Flinke, men ikke banebrytende

Kode.59

Rockefeller

Man må ikke finne opp hjulet på nytt, men ærlig talt.

Generisk musikk fra dyktige live-artister

Kode.59 er en rapgrupp fra Etterstad, bestående av medlemer under pseudonymene Thanu, Dumoonde og Galle. De begynte å lage musikk under pandemien. Sommeren 2022 slapp Kode.59 debutplaten Summer of 59, og fikk ,takket være medfølgende positiv omtale, spille på Sentrum Scene sammen med UNDERGRUNN.

Etter å ha sett kåringen av årets stjerneskudd så bar det mot Rockefeller ( - grattis med seieren til Swank Mami!). Etter å tidligere på kvelden ha klart å misse konserten til Oscar Blesson på grunn av rot med klokka så følte jeg at Kode.59 var en verdig hip-hop act å sjekke ut. Da fikk jeg anmelde dem i stedet.

Det var delvis en glede å få med seg kule unge karer med Karpe-aktig flow og high-energy performance. Men banebrytende var det altså ikke. Dette var ikke noe jeg ikke hadde hørt før. Når de tre gutta kom på scenen med autotune og urbane outfits så skjønte jeg hva jeg ble servert fra første sekund. Generisk og radiovennlig 2023-trap på norsk. Alle trenger ikke å finne opp hjulet på nytt, men selve musikken er rett og slett svært uoriginal.

Til tross for at salen ser litt skrantete ut rett før konserten begynner, så flokker det plutselig til med hippe folk i starten av tjueåra som fra første sekund er med og danser. Noe kleint for en 26-åring å oppføre seg som at man er «opp i åra», men på denne konserten følte jeg meg faktisk gammel. Det føltes som at musikken var ment for å ha det gøy, og det er typisk musikkanmelder å være selverklært myndig forvalter av «ekte musikk». Men, jeg kjente virkelig på at dette ikke var min kopp med te.

Publikum bestod av 70% jenter som så ut til at de vet hvordan å navigere seg gjennom TiktTok og topp 50, og med det i tankene ser det til at musikken på scenen faller virkelig i smak. Det er festmusikk for folk som liker å følge årets mainstream-trender til punkt og prikke. Tahnu, Dumoonde og Galle spiller de ball med hverandre, står aldri stille og blir backet av en dj som er med på å lage stemning og show. Apropos å spille ball, så tar det ikke lang tid før de tar en litta Maradona og rapper om hva kidsa kaller snø. Det synes jeg personlig alltid er døvt. Slutt å rappe om at du bruker 2/3 av penga dine på dop blanda ut med vaskemiddel.

Det bærer ingen tvil om at disse gutta er gode innenfor kunstarten trap, selv om ingen av låtene skiller seg så mye ut så er de profesjonelle på flow, delivery og igjen - energinivå. De ser ikke ut til å svette en dråpe gjennom de 30 minuttene før midnatt.

Jeg hadde kanskje håpet på noe mer spennende, men kode .59 kan være stolte over en godt gjennomført spillejobb og et medgjørlig publikum på en av Oslos største scener.