TikTok-album

Pink Friday 2 - Nicki Minaj

Nicki Minaj

Pink Friday 2

Lojale fans også kjent som "Barbz" benytter kunstig intelligens for å konstruere en fiktiv drømmeverden hvor Nicki Minajs musikk faktisk er bra.

Velkommen til Gag City; En stor suksess innen viral markedsføring for den anerkjente rap-dronningen Nicki Minaj.

Etter at rapperen refererte til at hennes nylig utgitte album, Pink Friday 2, vil føre lytterne til "Gag City", har talløse "Barbz" visuelt framstilt den musikalske reisen som albumet tar dem med på. Den fiktive verdenen trekker inspirasjon fra det majestetiske albumcoveret og kan utforskes i flere varianter på X (Twitter). Dette stedet representerer en ideell rosa drømmeverden hvor enhver besøkende i Gag City blir imøtekommet med gratis villaer og dyre sportsbiler. Diverse selskaper har også kastet seg på denne trenden. Videre har flere fans utviklet seg en omfattende liste over de artistene som kommer inn. Cardi B er blant annet ikke på denne listen, hvilket er synd, for her kunne Nicki virkelig trengt litt hjelp.

Bilde tatt fra @nmcaviar på X (https://x.com/nmcaviar/status/1732275445788545247?s=20)

Unødvendig etterfølger?

Tretten år senere har den kvinnelige rapperen sluppet et etterfølgeralbum til Pink Friday som beveger seg tydeligere mot pop-sjangeren enn den tradisjonelle Minaj rap-stilen.
Pink Friday 2 vekker nostalgi og bringer meg tilbake til den tiden jeg satt og pugget Nicki Minaj lyrics på familie-pc`en hjemme alene. Nicki Minaj har alltid vært anerkjent for å være innovativ og ikke minst en ordspill-ekspert. Likevel, kan det nye albumet rettmessig tilegne seg prestisjetittelen når det ikke utstråler den samme mesterlige kvaliteten som ble skapt i 2010?

Meningen bak albumet

En ting jeg var virkelig tapt på var det overordnede temaet og budskapet med albumet. Pink Friday var en initiell etablering av Nicki Minaj som artist, Pink Friday: Roman Reloaded reflekterte over frihetens tema, mens The Pinkprintutgjorde en intim selvutforskning. Pink Friday 2 mangler i realiteten et tydelig sentralt tema eller overordnet konsept. Hun rapper, synger og demonstrerer allsidighet, men denne utgivelsen kan oppleves som noe overveldende og musikalsk retningsløs. På originale Pink Friday merker man at hun dedikerer et stort engasjement til å skape hits fra start til slutt, og hver enkelt låt føles som om den er blitt nøye utformet på en måte hvor det iboende potensialet blir løftet til et høyest mulig høydepunkt. Med Pink Friday 2 oppleves imidlertid bare en håndfull tracks som tilstrekkelig for å opprettholde varig interesse.

TikTok-album

Albumet presenterer en rekke med ikoniske samples. Artisten har blant annet samplet Biggie Smalls, Billie Eilish, Cindy Lauper og Blondie for å nevne noen. Videre imponerer rap-ikonet med diverse A-list feautures deriblant, Drake, 50 Cent, J. Cole og Future. Dessverre domineres det imidlertid av ubehagelige, hastig manipulerte TikTok-samples som gir hele albumet et sterkt upersonlig preg. Ulykkeligvis, ser det ut til at Nicki Minaj ikke fullstendig har tiltro til sitt eget nåværende artistiske ståsted, og hun har måttet ty til en viral markedsføringsstrategi gjennom "Gag City"-konseptet. Når hun i tillegg "TikTokifiserer" mesteparten av sangene virker det hele uheldig desperat.

Lytt til Pink Friday 2 her: