Razika: Bastionen, Bergenfest

Razika
Bastionen, Bergenfest
Konsert | 14.06.2015

Årets siste band ut på den nest største scenen på Bergenfest er, nesten, selvsagt en lokal artist. Razika har fått æren av å stenge ned for denne gang. Og for en avslutningsfest det blir.

Ut på scenen, foran et fullsatt Bastionen, kommer fire jenter i matchende dongerijakker. Jubelen stiger og de sparker i gang med Når Alle Sammen Går, Så Går Du Etter.

De er på hjemmebane og de vet det. Fansen har samlet seg foran scenen og lar seg rive med. Etterhvert sprer det seg til resten av publikum også. Ingen klarer å stå helt stille når Razika kjører på med sine herlige ska/poppunk-låter. Låtene har et fint driv og det går fort av gårde. I ryggen har de en solid rytmeseksjon og blåsere som gjør låtene ennå mer spenstige og lettbeinte. Gutten Med Dongeriakken drar det ned et par hakk i tempo. Dette er en slow låt og når saksofonen drar på blir det bare så riktig. Og nettopp det at de har med seg to blåsere på scenen gjør at liveutgaven av Razika fungerer som en kule.

Razika fortsetter med sommerhiten Syndere I Sommersol og Kjedelig. Innimellom låtene småprater de med publikum og kommer med små historier. Det bys opp til allsang når Vondt I Hjertet strømmer ut av høytalerne og publikum er ikke vanskelig å be. Fullt kor henger seg på refrenget. Jentene i bandet fortsetter med å hylle sine mødre, som er midt ute i folkehavet, med Gi Meg, Gi Meg, Gi Meg.

Bandet ser ut til å kose seg på scenen, de hamrer i vei på instrumentene mens de synger av full hals. Hovedvokalen veksles mellom Maria Amdam og Maria Råkil. Mens alle fire trykker til på refrengene.

Faen Ta Deg avslutter det hele og Razika leverte en meget god konsert, som varmet godt en småkald sommerkveld og fikk folket til å bevege seg i takt med musikken.