JBL-høyttalere brukes i dag på mer enn halvparten av verdens kinoer, idrettsstadioner og musikkarenaer.
– Med over 100 millioner solgte bærbare høyttalere, er JBL den ledende aktøren på verdensmarkedet.
– JBL er den raskest voksende merkevaren i verden på hodetelefonmarkedet.
– JBL har samarbeidet med artister som Elvis Presley, Rat Pack, Cream, Paul McCartney, Led Zeppelin og The Who.
– JBL har lydsatt innsettelsesseremoniene til flere amerikanske presidenter.
– JBL er lydanlegget på mange sportsstadioner, som for eksempel Arsenals hjemmebane Emirates i London.