«Marianne & Leonard: Words of Love»:

En kjærlighetshistorie som skapt for det store lerret

Nick Broomfields portrett av forholdet mellom norske Marianne Ihlen og musikklegenden Lenoard Cohen er tidvis nydelig utført, men mister litt fokus på veien.

Nick Broomfield
«Marianne & Leonard: Words of Love»
Film | 11.10.2019

Leonard Cohen døde 7. november 2016, 82 år gammel – 17 dager etter å ha gitt ut sitt siste album You Want It Darker. Få måneder før, 28. juli, hadde Marianne Ihlen gått bort. Cohen skrev et brev til henne da han hørte hun lå på det siste, der han skrev: «Vi er blitt så gamle at kroppene våre faller fra hverandre, og jeg tror at jeg følger etter deg veldig snart».

Han ønsket henne god reise, og skrev «farvel, gamle venn. Endeløs kjærlighet, ser deg nedi veien».

LES OGSÅ: Cohens brev til Marianne under hammeren.

Brevet gikk verden rundt i dagene etter at det ble offentliggjort, og førte nok til at noen og enhver fikk en klump i halsen og en tåre i øyekroken da artiklene dukket opp i feeden. Det rørende brevet ble avslutningen på et forhold som startet på den greske øya Hydra på 60-tallet. Mellom den unge forfatteren fra Montreal (dette var før Cohen hadde gitt ut en eneste låt) og den gifte kvinnen fra Oslo. To individer fra to helt forskjellige verdener, i en tid med fri kjærlighet og utforsking av diverse rusmidler. Og i et miljø hvor de var omgitt av kunstnere, forfattere og andre frie sjeler.

Så klart er det nok krutt i denne historien til å fylle flere bøker (forholdet blir blant annet behørig dekket i Sylvie Simmons’ glimrende biografi «I’m Your Man: The Life of Leonard Cohen») og filmer.

Forsøksvis intimt portrett

Nick Broomfield har gjort seg bemerket med flere dokumentarfilmer som omhandler kjente navn i musikkbransjen: «Kurt & Courtney» (1998), «Tupac & Shakur» (2002) og «Whitney: Can I Be Me» (2017). Med «Marianne & Leonard: Words of Love» står den britiske regissøren nærmere tematikken som presenteres enn han har gjort tidligere.

Broomfield tilbrakte nemlig også mye tid på den greske øya, og i starten av filmen er han tydelig på at også han hadde et intimt forhold til Ihlen.

Foto:Babis Mores | Selmer Media
Marianne Ihlen og Leonard Cohen sammen i Hellas.

Marianne Ihlen var direkte inspirasjon for udødelige Cohen-låter som Bird on the Wire, So Long, Marianne og Hey, That’s No Way to Say Goodbye. I «Marianne & Leonard: Words of Love» kommer fortellingen om det første møtet mellom de to og den videre utviklingen av forholdet frem gjennom innspilte lydopptak fra både Cohen og Ihlen og vakre arkivbilder fra datidens Hydra.

Øya virker som et grenseløst, magisk sted – både på godt og vondt.

Baksiden av medaljen

Det er når filmen utforsker forholdet mellom de to og samtidig retter lupen mot Hydra og baksidene ved 60-tallets rusutforsking og seksuelle eksperimenteringstrang (og ikke minst konsekvensene for barna til de utforskende og eksperimenterende), at den er på sitt sterkeste og mest fokuserte. Når forholdet mellom de to tar slutt på 70-tallet, lever de ganske separate liv. Ihlen drar tilbake til Oslo og gifter seg med en norsk mann, og Cohen blir et musikkikon. De har fortsatt sporadisk kontakt og spesielt rørende er det å se bildene av Ihlen på første rad når Cohen gjør sin aller siste norgeskonsert i Oslo Spektrum i 2013 (og fremfører So Long, Marianne).

Men litt for mye av spilletiden går med på å følge Cohens videre karriere i tiden etter forholdet. En historie som allerede er velkjent for de fleste, og som i filmen føles litt halvveis. Jeg skulle heller ønske at vi kom enda tettere innpå Marianne Ihlen. Spesielt med tanke på Nick Broomfields nære forhold til henne.

LES OGSÅ: Leonard Cohen gir ut musikk fra graven.

Til tross for dette nøt jeg stort sett «Marianne & Leonard: Words of Love» i kinosalen. Dokumentarfilmen er fylt med vakre bilder fra Montreal, Hydra og New York, tidløs musikk og interessante betraktninger om livet, kjærligheten og døden fra både Ihlen og Cohen gjennom intervjuer og arkivopptak.

Og ja, jeg felte selvfølgelig en tåre eller to mot slutten.

Foto:Tord Litleskare | GAFFA
NORGESVENN TIL DET SISTE: Leonard Cohen fotografert under en konsert i Bergen sommeren 2012. Året etter gjorde han sin siste konsert her til lands i Oslo Spektrum – med Marianne Ihlen på første rad.