Tungrocklegendene leverer over all forventning

Iron Maiden
Dahls Arena, Trondheim Rocks
Konsert | 03.06.2018

Iron Maiden viser en god blanding av håndverk og teater samtidig som de lyser opp en grå kveld i Trondheim på nye Dahls Arena.

Trondheim Rocks er et nytt bidrag til Trondheims musikkliv. Festivalen arrangeres for første gang i 2018 og kan vise til store navn som Volbeat, Sabaton og ikke minst Iron Maiden på plakaten. De har også trukket inn noen av Norges mest profilerte rockeband. Både Kvelertak og Spidergawd, som spiller i rask suksesjon et par timer før Maiden denne søndagen, imponerer stort.

Dessverre for dem er kveldens headliner i en helt egen klasse: Tungrock-titanen Iron Maiden tar nemlig fullstendig over Dahls Arena.

Full kontroll på sitt publikum

Stemningen er til å ta og føle på når åpningsriffet til Aces High tordner ut fra høyttalerne. De seks medlemmene som godt og vel har entret 60-årene kommer flygende ut på scenen. Bandet tar ikke pause før de har hamret gjennom både den teknisk utfordrende Where Eagles Dare, og 2 Minutes To Midnight, som fort etableres som et av konsertens høydepunkt.

Revelations er også en av kveldens beste og viser hva Bruce Dickinson virkelig kan by på. Både som frontmann og vokalist i ypperste klasse har han full kontroll på sitt publikum.

Iron Maiden i aksjon. FOTO: Tor Atle Kleven

«Legacy Of The Beast Tour» byr på gammelt og nytt. Den åpner opp for en tematisk reise gjennom bandets katalog og gir oss både fan-favoritter og noen verker med litt mer å tygge på. Låtene er lange, og det er helt greit. Sign Of The Cross, som de ikke har spilt siden tidlig 2000-tall er en progga godsak, med plenty dramaturgi.

Kveldens mest problematiske låt er For The Greater Good Of God, en fantastisk komposisjon som bandet denne kvelden ikke helt får på plass, og som tidvis blir litt haltende og usikker. Bandet når sitt mest «tacky» nivå under Flight Of Icarus hvor Dickinson spenner på seg noe vi fort får se er en flammekaster, og jogger rundt på scenen og spytter flammer i hytt og pine som en pubertal drage. Til dels distraherende i en ellers plettfri framførelse av låta.

Sjeldent kaliber

The Clansman, The Number Of The Beast og Fear Of The Dark setter den allerede syngende trønderfansen i full fyr før Nicko, Janick, Steve, Adrian, Dave og Bruce går av scenen for første gang. Publikum er tydelig fornøyd med låtvalget da det brøles for full hals fra en folkemasse som teller nærmere 20.000. Når bandet kommer tilbake på scenen får vi to av bandets bedre komposisjoner med The Evil That Men Do og den mektige Hallowed Be Thy Name. Sistnevnte tar for undertegnede kveldens topplassering. Konserten avsluttes til fansens ekstatiske jubelbrøl, med bandets til dags dato største hit, Run To The Hills.

Ja, det er teatralsk, noen ganger totalt over the top, men Iron Maiden klarer å levere en konsert av sjeldent kaliber. Dette er et band med et ekstremt gjennomført og planlagt show, som fortsatt høres ut som et ekte band. Iron Maiden viser ikke alderen denne kvelden i Trondheim. Til tross for sur vind og grå himmel leverer bandet over all forventning.

Iron Maiden Setlist Trondheim Rocks 2018 2018, Legacy of the Beast