Imponerer i dagens musikklandskap

Sushi x Kobe
Døden Lever Lengst
Album | 05.10.2018
Sony Music

Sushi x Kobe feirer femårsjubileum i år. Veldig mye har skjedd rundt bergensduoen de siste årene. Med det nye albumet Døden Lever Lengst viser de hvor mye som har skjedd også musikalsk.

Døden Lever Lengst er langt fra like tilgjengelig som deres tidligere utgivelser. Produksjonen er til tider svært utfordrende, og den forlanger at lytteren er tilstedeværende for å få med seg det komplette bildet. Dette resulterer dog i en lytteopplevelse som føles mer belønnende og givende. Etter en solid uke med albumet på øret, føles det som om det fremdeles er flere lag å avdekke.

Det skal sies at lydbildet til Sushi x Kobe har vært imponerende siden de kom ut med Japan i 2015. På den tiden var den lekne produksjonen imponerende i konteksten av den norske rap-scenen. Døden Lever Lengst er imponerende generelt i dagens musikklandskap. Det føles til tider storslagent, og stadig vakkert. Noe som gjøres klinkende klart allerede med det instrumentale tittelsporet som åpner hele albumet.

Det lønner seg å ta sjanser

Tematikken som tas opp er både kjent og ukjent. Der tidligere utgivelser på en til tider satirisk (og til tider ikke) måte har skildret en grandios og hedonistisk livsstil, ser de her ut til heller å ta et oppgjør med den. En balanse de ser ut til selv å være klar over og leker seg med gjennom albumet. Den gøyale og spretne produksjonen på Metadon/Subutex står for eksempel i direkte kontrast med sangens tematikk som berører rusproblematikken i Bergen.

Anmeldelsen fortsetter under videoen.

Vokalt er både Onge $ushimane og Kobe-Wan Kenobi sterkere enn noen gang. Én ting er de vittige linjene som gjør at man trekker på smilebåndet, eller de kryptiske strofene som får frem tankehatten, men det er selve stemmebruken som virkelig skinner her.

Emir har gjennom sine andre musikalske verv vist en stadig større evne til å eksperimentere med stemmebruken. Dette ser ut til å ha smittet over i Sushi x Kobe, for her tas det stadige sjanser. Låter som Rust er et prakteksempel på at det virkelig kan lønne seg å ta flere sjanser.

Treffer hardere

Alle ting tyder på at guttene har funnet en balanse som virkelig fungerer for dem. De er mer tålmodige på Døden Lever Lengst. De litt mindre hektiske beatsene som rappes, synges og ropes over, tillater selve musikken å ta større plass. Når det først blir sagt noe, treffer dette også hardere av samme grunn. Tidligere forsvant mye av språkets slagkraft da gutta sa det litt styggere ordet for vagina for tiende gang før første refreng.

Det meste på albumet føles som en del av en større helhet. Den gjennomgående røde tråden av selvrefleksjon og episk produksjon er alltids å finne. Noen spor føles noe sonisk malplassert, som Skyller Ned med Charlie Skien. Låten er på ingen måte svak, og har blant annet en helt nydelig avslutning, men den føles likevel som en singel på avveie.

Dette er dog småpirk i det store bildet. Den norske duoen møtte opp i studioet og la alt på bordet. Dette resulterte i et forfriskende og tankevekkende album som nesten fortjener toppkarakter.