MINI-ANMELDELSER PÅ VILLVILL VEST 2023: Oh Yeah Tiger

Oh Yeah Tiger

Hulen

På årets VillVill Vest stiller én tapper journalist alene som GAFFAs tilstedeværende konsert-anmelder på hugget i vestlands-floraen. Derav, for å dekke mest mulig, kommer anmeldelsene fra årets festival til å være innpakket i et sjarmerende mini-format. Bon apetitt!

I går var jeg på min første noensinne konsert på den notoriske Bergen-scenen Hulen. Lokalet ga meg flashbacks til hule-saken på santhanshaugen i Oslo, men til tross for bryggende klaustrofobi så klarte jeg å verdsette det typete indre av lokalet. Og fyttirakkern så billig øl! Studentpris-øl, muligens - Men, er vi ikke alle studenter på livets skole?

Oh Yeah Tiger fanget oppmerksomheten min over mail i kraft av styrken å ha et solid bandnavn. Fra øyeblikket jeg så navnet var jeg sikker, at uansett eventuell subsjanger, var dette snakk om musikk med basis i rockemusikk. Der tok jeg ikke feil! Presseskrivet sier følgende:

"Oh Yeah Tiger er et eksperimentelt rockeband som har spilt sammen siden 2015. De startet som et vennprosjekt, men besluttet seg under pandemien for å virkelig satse på musikken. Det har gitt resultater: debutalbumet er en trist, intens og leken reise som sømløst tar lytteren med gjennom støyete loops, perfeksjonert autotune, nostalgi, og aktuelle tekster."

Det er så bedritent å gi/få firere. Det er en så tam karakter som kan bety så mye. Så la meg utdype. Bandet spilte råbra. Med en blanding av amerikansk shoegaze og engelsk post-punk så spilte de i min bok likandes musikk med pedal-rusa fuzzy riff og dype ynkende vokaler. Gutta så veldig bra ut også, med et fortreffelig lysshow som utspilte seg over kroppene deres og huleveggen bak dem. Problemet er dessverre knyttet til venue og lyd. Lydmannen bomma hardt med å skru opp skarpheten på elgitaren til et punkt hvor det var nærmest uutholdelig spiss og høy lyd fra en egentlig råbra gitarist. Trommene kompenserte heldigvis bra for dette med å utnytte rommets hule natur på det råeste. Jævlig kule riff. Dette er en femmer på terningen som ble ufortjent strippa for en svart prikk. Gleder meg uansett til å høre mer på disse boysa!

Under kan du se notatene jeg tok under gigen: