En gjeng med aldrende, anonyme rockere

Parkteatret har vært utsolgt en god stund når det amerikanske bandet The Brian Jonestown Massacre gjester hovedstaden.

The Brian Jonestown Massacre
Parkteatret, Oslo
Konsert | 05.10.2018

The Brian Jonestown Massacre startet sin karriere som beskjedent musikkollektiv på undergrunnsscenen i San Fransisco i 1990. 17 studioalbum, 13 EP-utgivelser, utallige kontroverser og en svært suksessfull dokumentar senere, er frontfigur Anton Newcombe og mannskapet hans å anse som en musikalsk bauta. Tidligere har bandet gjestet hovedstaden på scener som Rockefeller og John Dee, og i kveld venter et fullstappet Parkteatret spent på om bandet fortsatt innfrir.

The Brian Jonestown Massacre starter rolig og tilbakelent. Totalt syv musikere står på scenen. Halve besetningen er kledd i solbriller, og kinnskjeggfaktoren er høy. Frontfigur Anton Newcombe er plassert helt til høyre på scenen, og lyssettingen er enkel og varm.

Det går ikke helt som forventet

Det tar noen låter før stemningen får satt seg og konserten kommer ordentlig i gang. The Brian Jonestown Massacre tar seg dessuten god tid mellom låtene, noe som er kjedelig. Det gir også publikum muligheten til å la skravla gå, dessverre. De mange testingene og stemmingene av instrumentene føles som en evighet, og det hjelper ikke at musikerne er nesten helt tause mellom låtene.

Brian Jonestown Massacre gjestet Parkteatret i går. FOTO: Ida Monsén / GAFFA

Når Newcombe ved ytterst få anledninger snakker, er det ikke for å lodde stemningen eller for presentere neste låt. Han kommenterer heller publikums utrop, erter kollegaene og klager på lydmannen. Unntaksvis flørter gitarist Ricky Maymi med publikum. Perkusjonist Joel Gion høster også applaus når han teller opp låter med sin ikoniske tamburin. Der stopper likevel The Brian Jonestown Massacre sitt samspill med publikum.

Når det er sagt, sitter musikken som den skal. Det er en fryd å høre The Brian Jonestown Massacre spille. Svevende gitarriff, kul perk og raspete harmonisk koring fra mannskapet får dominere ved flere anledninger, særlig under låtene med saktere tempo. På det meste er nærmere et dusin instrumenter i sving samtidig, og The Brian Jonestown Massacres psykedeliske rock fyller hele Parkteatret når siste låt når klimaks.

Et anonymt møte

Det er likevel ikke stor variasjon i The Brian Jonestown Massacres opptreden. Etter nesten to timer med klassiske rockelåter med mellomliggende irriterende stillhet, føles konserten litt for lang. Man skulle tro at et band som har vært på veien i nesten 30 år, hadde en historie eller to på lur, eller kanskje en og annen sjargong eller gimmick som holder stemningen oppe mellom låtene. Alt i alt blir dessverre The Brian Jonestown Massacre en gjeng med aldrende, anonyme rockere. De kunne sløyfet 20-30 minutter av konserten uten at man ville savne stort.

Parkteatret spådde en utrolig opplevelse i forkant konserten. Når konserten faktisk fader eventyraktig ut, spanderer Anton Newcombe et beskjedent takk. Newcombe og gjengens én time og 45 minutter på Grünerløkka-scenen kan ikke kalles helt utrolig. En tidvis fryd for øret, helt klart, men utover det levde ikke bauten fra San Fransisco opp til forventningene.