Anmeldelse av «Marriage Story»:

En hjerteskjærende film

Skilsmisse er sjeldent et vakkert syn. Og det viser Noah Baumbach med sin velspilte, såre og litt morsomme «Marriage Story».

Noah Baumbach
«Marriage Story»
Film | 29.11.2019

Med «Marriage Story» har Noah Baumbach laget sin andre Netflix-film. Den forrige, «The Meyerowitz Stories (New and Selected)», handlet om en dysfunksjonell familie og viste at Adam Sandler faktisk har noe å komme med. Noe jeg mistenker «Uncut Gems» av Safdie-brødrene kommer til å understreke. Denne gangen utforsker Baumbach skilsmisse, og alt det kjipe og bisarre som kommer med.

Regissøren lager tilsynelatende enkle filmer. Men han er en mester i å finne den emosjonelle dybden i det som kan virke banalt. Og han gjør det på sin særegne måte. Det er mye mennesker i forskjellig grader av eksistensiell krise, eller dysfunksjonelle familiedynamikker. Men det er hvordan han graver inn i det komplekse som gjør at filmene treffer på et dypere nivå enn bare litt tull og tøys.

LES OGSÅ: Ny Harrison Ford-trailer latterliggjøres på nett.

Denne evnen har han også tatt med seg til «Marriage Story».

Nå er skilsmisse så langt fra banalt som det kommer, men Baumbach utforsker også det banale i en skilsmisse. I kjent og kjær stil for de som har sett en Noah Baumbach-film før.

Gode mennesker på sitt verste

Adam Driver og Scarlett Johansson spiller paret som skal skilles. Og de vil i utgangspunktet gjøre det enkelt, uten advokater og bare mellom de to. Dessverre er det ikke så enkelt. Og det blir fort stygt.

Det er som en karakter i filmen sier: «En kriminalsak-dommer ser onde mennesker på sitt beste, mens skilsmisseadvokater ser gode mennesker på sitt verste».

Foto:Wilson Webb | Netflix
Stillbilde fra filmen «Marriage Story».

Driver og Johansson spiller fenomenalt. Alle aspektene ved karakterene deres kommer frem, og man kjøper hvorfor de endte opp sammen, og hvorfor de nå går fra hverandre. De vil hverandre ikke vondt, men det er også vanskelig å ikke bli dratt med i kjøret.

Det skal sies at en skrikende Adam Driver får meg til å tenke på Kylo Ren (karakteren han spiller i de nye «Star Wars»-filmene, red.anm). Kanskje det er på tide å skrive litt Kylo Ren- og Black Widow-fan-fiction.

Hjerteskjærende

Det er en til tider hjerteskjærende film. Det er to mennesker som fortsatt bryr seg om hverandre, som blir tvunget til å oppføre seg dritt mot hverandre. Det verste blir jo også at de fortsatt bryr seg om hverandre. Ikke nødvendigvis på en fortsette-å-være-gift-måte, men det er øyeblikk som viser at de til syvende og siste vil hverandres beste.

Det hele er ekstra komplisert fordi det er et barn inni bildet, og de vil bo på forskjellig sider av USA. Det som begynner som en fredelig mekling, ender til slutt opp som en blodig kamp om seieren. Og det hjelper ikke med skilsmisseadvokater. De sier de vil sin klients beste, men det er åpenbart at de er mest opptatt av å vinne. Koste hva det koste vil. Noe som viser seg godt i en av filmens siste scener, hvor den ene skilsmisseadvokaten bare må ha et siste stikk, selv om dette strider mot klientens ønske.

LES OGSÅ: Al Pacino forteller hvorfor han velger å spille i «dårlige filmer».

«Marriage Story» er fortsatt en komedie, og den går aldri helt ned i det emosjonelt ødeleggende. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde gått gjennom en skilsmisse, eller et komplisert samlivsbrudd. Men jeg fant meg aldri helt ødelagt.  Det er humoristisk, og har den vanlige dialog-flyten og det lille skråsynet på persongalleriet. Jeg tror ikke det blir helt feil å beskrive det som et sted mellom Woody Allen og Wes Anderson.

Fikk du med deg denne?