HIT ME HARD AND SOFT - Billie Eilish

Billie Eilish

HIT ME HARD AND SOFT

Album / Darkroom/Interscope Records
UDGIVELSE 17.05.2024

Etter kritikerroste «Happier Than Ever» fra 2021 er Billie Eilish (og produsent-bror FINNEAS) tilbake med popstjernens mest dansevennlige, sexy og varierte album så langt.

22 år gamle Billie Eilish fra Los Angeles har på rekordtid blitt en verdenssensasjon, hvis ikke en av de største artistene vi har i dag. Med bror og samarbeidspartner Finneas O’Connell har "duoen" betatt verden med nydelige melodier, hardt-treffende tekster og produksjonskvalitet av en helt annen verden. Nå er de tilbake igjen etter kritikerroste Happier Than Ever fra 2021, og la meg si det som det er: dette er musikk det er verdt å høre på!

Av alle de gode låtene jeg kunne valgt å skrive om starter jeg med favoritten. «L’AMOUR DEMA VIE». Går det an? Så mye kult pakket inn i en herlig 5 minutter og 33 sekunder lang musikkreise. Fra søt vuggesang til roadtrip sing-along, og til slutt 80-talls synthesizere med en helt crazy vokal som drar deg baklengs inn i fuglekassa. «L’AMOUR DE MA VIE» er altså fransk for «mitt livs kjærlighet», og kjærlighet er et gjennomgående tema over albumreisen. Fra tekster som: «Did I break your heart? / Did I waste time? / I tried to be there for you / Then you tried to break mine» til «Miss me / Say you miss me / It’s such a pity / We’re both so pretty» er "klassiske Eilish" på plass med ømme og relaterbare tekster som mykner opp sjelen og reiser armhåra.

Videre vil jeg trekke frem låta «THE GREATEST». Er det en japansk koto som blir spilt i første halvdel, eler er det "bare en gitar"? Utradisjonelt og skikkelig kult, iallfall. På denne låta får Finneas demonstrert sine ekstraordinære egenskaper som musikalsk håndverksmann. Droppet på 3:13 er en fryd for ørene! Akustiske trommer, gitarer og nydelig vokalmelodier. Man kan ved første "ørekast" ense at det her ligger en lignende gimmick som på «Happier Than Ever», tittelsporet fra hennes forrige utgivelse, men låten viser seg straks å stå strakt på egne ben.

Jeg tror alle som fikk tak i billetter til Billie Eilish på Telenor Arena kan glede seg, for dette er et sabla spennende og gjennomført album! Øregodteri fra start til slutt. Det mangler riktignok litt for å gjøre dette til en innertier, men med flere eksemplariske litt "out there" sanger og færre fillers tror jeg nesten albumet kunne vært enda bedre. Når Eilish selv sier på albumavsluttende «BLUE»: «But when can I hear the next one?», stiller jeg meg selv samme spørsmål.

Albumet er den perfekte fortsettelsen på diskografien hennes og setter høye forventninger til neste utgivelse. All ferdighet og kunnskap er utstilt på HIT ME HARD AND SOFT, så jeg
bøyer meg for Billie Eilish og Finneas O’Connell. De er på et helt eget nivå.