Whales & This Lake: Vulkan Arena, by:Larm

Whales & This Lake
Vulkan Arena, by:Larm
Konsert | 02.03.2016

Det er kanskje først på sin plass å innrømme sjokket. I forkant så jeg for meg et Whales & This Lake rett inn i den sedvanlige tradisjonen av band som seiler på den brede indiepopens sjø. Jeg så for meg et mer eller mindre rett-opp-og-ned-stående band, som leverandører av en ganske ålreit dose interessante effekter, og et litt utpreget sound samt en grei, men litt vag tematikk dreid rundt det hele.

Jeg tok imidlertid brutalt feil. Det man møtte på Vulkan var istedet redningsmennene fra alt jeg i foregående avsnitt nevner – og mer. Whales & This Lake er det motsatte av shoegazens scenefremtreden. De er den faktiske alternativeindien, elektropopen, men først og fremst: De er sin egen sjanger, hvalpop! Akk, hvor herlig er det ikke å endelig få den forfriskende pausen fra verdensrom-pjattet, stjernereiser og lazy-dazy-hengemyren, og istedet dykke ned i havet, til verdens største dyr – hvalens – rike?

Hva man av Whales & This Lake får fremvist live onsdag kveld, er at de bedriver noe nytt. Og det nye gjøres så troverdig, så gjennomført, så bra, energisk – så sprøtt – at de måpende bølgene ikke bare går gjennom salen én gang, men to, tre, fire oppimot fem ganger. Whales & This Lakes benyttelse av vann- og hvalmotivet er mot det perfekte. De har gjenopptatt Imogen Heaps undertone-effekt fra Hide And Seek, for å gi en særs enkel referanse, og benytter det til hva det er verdt. Suggererende tar de oss under vann, opp av vann, samtidig som den vakre, effektfyldige vokalen melodileder, ofte omringet av det jeg ikke kan unngå å kalle hval-lyder.

Hvor utrolig er det ikke, at et band med kun to utgitte låter, Gold og Sahara Blind, kan deiske opp en hel by:Larm-setlist som jevnt over imponerer med sitt bunnsolide, underholdende kaliber? Altså, bare det er en ærverdig prestasjon i seg selv – og mest av alt årets mest lovende frampek. Vokalist Hans Olav Settem leverer på toppen av det hele, på toppen av opplevelsen, noe som tilsynelatende er et musikksynkront rollespill av det psykisk villedede, det paranoide, gale, det druknende – og det blinde, idet han mot slutten teiper seg for øynene og skriker.

Den 2. mars 2016: Whales & This Lake knuste alt til det totale. Redningsmennene. Leit å måtte si det, men by:Larms høydepunkt for i år er nok allerede forbi.