For et bråk!

Autonomie

Pokalen

Stavangergjengen leverte en konsert uten like

For et Bråk!

Autonomie er et blodferskt trash-metal band fra Stavanger. Det tok ikke langt tid før gutta ble oppdaget av Kvelertak, og da de slapp debut-Ep'en sin juni i år, «No Peace, Only Violence”, ble de plukket opp som support på Kvelertaks høstturne. Ungguttene har spilt sammen i to år, og er mellom 16-18 år. Det er imponerende! De spiller en blanding av aggressiv punk og School trash, i leia til Slayer, Exodus og Gammel Testament - litt inspirasjon fra klassisk UK hardcore må også til!

Autonomie er helt nytt for meg, men jeg har gledet meg hele by:Larm til å se dem. Godt var det, å avslutte festivalen med en så bra konsert. Pokalen er tydelig en litt for liten scene for dem, og publikum kunne vært litt mer med, spesielt når frontmannen ber om en moshpit under sangen «M.T.D». Moshpitten endte opp med å bestå av fire stykk. Det er vel ikke overraskende når konserthallen var primært fylt opp med middelaldrende menn, som trolig ikke er så ivrige hoppe inn i folk. Likevel gjør publikum det beste ut av det, og headbanging var det masse av.

Et tips til bandet i fremtiden, er og kommuniserer litt mer med publikum. Å bruke tiden mellom sangene til å trekke inn pusten og snakke med de som står og ser på. Det er spesielt viktig når setlista ikke fyller tiden de har til rådighet. I går gikk nemlig bandet av scenen når de fortsatt hadde 10 minutter igjen på klokken. Det føltes ut som de var raske med å starte konserten og raske til å gå av scenen, det er ikke et kappløp om å bli ferdig, gjerne spill litt for mye enn å avslutte for raskt (,med mindre bandet har innetid på grunn av den unge alderen).

Disse gutta er ordentlig kule og talentfulle (-og litt skumle). Det er veldig hyggelig å høre sangene bli introdusert i den søde Stavanger-dialekten, som gir meg en pustepause fra den hese skrikingen. Talentene disse guttene har er bare til å skryte av. Ville gitarriff og tunge trommer imponerer sang etter sang. Jeg ser en stor fremtid, og håper virkelig at Musikk-Norge satser på Autonomie. Vi har tydelig rom for flere trash-band som de her. Spesielt når de kan bli en så stor eksportvare til et verdensmarked hvor denne type Musikk blir møtt med åpne armer omtrent overalt. Folk med smak for tung musikk er notorisk dyktige konsertgjengere og ivrige merch-handlere.

Autonomie er et band en virkelig bør holdes øye med, jeg forventer turneer og utsolgte konserter i fremtiden. Gleder meg til å følge med på utviklingen til bandet.