Gravøl og allsang

Black Sabbath
Fort West, Tons Of Rock
Konsert | 23.06.2016

I 1968 ble grunnmuren lagt til det vi i dag kjenner som hardrock, da fire unge musikere samlet seg under navnet Black Sabbath. Nå, nærmere femti år og nitten studioalbum senere, har tre av de originale medlemmene, Ozzy Osbourne, Tony Iommi og Geezer Butler, lagt ut på bandets aller siste turné, passende nok titulert «The End».

Mange hadde nok håpet på at gruppens avskjedsturné ville bestå av den komplette originalbesetningen, men slik ble det dessverre ikke. Grunnet kontraktuenigheter har den originale trommeslageren Bill Ward for anledningen blitt byttet ut med Ozzy Osbournes trommis Tommy Clufetos. Gjemt bort bak sceneteppet er også Adam Wakeman på keyboard, sønnen til ingen ringere enn Yes-legenden Rick Wakeman.

Når hardrockens gudfedre legger ut på sitt siste hurra, spares det ikke på den visuelle produksjonen. Storskjermen preges allerede før konsertstart av djevelske bilder av apokalyptiske scener før klokkene kimer inn til deres aller siste messe på norsk jord. Mørkets prinser trer ut på scenen og det brakes løs med låta Black Sabbath hentet fra debutalbumet deres fra 1970.

Låtvalget er utvilsomt skreddersydd for fansen denne kvelden, og publikum serveres en rekke hits fra bandets fire første fullengdere. Det kritikerroste og sjangerdefinerende albumet Paranoid spilles nærmest i sin helhet i tillegg til favoritter som After Forever og Children Of The Grave.

Det låter iørefallende bra og samspillet mellom musikerne er definitivt i toppsjiktet. Kveldens store stjerne er Iommi, som med sine episke og ikoniske gitarriff får hver låt til å høres like imponerende og heftig ut som fra deres glansdager på 70-tallet. Sammen med bass-geniet Butler får han publikum til å koke under låter som Into The Void, Fairies Wear Boots og War Pigs.

I kontrast til dette har dessverre ikke tiden vært like snill med Osbourne. «The Prince Of Darkness» har levd et hardt liv, og det både synes og høres. Motorikken og vokalen halter, noe som setter en demper på den store moroa. På låter som Snowblind, Behind The Wall Of Sleep og Dirty Woman faller stemmen helt igjennom, men resten av bandet sørger heldigvis for at låtene fortsatt treffer like hardt som de skal.

Det er ikke til å legge skjul på at det er trist når en av de aller største takker for seg, og helhetlig sett er Black Sabbath fortsatt et solid live-band. Deres avskjed på norsk jord ble feiret i riktig stil med gravøl og allsang, og var etter alt å dømme en vemodig affære for de fleste.

Setliste:

Black Sabbath
Fairies Wear Boots