Temple of Scorn - Funeral Altar Epiphanies

Funeral Altar Epiphanies - Temple of Scorn

Temple of Scorn

Funeral Altar Epiphanies

Death og ekstremmetall har fått sin gjenopplivning de siste årene - kanskje spesielt i Danmark

Baest, Aphyxion, Maceration, Katla, Konvent, Helge, The Arcane Order, Neckbreaker, Moth, Disgust, Mercenary, Strychnos og mer. Listen over talentfulle danske metalband er lang. Veldig lang nå. Kanskje for lenge? Volbeats Michael Poulsen har også 'hoppet på vognen' i form av Asinhell.

Temple of Scorn består av blant andre Flemming C. Lund (The Arcane Order, Asinhell) og Svend Engsig Karlsson (Baest) og er fra et dansk perspektiv trolig et lite 'superband' innenfor sjangeren. Den internasjonale klassen er utvilsomt der og Cannibal Corpse er en åpenbar referanse, akkurat som Morbid Angel eller Incantation. Det er mørk, dyster og altødeleggende death metal og konseptet fungerer.

Apropos mørkt og dystert: introen «Subsequent Mass» kan nesten være musikken til en skrekk- og splatterfilm før «Burden of Decline» ødelegger alt som står i veien for låten. Det er brutalt og ingen fanger blir tatt. Tempoet er høyt og det er rett og slett gjort. «Begotten by the Envenomed» er ikke mindre brutal og Temple of Scorn fortsetter konsekvent på deres death metal-spor.

Vinylpladen: Musik på vinyl

Tittellåten «Funeral Altar Epiphanies» gir lytteren et lite sekund å puste, da introen er litt stillere og roligere, men absolutt ikke mindre dyster. Med sine litt mer enn 6 minutter er sangen en berg-og-dal-banetur gjennom et skremmende death metal-skrekkhus.

Selvfølgelig er det variasjoner gjennom alle sangene, men oppskriften forblir den samme for det meste og dette gjelder også de to siste sporene «Wretched Inner Sanctum» og «Burning Palace of Wisdom». Dette er kanskje det eneste ankepunktet undertegnede har mot dette albumet – noen av sporene kan høres litt ensartede ut. Når det er sagt, er dette et godt, mørkt og brutalt album av et annet talentfullt dansk death metal-band.

Death metal er utvilsomt 'in vogue' for øyeblikket, men hvor mange band av denne sjangeren er det plass til på det danske markedet? Det er vanskelig å vurdere, men vi nærmer oss nok, om ikke tydelig, stille et metningspunkt.

Vinylpladen: Musik på vinyl