Anmeldelse av «The Rise of Skywalker»:

Da er «Star Wars: The Rise Of Skywalker» endelig ankommet, og J.J. Abrams gjør det han kan aller best: Nostalgiporno.

Star Wars: The Rise of Skywalker
J.J. Abrams
«Star Wars: The Rise of Skywalker»
Film | 18.12.2019

Nå skal jeg altså prøve å forklare hvorfor «Star Wars: The Rise of Skywalker» er litt stusslige saker uten å si noe som helst om plottet i filmen.

Den forrige filmen, «Star Wars: The Last Jedi», endte opp med å bli en kontroversiell affære. Noe som er rart siden det er den beste «Star Wars»-filmen siden den originale trilogien. Men gud forby at vi skal prøve å skape noe interessant, og nytt med disse filmene. «Star Wars» skal bare være én ting tydeligvis. Og det er bleke kopier av originalene. For det er eneste muligheten, om man skal prøve å etterligne de.

Folk var høylytte, klagde, og var veldig sinte på internett. Så nå er J.J. Abrams tilbake, og det virker nesten som han prøver å rette opp «feilene» med «The Last Jedi». Og det er umåtelig frustrerende å se på. Sukk.

Mye spetakkel, lite innhold

«The Rise of Skywalker» er en helt grei og til tider underholdende «Star Wars»-film. Til og med litt morsom til tider. Det er action, det er eventyr, og folk sloss med sverd som lyser blått og rødt. Men alt føles utrolig trygt. Det er ikke et snev av nye ideer. Det er masse tjohei, og farting rundt omkring som opererer på samme måte som dårlig barne-tv. Alle fargene og spetakkelet skal holde oppmerksomheten din, mens innholdet forsvinner hen til intet.

Det er nostalgien som råder, og alt er underlagt den. Selvfølgelig blir jeg også gira til tider, og revet med. Men det er som loff. Det er i essens bare luft. Det er ingen fare. Det er ingenting som er uventet. Det er generisk, og det er forutsigbart.

Det er ikke lenger film, det er en som en bane i Disneys fornøyelsespark.

Stillbilde fra «Star Wars Episode IX: The Rise of Skywalker».

Ikke mye dybde å hente

Da J.J. Abrams kom tilbake for å ta den siste filmen i trilogien, var jeg nervøs, med et snev av håp. «The Force Awakens» var i bunn og grunn en ny versjon av den første «Star Wars»-filmen. Men det var greit. Jeg forsto det, selv om jeg ikke var overbegeistret for den. Da «The Last Jedi» kom, begynte plutselig universet å endre seg. Det var en større hensikt bak karaktermotivasjoner enn at det var det tilsvarende karakter gikk gjennom i den originale trilogien. Og ting var plutselig ikke svart eller hvitt lenger. Jeg håpet at Abrams skulle fortsette i den banen. Til gjengjeld er filmen skrevet av samme manusforfatter som «Batman v Superman: Dawn of Justice» og «Justice League». Så noe dybde burde man ikke forvente.

Det er frustrerende at karakterutvikling som skjedde i forrige film ser ut til å være glemt. Karakterer som Rose Tico er nesten ikke med, og i stedet så prakker de på Finn en ny person han løper rundt med etter hvert. Som tilfeldigvis er svart. Fordi mørkhudede mennesker må kun henge med hverandre. Gud forby at en svart og en asiatiske person er venner. Eller mer.

Men alle spiller bra. De er bare litt andre karakterer enn det de var på slutten av forrige film. Og plottet også, er veldig stressa med å komme til et form for klimaks, det egentlig ikke har hatt noe tid til å bygge mot. Fordi de må plutselig rette skipet. Det er vanskelig å vite hva man skal tenke om det, men det føles ikke tilfredsstillende. Det er virkelig som om de kun har laget liste over alt det de tror «fansen» vil ha, og kastet det i en film. Alt som vridde litt på forventningene, og satte karakterene og universet på et spennende sted gjelder ikke lenger, og det blir en tafatt affære.

«Rise of Skywalker» er bedre enn prequel-trilogien. I hvert fall med tanke på det filmtekniske, og skuespillerprestasjonene. Men i ambisjon kan de ikke en gang sammenlignes. Man kan si hva man vil om filmene George Lucas lagde på 90- og 2000-tallet, men han prøvde på noe nytt. Og jeg vil heller se noen prøve på noe som flopper kolossalt, enn dette trygge og sanitære som «Star Wars»-filmene ser ut til å ha blitt.

Fikk du med deg denne?