En sterk kontrast til det man hadde forventet

Father John Misty
Sentrum Scene, Oslo
Konsert | 12.06.2018

Utsolgte Sentrum Scene er nok et bevis på at Father John Mistys konserter er stedet å være i 2018. Også derfor har han et til dels rastløst publikum som krever å bli trollbundet og overbevist.

2017 var et merkelig og traumatiserende år. Det var Donald Trumps første hele år som USAs president, det var året Storbritannia startet samtalene med EU om å trekke seg ut av unionen, det var året Snapchat-filterne ble enda dummere, og det var året «Skam» plutselig var over, for alltid.

For alle oss i kjernemålgruppen bitre, desillusjonerte og selvmedlidende menn i tredveårene, som allerede fant mer enn nok å relatere oss til i Father John Mistys første to album, passet det derfor ekstra godt at hans 2017-mesterverk Pure Comedy endte opp som det gjorde.

Her inntok den 36 år gamle antihelten Josh Tillman nemlig et fugleperspektiv og byttet ut faderens sedvanlige sarkastiske og oppgitte observasjoner om de nære ting med storslåtte betraktninger ovenfra, på hele menneskeheten og den begredelige tilstanden arten vår kollektivt befinner seg i. En sann glede å lytte til for de som allerede var fans av hans uttrykksform og humor, men en kanskje enda mer irriterende opplevelse for alle som aldri har kunnet fordra denne overraskende splittende figuren i dagens indierock-landskap.

LES OGSÅ: Biffy Clyro inntar Operaen med MTV Unplugged-konsert.

På oppfølgeren, denne månedens kanskje enda skarpere fjerdeskive, God’s Favorite Customer, er den tidligere Fleet Foxes-trommisen derimot tilbake til å fundere over sitt personlige liv, og i perfekt navlebeskuende storform.

En treg start

Kveldens utsolgte konsert på Sentrum Scene eksisterer i en fin balanse mellom de siste to platenes tematikk. Vi skriver juni 2018, har akkurat vært gjennom Norges varmeste maimåned siden Gerhardsens første regjeringsperiode, og våknet tidligere i dag til bilder av Donald Trump og Kim Jong-un glisende sammen i avisene. Verden er total, uforutsigbar galskap, og Father John Misty er klar til å gi deg et skråblikk på dette, samt alle dine stusselige samlivsproblemer.

Det tar litt tid før ting kommer i gang. De første tjue minuttene av konserten sier ikke den distanserte, anonyme og solbrillekledde stjernen på scenen stort til sitt norske publikum, samtidig som han holder hitene tett til sitt dresskledde bryst.

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

Father John Misty på scenen i Oslo. FOTO: Tord Litleskare / GAFFA

Småpraten surrer og går i storstua på Arbeidersamfunnets plass, og den harde kjerne av fans håper på noe realt krutt, mens resten kommer med skuldertrekkende innrømmelser til hverandre som at de ikke husker hva artisten på scenen heter, eller at de aldri har hørt én eneste låt av ham før.

Greit nok: Father John Mistys sterkt 70-tallsinspirerte amerikanske svisker og ballader har av en eller annen grunn gjort hans konserter til stedet å være i 2018, og han har derfor et til dels rastløst publikum som krever å bli trollbundet og overbevist.

LES OGSÅ: Oppfordrer norgesaktuelt band til å stille inn turnéen.

Mannen har jo tross alt rykte på seg for å være en ekte entertainer, så denne jobben må han da være utrustet for.

Oppsvingen

Men så skjer det noe. Etter de seige første tjue minuttene disker de syv musikerne på scenes opp med en legendarisk halvtimes lang perle av Father John Mistys best låter: trioen Total Entertainment Forever, Things It Would Have Been Helpful To Know Before The Revolution og Ballad Of The Dying Man fra fjorårets Pure Comedy direkte etterfulgt av trioen Mr Tillman, Disappointing Diamonds Are The Rarest Of Them All og Please Don’t Die fra årets God’s Favourite Customer.

En usedvanlig sterk rekke av finfine folkballader, med en nydelig kontrast mellom Ballad Of The Dying Man og Mr Tillmans hysteriske tekster, der vår mann er på sitt aller, aller morsomste, og den dype melankolien i Please Don’t Die og ikke minst Disappointing Diamonds – en av årets fineste singler så langt og det nærmeste faderen hittil har kommet en 70-talls-singer-songwriter-pastisj som kunne glidd rett inn på John Lennons Imagine.

LES OGSÅ: GAFFAs Bergenfest-spilleliste.

Men det sterke låtmaterialet i dette midpartiet satt til side: Hvordan er egentlig live-opplevelsen og innsatsen fra entertaineren Tillman i kveld? Svaret er vel i grunnen at den er helt i orden. Hverken mer eller mindre.

Faderen tar ikke sjanser

Det er absolutt ingenting å utsette på prestasjonene til bandet (det er tvert imot meget bra), vokalen (Tillman leverer sterkt) eller setlisten (selv om det eminente tittelsporet på God’s Favorite Customer savnes sårt), men det overrasker hvor trygt og polert det hele til syvende og sist virker.

Faderen tar ingen sjanser hele kvelden, og de i utgangspunktet ganske liktlåtende sangene i mannens repertoar legger seg i overkant tett opp mot studioversjonene hele veien.

Når det eneste overraskende innslaget i løpet av kvelden er en halvveis frekk gitarsolo på slutten av Mr Tillman, sier det sitt.

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

Publikum på Sentrum Scene. FOTO: Tord Litleskare / GAFFA

Enda mer overraskende er det at en så splittende, skarptung og i undertegnedes bok vittig mann klarer å fremstå som såpass anonym og lite underholdende på scenen. Hans minimale interaksjon med publikum og uvillighet til å prate stort står igjen som en sterk kontrast til det inntrykket som har blitt dannet av Josh Tillman via pikante sitater i media og fortellerstemmen i hans sanger opp igjennom årene.

LES OGSÅ: Americana til folket.

Når hovedsettet rundes av med sterke fremføringer av tittelsporene fra både fjorårets Pure Comedy og gjennombrudsskiven I Love You, Honeybear (2015), og bandet følger opp med å koste på oss tre ikke så gærne bonusspor, føles det dermed som at Father Johns følgere ble velsignet med akkurat det de hadde kommet for i kveld.

Bare ikke så veldig mye mer. Gi enda littegrann mer til dine favorite customers neste gang, Josh.

Father John Misty Setlist Sentrum Scene, Oslo, Norway 2018, God’s Favorite Customer

LES OGSÅ: Gode nyheter fra Death Cab For Cutie.