Mark Knopfler i Oslo Spektrum:

Hyggelig papparock

Mark Knopfler i Oslo Spektrum.

Mark Knopfler sjarmerer i Oslos storstue med en ektefølt fremføring av positiv papparock og store hits.

Mark Knopfler
Oslo Spektrum, Oslo
Konsert | 09.06.2019

Knopfler, som har med seg intet mindre enn 11 menn på scenen, starter raskt med Why Aye Man. Med full orkestrert country-stemning jobber Knopfler godt musikalsk. Alt sitter der det skal, men det er kanskje påkrevd når en stiller så mannsterkt.

Det er ikke til å stikke under en stol at dette er umiskjennelig «papparock». Et uttrykk som kanskje fører med seg ufortjente forventninger om kjedsommelige musikalske landskap og innsnevrede lyriske fakter som best passer hvite menn. Men dette er ikke Mark Knopflers papparock. Med stoisk kraft, utpregete fargesprakende melodier og spenstig instrumentering, setter Knopfler og co papparocken i et særdeles godt lys.

LES OGSÅ: Gjenforenes med gammel venn på scenen.

Sailing to Philadelphia byr på et atmosfærisk avbrekk, og fører oss også inn på mer kjent og kjær grunn. Knopflers romslige lyd gir god grobunn for stemningsfylt gitar og leken saksofon, uten å ta fra helhetens opplevelse.

Musikken i fokus

En stiller seg spørsmålet om denne typen rockeshow holder mål mot tidens tann i et samfunn som er mer og mer avhengig av øyeblikkelig tilfredsstillelse. Knopfler gjør fordel i å la musikken stå i fokus. I mangelen på stormannsfakter og over-stimulerende show-effekter retter folk fokuset dit det hører hjemme.

Konsertopplevelsen blir mer organisk og det knyttes kontakt til det som bringes frem på scenen på et mye mer medmenneskelig nivå.

Foto:Jan-Erik Eriksen | GAFFA
Med stoisk kraft, utpregete fargesprakende melodier og spenstig instrumentering, setter Knopfler og co papparocken i et særdeles godt lys i Oslo Spektrum.

Selv om rockelegenden drøfter pensjonsplanen åpent virker det som han stortrives på scenen. Med gode anekdoter og sjarm blir selv kleine affærer som My Bacon Roll noenlunde gjennomlevbare.

Keitete hverdagsrealisme til tross, det er nok heller ikke Knopflers nyeste verker som trekker publikum til Oslo Spektrum denne kvelden.

Innfrir forventningene – stort sett 

Dire Straits vil uunngåelig være knyttet til Knopfler, hva han enn måtte mene om dette. Og artisten innfrir også publikums forventninger med gamle slagere som Romeo and Juliet og Your Latest Tricks. Begge spilt etter boken, til stor entusiasme fra de fremmøtte.

Konserten drar seg mot slutten og Money For Nothings ikoniske gitar-åpning blir kveldens desidert største høydepunkt. Hiten får følgelig den storslåtte fremførelsen den fortjener, men i 2019 bades øyeblikket i lyset fra tusenvis av telefonskjermer som må dokumentere begivenheten.

LES OGSÅ: Ny låt fra Father John Misty.

Mark Knopfler og co skal ha for at de holder en konsert autentisk for sitt materiale. Musikken står i fokus, et valg som viser seg essensielt når det kommer til å skape stemning. Det er selvsagt låter en skulle ønske ble spilt (Brothers in Arms, *kremt kremt*), men alt i alt ble det en hyggelig helaften i Spektrum.

Foto:Jan-Erik Eriksen | GAFFA
Mark Knopfler fotografert under søndagens konsert i Oslo Spektrum.